اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

مناظره عبدی و نقوی‌حسینی در المیادین؛ عبدی:‌ همتی و مهرعلیزاده درجه سه هستند

شبکه خبری المیادین در استودیو تهران برای دومین روز متوالی میزبان مناظره دو چهره اصلاح‌طلب و اصولگرا بود و عباس عبدی در این مناظره دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات را در مقابل نامزدان احراز صلاحیت نشده «درجه سومی»‌ توصیف کرد.

مناظره عبدی و نقوی‌حسینی در المیادین؛ عبدی:‌ همتی و مهرعلیزاده درجه سه هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین امروز یکشنبه در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود برای انتخابات ایران، مناظره دیگری با حضور «عباس عبدی» (فعال سیاسی اصلاح‌طلب) و «سید حسین نقوی حسینی» نماینده پیشین مجلس (فعال اصولگرا) برگزار کرد. 

مجری المیادین با اشاره به سخنان حسن روحانی در خصوص مشارکت و سخن مهرعلیزاده درباره کم بودن شور انتخاباتی از نقوی حسینی پرسید، می‌گویند علت این مسئله تأیید نشدن برخی نامزدان انتخابات است و نقوی حسینی گفت، بین هفت نامزدی که تأیید صلاحیت شده‌اند، نامزدهای اصولگرا، اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان حضور دارند... اینکه میگویند از سلایق دیگر نیستند درست نیست و از سلایق مختلف حضور دارند... اگر انتخابات داغ و رقابتی با شور و هیجان نیست، به این دلیل نیست که سلایق مختلف نماینده‌ای در انتخابات ندارند بلکه این مسئله علل دیگر دارد و نمی‌توان تقصیر آن را بر عهده نامزدان انتخاباتی انداخت.

 

عباس عبدی نیز در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند اصلاحات مبتلا به رخوت است بلکه اصلا دیگر در سالهای اخیر وجود ندارد گفت، خیر اینطور نیست. من فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبان مثل گذشته در انتخابات شرکت کنند. علل مختلفی دارد. اول اینکه نامزدهای دلخواه آنان حضور ندارند... این دو برادر [همتی و مهرعلیزاده] دو نامزد دلخواه اصلاح‌طلبان نیستند. به طور کلی می‌شود گفت، انتخابات یکجانبه شده و حتی ممکن است نامزد اصلاح‌طلب انصراف دهد و [در این صورت] نامزد دلخواه نظام انتخاب می‌شود... من هم موافق آقای نقوی‌حسینی هستم که علت [مشارکت پایین احتمالی] فقط به نامزدها بازنمی‌گردد. اما تعداد نامزدها هم مهم است. نامزدهای درجه اول و دوم (در این انتخابات) حضور ندارند و ما با انتخاباتی سرد با مشارکتی حدود چهل درصد مواجهیم و این کمترین مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. 

نقوی حسینی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا نامزد اصولگرایی که پیروز شود می‌تواند بین دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی پل بزند، گفت، بله همه در شعارهای انتخاباتی خود این ادعا را دارند که از شایستگان استفاده می‌کنند و بین اصلاح‌طلب و اصولگرا تفاوت قائل نمی‌شوند حتی آقای همتی و مهرعلیزاده هم این قول را دادند و آقای رئیسی هم گفته که مستقل به میدان آمده‌‌اند، اما وقتی کرسی ریاست را می‌گیرند، آنگاه باید ارزیابی شوند و ببینیم که فقط ادعا بوده یا خیر. 


عباس عبدی نیز در پاسخ به سوال مجری المیادین مبنی بر اینکه چه کسی کشور را به دو قطبی میان دو جریان رسانده گفت، اگر بخواهم خوب توضیح بدهم باید بگویم، انقلاب اسلامی بر حمایت گسترده مردمی شکل گرفته و در این شکی نیست. در انتخابات‌های ریاست جمهوری گذشته هم برخی می‌گفتند که انتخابات را تحریم می‌کنیم اما مردم از آنان حمایت نکرده‌اند... مشکلات داخلی بر روابط خارجی اثر گذاشته و کاهش درآمد نفتی به بحران‌هایی در داخل منجر شده و دولت نمی‌تواند مردم را مثل گذشته راضی و متقاعد کند. لذا کشور به جایی رسیده که باید تصمیمی قاطع بگیرد و بر این اساس باید طیف وسیع از مردم را دعوت به مشارکت گسترده در انتخابات کند اما در این امر شکست خواهد خورد... از طریف دیگر، محدودیت‌هایی ایجاد کردند مثلا آقای همتی و مهرعلیزاده [نامزدان] درجه سوم هستند مقابل دیگر نامزدها [که تأیید صلاحیت نشدند]... این تناقضات کشور را به بن بست رسانده است. 

حسینی نقوی در واکنش به این سخنان عبدی گفت، آقای مهرعلیزاده معاون رئیس جمهور اسبق محمد خاتمی بوده. آیا خاتمی معاونش را از درجه سوم‌ها گذاشته بوده؟ او استاندار چند استان بوده در آن زمان آیا درجه سوم بوده؟ ایشان یکی از عناصر اصلاح‌طلب بارز است و اگر درجه سوم است خب درجه یک معرفی کنند.

عبدی گفت،‌ درجه را هیچ وقت کسانی دیگر تعیین نمی‌کنند. حسینی نقوی گفت خب اگر اینطور است آقای خاتمی اشکال داشته که معاونش را درجه سه گذاشته است. اما عبدی پاسخ داد که [مهرعلیزاده] آنجا نیروی اجرایی بوده است. از طرف دیگر درجه اول و دوم و سوم به شخصیت طرف ارتباط ندارد . مثلا رئیس بانک مرکزی ممکن است آدمی قوی در کار خود باشد اما در سیاست اینطور نباشد. 

مجری المیادین در حوزه سیاست خارجی از نقوی حسینی پرسید، اگر توافق هسته‌ای هیچ دستاوردی برای مردم نداشته، اصولگرایان برای آن جایگزینی دارند، و او پاسخ داد، هدف این مذاکرات و برجام تأمین منافع مردم و کشور بوده است. مذاکره شد تا تحریم‌ها رفع شود؛ صرفا سیاست که هدف نیست. شما ببینید نتیجه این توافق چه بوده... وقتی ما سقف توقعات مردم را بالا می‌بریم و می‌گوییم که این توافق مشکل آب خوردن و ازدواج جوانان و امثال ذلک را حل می‌کند، اما بعد از توافق هیچ مشکلی حل نمی‌شود، خب مشخص است که برای مردم نفعی ندارد. قطعا مذاکرات باید ادامه یابد و نتیجه آن ملموس باشد. اگر ترامپ از توافق خارج شد این تقصیر اصولگرایان نیست آنها باید این را پیش‌بینی می‌کردند.

عبدی در پاسخ این سوال که روابط ایران و آمریکا در چه مرحله‌ای است گفت، روابط ایران و آمریکا بسادگی اصلاح نمی‌شود. این روابط در طولانی‌مدت دچار بحران‌های زیاد بوده است. در موضوع توافق هسته‌ای، این مسئله مهم است. این توافق، توافق مثبت با نتایج مثبت بود اما آمدن آقای ترامپ مشکلاتی درست کرد و سبب تنش‌هایی در ایران شد. تا زمانیکه به وحدت سیاسی نرسیم، هیچ توافق سیاسی هم به نتیجه نمی‌رسد، این توافق ثابت کرد که ما باید ابتدا در داخل به وحدت برسیم. 

نقوی حسینی نیز در پاسخ به این سوال که چرا روابط ایران با همسایگان متشنج است گفت، یکی از اموری که از آقای روحانی انتقاد می‌کنیم این است که همه روابط را در رابطه با غرب تعریف کرد... با آقای عبدی موافقم که مشکلات با آمریکا به این راحتی حل نمی‌شود چون مشکلات ریشه‌ای و عمیق است. اما آقای روحانی همه تلاشش را کرد که مشکل با آمریکا و اروپا را حل کند و تصور می‌کرد که اگر مشکلات با این دو حل شود، همه مشکلات حل می‌شود. در خصوص روابط با همسایگان، من از دکتر جواد ظریف سوال می‌کنم چند بار به فرانسه و چند بار به ترکیه و چند بار به امارات، یا مسقط یا تاجیکستان یا پاکستان سفر کرده است. همه این کشورها و کشورهای خلیج فارس را رها کردند. ما پانزده کشور همسایه داریم. روابط با همه همسایگان را فدای رابطه با کشورهای اروپایی کردند.  

عبدی در واکنش به این سخن گفت، نه اینطور نیست. چون سیاست خارجی در ایران به حسب مسئولیت‌ها جداگانه است. مثلا [امور مرتبط با روابط با] عراق و یمن و سوریه و لبنان و برخی کشورها از طرف مراکزی خارج از وزارت خارجه اداره می‌شود و فکر می‌کنم حوادثی که در داخل افتاد مثل حمله به سفارت عربستان، خارج از سیاستهای دولت بود و سیاست خارجی در ایران به طور کامل در اختیار دولت نیست. اخیرا هم رهبری تأکید کرد که سیاست خارجی جزء اولویت‌های مردم نیست و نامزدان را سفارش کرد که به آن نپردازند. به این مسئله باید به شکل یک مجموعه کلی نگاه کرد. رابطه با کشورهای مثل ترکمنستان حاشیه‌ای است و باید مشکل با غرب را حل کرد.  

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول