اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

برنامه کاندیداها برای سلامت/ از اجرای طرح پزشک خانواده تا کاهش پرداخت از جیب مردم

با توجه به کارنامه ضعیف دولت روحانی در بخش سلامت بخصوص اجرای طرح پرهزینه و ناکارآمد تحول سلامت، اکثر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بر ضرورت اجرای طرح هایی مانند طرح پزشک خانواده و کاهش پرداخت از جیب مردم تاکید دارند.

برنامه کاندیداها برای سلامت/ از اجرای طرح پزشک خانواده تا کاهش پرداخت از جیب مردم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هرچند اخیرا حسن روحانی با اشاره به طرح تحول سلامت و همچنین مدیریت بیماری کرونا در دولتش تاکید کرد که عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت از زمان هخامنشیان تاکنون بی سابقه بوده ولی اکثر کارشناسان اعتقاد دارند این دولت یکی از تاریک ترین دوره های بخش سلامت در سال های بعد از جنگ تحمیلی بوده است.

براساس این گزارش، اجرای طرح تحول سلامت به بهانه کاهش پرداختی بابت سلامت از جیب مردم بود که برخی کارشناسان به درستی نام آنرا «طرح تحول بودجه سلامت» گذاشتند و عملا موجب چندین برابر شدن تعرفه بخش درمان و افزایش شدید میزان درآمد پزشکان شد. هرچند با اجرای این طرح، میزان پرداختی مردم از هزینه های بخش سلامت صرفا به صورت درصدی (و نه قدرمطلق رقمی آن) تا حدودی کاهش یافت اما هزینه سنگین اجرای آن به صورت غیرمستقیم از جیب مردم پرداخت شد زیرا این هزینه ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (بیمه سلامت) از محل بودجه عمومی پرداخت گردید. در واقع، طرح تحول سلامت، طرحی به نام مردم و به کام پزشکان بخصوص پزشکان متخصص بود.

میزان پول پاشی صورت گرفته در قالب اجرای این طرح به حدی بالا رفت که سازمان برنامه و بودجه در اواسط سال 97 یعنی تقریبا همزمان با اجرایی شدن تحریم های نفتی توسط آمریکا، به این جمع بندی رسید که توانایی ادامه روند فعلی اجرای آن طرح را ندارد و باید ترمز آن کشیده شود. همین موضوع دعوای سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت وقت و نوبخت را در پی داشت که این دعوا نهایتا منجر به استعفای قاضی زاده هاشمی و کنار رفتن وی از کابینه در دی ماه 97 گردید. براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات پیش بینی شده در لایحه بودجه 98 برای اجرای طرح تحول سلامت، بیش از 35 هزار میلیارد تومان بود. البته این سازمان، در دو سال اخیر مجددا به رویه سابق خود برگشت و از اعلام رقم واقعی اعتبارات طرح تحول سلامت خودداری کرد.

* برنامه کاندیداهای انتخابات در بخش سلامت

با توجه به همین موضوع، کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برنامه های زیادی در حوزه سلامت دارند که در ادامه آمده است (ترتیب نامزدها براساس حروف الفباست):

*سعید جلیلی: اجرای دو طرح «پزشک خانواده» و «نظام ارجاع» با رویکرد پیشگیری قبل از درمان

*محسن رضایی: با هدف افزایش دسترسی مردم به پزشک و کاهش هزینه های بهداشتی خانوارها، این برنامه ها در دستور کار قرار دارد: الف- مبارزه با انحصار در بخش آموزش پزشکی، ب- مبارزه با مافیای واردات دارو، ج-اجرای نظام پزشک خانواده

*سید ابراهیم رئیسی: الف- اعطای کارت سبز سلامت در سال 1401 به نیمی از مردم و در سال 1402 به همه مردم (با این کارت هزینه دریافت خدمات از مراکز درمانی از مراجعه‌کننده دریافت نشده و سهم بیمار از طریق بیمه و تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت خواهد شد)، ب- فراهم شدن دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور تا سال 1404، ج- نصف شدن پرداخت از جیب مردم بابت هزینه درمان تا سال 1404 (از 43 درصد به 20 درصد).

*علیرضا زاکانی: الف- اجرای طرح های نظام ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک، ب- ارائه خدمت به کل جمعیت در قالب ۳ دهک اول، ۴ دهک دوم و ۳ دهک سوم: دهک 1 تا 3 واجد بیمه همگانی و بهداشت رایگان، خدمات سرپایی به صورت ده درصد و خدمات بستری و صعب العلاج و بیماری‌های خاص به صورت رایگان، دهک‌های ۴ و ۵ و ۶ و ۷ نیز باید ۵۰ درصد بیمه همگانی، ۲۰ درصد قیمت خدمات سرپایی، ۱۰ درصد خدمات بستری، ۱۰ درصد قیمت خدمات مربوط به بیماری‌های صعب العلاج را بپردازند و خدمات بهداشتی و بیماری‌های خاص برای این افراد رایگان است، سه دهک ۸ و ۹ و ۱۰ نیز باید ۱۰۰ درصد بیمه همگانی شان را خودشان پرداخت کنند و خدمات بهداشت آن‌ها رایگان است و برای خدمات سرپایی ۸۰ درصد، بستری ۳۰ درصد، صعب العلاج ۸۰ درصد و بیماری‌های نادر ۲۰ درصد بپردازند.

*سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: هم اکنون فرانشیز (پرداخت هزینه سلامت از جیب مردم) به طور میانگین ۴۰ درصد است که طبق برنامه به کمتر از ۱۵ درصد برای جامعه تا ۷۰ سال و همچنین رایگان برای ۷۰ ساله به بالا خواهد رسید.

*محسن مهرعلیزاده: پوشش کامل هزینه های بهداشت و آموزش 50 درصد خانوارهای جامعه (5 دهک پایین جامعه) با استفاده از منابع یارانه انرژی

*عبدالناصر همتی: در بخش سلامت پیشنهاد شفافی نداد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول