اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

حمایت از اصناف آسیب دیده؛ از حرف تا عمل

اتاق اصناف ایران فهرست مشاغل و کسب ‌و‌ کارهای به ‌شدت آسیب ‌دیده مشمول حمایت اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد، ۱۲ رسته شغلی در این گروه قرار دارند.

حمایت از اصناف آسیب دیده؛ از حرف تا عمل

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اتاق اصناف ایران فهرست مشاغل و کسب ‌و‌ کارهای به ‌شدت آسیب ‌دیده مشمول حمایت اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد، ۱۲ رسته شغلی در این گروه قرار دارند و گروه بزرگی از اصناف در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، حمل و نقل، پذیرایی، قنادی، آرایشگری، مراکز فروش، مراکز آموزشی، فرهنگی، تفریحی و ورزشی و نمایشگاه ها را شامل می شوند.

گروه و رسته های شغلی که به خاطر شیوع کرونا به شدت آسیب دیده‌اند هنوز نتوانسته‌اند حتی بخش کوچکی از مشکلات خود را جبران کنند. البته قرار است حمایت هایی از این مشاغل انجام شود، همانند سال گذشته که با شیوع کرونا و آسیب کسب ‌و‌ کارها به‌ دنبال طرح جامع محدودیت تردد و تجمع عمومی، ۱۴رسته در فهرست مشاغل به شدت آسیب دیده قرار گرفتند و دولت برای آن ها طرح ‌های حمایتی پیش‌بینی کرد؛ طرح‌هایی که از دید برخی فعالان صنفی کمک زیادی به رفع بحران ناشی از شیوع کرونا نکرد.

با این حال، در روزهای گذشته بسته حمایت از کسب‌و‌کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده تمدید و جزئیات آن برای امسال‌ اعلام شد. این حمایت‌ها در ۳ گروه از جمله «حمایت‌های بیمه‌ای، صدور مجوزها و حامل‌های انرژی»، «حمایت‌های مالیاتی» و «حمایت‌های بانکی» قرار دارد. تمدید حمایت ها ما را بر آن داشت تا سراغ رسته های واقع در این گروه برویم و اجرای حمایت ها از آن ها را جویا شویم.

«معمارزاده» یکی از فعالان در حوزه پذیرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: طبق برنامه حمایتی از مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مقرر شده حق بیمه سهم کارفرمایی اردیبهشت و خرداد امسال به مدت ۲ ماه امهال شود، اما هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی با بیان این که شرکت های خدماتی تا پایان شهریور نباید به دلیل بدهی آب و برق این صنوف را قطع کنند، اضافه کرد: در این خصوص نمی دانم آیا کاری انجام شده یا نه، اما مجوز کسب و کارها تمدید شده است.

وی افزود: این حمایت ها برای اصناف به شدت آسیب دیده کافی نیست زیرا این برنامه ها داروهای مسکن موقتی هستند.

اما «امانی» یکی از فروشندگان بیرجندی گفت: معافیت های مالیاتی هم برای اصناف در نظر گرفته شده اما تاکنون اجرا نشده است و بسیاری همچنان با مالیات مشکل دارند.

وی با بیان این که تسهیلات کرونایی هم مورد استقبال اصناف قرار نگرفته است، ادامه داد: کاغذبازی های اداری و نبود تفاوت بین وام‌ های عادی و کرونایی از دلایل استقبال نکردن اصناف از این تسهیلات بوده است.

وی با اشاره به این که مبلغ این تسهیلات به قدری کم و ناچیز است که نگرفتن آن صرفه بیشتری دارد، اضافه کرد: وام به ازای هر کارگر ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان و تا سقف ۳ کارگر به واحد‌های صنفی اختصاص پیدا می‌کرد در حالی که صنوف در حالت عادی هم این اعتبار را در بانک ‌ها داشتند که ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

وی ادامه داد: دلیل سوم نرخ سود ۱۲ درصدی در حالت عادی است، اما همین ۱۲ درصد هم با توجه به شرایط سخت دریافت وام و مبلغ پایین آن، برای واحدهای صنفی صرفه اقتصادی ندارد.

یکی از رانندگان ناوگان حمل و نقل برون شهری هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: حمایت‌ها کافی نیست و هنوز برای این رسته اجرا نشده است و البته به دلیل نامناسب بودن این حمایت ها از گرفتن تسهیلات خودداری کرده ایم.

اما یکی از رانندگان که وام دریافت کرده است، از سیستم پرداخت تسهیلات گلایه دارد و گفت: با این که اقساط را پرداخت می کنم اما هر بار پیامک بدهی بانکی برایم ارسال می‌شود و با این که چند بار به بانک مراجعه کرده ام اما مشکل حل نشده است و مجبورم پول بیشتری واریز کنم.

وی اعلام کرد: معافیت های بیمه ای شامل ما نشده و امهالی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول