اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کشاورزی قراردادی دغدغه بازرگانی محصولات کشاورزی را مرتفع می کند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با کشاورزی قراردادی دغدغه بازرگانی محصولات کشاورزی مرتفع می گردد.

کشاورزی قراردادی دغدغه بازرگانی محصولات کشاورزی را مرتفع می کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: 27 خردادماه سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان تاریخی  بنیانگذار کبیر انقلاب برای محرومیت زدایی از روستاها و مناطق محروم می باشد و آنچه کشور از رژیم سابق به ارث برده بود، چهره زشت فقر و فلاکت در سطح مناطق محروم و روستاها بود که بنیانگذار کبیر انقلاب را بر آن داشت تا برای زدودن این چهره در کوتاه ترین زمان ممکن دستور تشکیل نهادی انقلابی بنام جهاد سازندگی را صادر کند.

وی شکل گیری این نهاد را بسیار ثمربخش ارزیابی کرد و گفت: اقداماتی که جهادسازندگی از اوایل انقلاب تاکنون در راستای محرومیت زدایی از روستاها انجام داده است چه از بُعد ایجاد زیرساختها و چه از بُعد توسعه اقتصادی  آنها در جهت کمک به ارتقاء سطح تولید بسیار چشمگیر می باشد بطوری که در سطح استان آذربایجان شرقی در باب آب آشامیدنی و راه روستایی کارهای بسیار مطلوبی صورت گرفت و حتی جهادسازندگی در زمان استقرار خود به عنوان پیمانکار برای سایر دستگاههای اجرایی در خصوص احداث خانه های بهداشت، مخابرات، مدارس و برق رسانی و اقدامات بسیار دیگر عمل می‌کرد که اکنون با تمامی تلاش ها در جهت جلب مشارکت مردمی نمی توان به آن اهداف دست یافت در صورتی که جهاد سازندگی در آن زمان توانسته بود با مشارکت خود مردم این اقدامات را انجام دهد.

فتحی با اشاره به استقبال روستاییان از اقدامات برق رسانی جهادسازندگی، تکمیل و ادامه پروژه توسط خود روستاییان را از تاثیرات فرهنگی ستودنی این نهاد دانسته وگفت: در برهه ای که کشور درگیر جنگ تحمیلی شد جهادگران احساس وظیفه کرده و با لبیک گفتن به فرمان حضرت امام، مهندسی رزمی وپشتیبانی جنگ را به عهده گرفتند و لقب سنگرسازان بی سنگر را از بنیانگذار کبیر انقلاب دریافت نمودند که هم اکنون نیز همکاران جهادکشاورزی دلگرم به همین عنوان بوده و با همین عنوان مدیریت جهادی را سرلوحه برنامه کاری خود قرار می دهند و با همین روحیه در راستای رونق اقتصادی روستاها، ارتقای بهره وری در واحدهای تولیدی کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی برای کشور فعالیت می نمایند.

 وی اظهار امیدواری کرد که نتیجه این فعالیت ها به موفقیت در تامین امنیت غذایی منجر گردد چرا که تامین امنیت ملی در گرو تامین امنیت نظامی و امنیت غذایی خواهد بود.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان وجه تمایز نهاد جهادسازندگی را از دیگر نهادهای اجرایی در  روحیه و عملکرد انقلابی اعضای این نهاد به تاسی از خون شهدای سنگرسازان بی سنگر دانسته و گفت:  این نهاد جزو معدود سازمان هایی است که خدمات آن تا سطح روستاها گسترش یافته است و در سطح دهستان ها مراکزی تحت عنوان مراکز خدمات کشاورزی دایر شده است که به ارائه خدمات به کشاورزان می پردازند در واقع این نهاد خود را مکلف می داند که مستقیماً به سراغ تولید کنندگان بخش کشاورزی رفته و به ارائه خدمات فنی و پشتیبانی های مورد نیاز بپردازد.

فتحی در راستای بزرگداشت هفته جهادکشاورزی اعلام داشت: طبق روال سالهای گذشته معمولاً افتتاح پروژه ها در این هفته در رأس برنامه ها قرار دارد و پروژه های آماده، تقدیم مردم شریف استان می گردد که در سال جاری نیز در دو سطح استانی و ملی این کار صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در سطح استانی با افتتاح حدود 34 پروژه در زیربخش های مختلف دام، طیور، زراعت و باغبانی و ایجاد زیرساختها در خدمت کشاورزان خواهیم بود که شامل احداث گلخانه ها واحدهای دامپروری، مرغداری، ایجاد شبکه های آبیاری و بهسازی کانال های آبیاری، جاده های دسترسی به مزارع و سامانه های ضد تگرگ خواهد بود.

فتحی هزینه صرف شده برای اجرای پروژه ها در سطح استانی را 34 میلیارد تومان اعلام نمود و گفت: اجرای این پروژه ها مشارکت خود بهره برداران و تولیدکنندگان کشاورزی را به دنبال داشته است؛ به طوری که حدود 50 درصد از این مبلغ توسط خود سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی تامین شده است.

 وی با اعلام اینکه سرمایه گذاری خوبی  توسط بخش خصوصی در بخش کشاورزی استان در امر صنایع تبدیلی، ایجاد گلخانه ها، ایجاد واحدهای دامپروری و مرغداری صورت می گیرد، افزود: 530 نفر در این پروژه ها مشغول به کار خواهند شد و رسالت سازمان در جهت تثبیت اشتغال های سابق خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان برنامه ریزی انجام شده برای پروژه های سطح ملی گفت: در  تیر ماه افتتاح پروژه ها با حضور ریاست جمهور و  وزیرجهادکشاورزی انجام خواهد شد.

 وی با اشاره به پروژه ایجاد شبکه آبیاری از محل رودخانه های مرزی اعلام داشت: مراتع مجاور رودخانه مرزی ارس در سال‌های گذشته به صورت مرتع مورد بهره برداری قرار می گرفت اما با استفاده از اعتبارات این محل حدود 19 هزار هکتار از اراضی این منطقه در قالب توسعه قرار گرفت و شبکه های آبیاری آن انجام پذیرفت جهت اجرای این پروژه مبلغی حدود1000 میلیارد تومن از محل منابع دولتی هزینه صرف شده است که قسمتی از آن در سالهای گذشته افتتاح شده و 10 هزار هکتار از آن در 15 تیرماه سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که برای این مقدار حدود 500 میلیارد تومان از محل منابع دولتی و صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری هزینه شده است.

وی در ادامه پایین آوردن و منحصر کردن تولید کشاورزی به فراهم کردن نان، میوه و گوشت جامعه را ظلم در حق تولیدات کشاورزی دانسته و گفت: بالای 80 درصد از مواد اولیه صنایع مرتبط با بخش کشاورزی از همین بخش کشاورزی تامین می گردد یعنی در صورت حاکم شدن رکودی بر بخش کشاورزی، صنایع مرتبط با این بخش با همه پتانسیلی که برای اشتغال ایجاد کرده ، تحت تاثیر این تولید قرار خواهد گرفت.

 وی با اشاره به اینکه در تمام جوامع این نتیجه گیری حاصل شده است که محصولات استراتژیک باید در داخل تولید گردد افزود: اقتصاد دانان کشاورزی دو دیدگاه در این زمینه ارائه می دهند؛ بخشی به لحاظ کردن مزیت نسبی اعتقاد دارند و بخش دیگر معتقدند در مورد برخی محصولات نباید مزیت نسبی لحاظ گردد.

فتحی با بیان اینکه محصولات استراتژیکی مانند گندم، کلزا، مرغ، گوشت و لبنیات نباید به بحث مزیت نسبی واگذار گردد، گفت: تجربه تحریم ها و همه گیری بیماری کرونا ثابت کرد پیشگیری از وقوع بحران در کشور در چنین شرایطی، تولید این محصولات استراتژیک در داخل را می طلبد تا بتواند غذای مورد نیاز جامعه رو به رشد انسانی خود را تامین نماید.

وی در ارتباط با موانع تولید بخش کشاورزی به دو مورد اشاره کرد و گفت: بخش اول شامل موانعی است که در داخل خود بخش کشاورزی قابل حل می باشد اما بخش دیگر به خارج از بدنه وزارت کشاورزی مربوط است.

فتحی افزود: بخش کشاورزی برای انجام فعالیت های خود نیازمند ارتباط با وزارت نیرو از باب تامین آب و برق مورد نیاز خود، از باب تامین تسهیلات مورد نیاز با بانک مرکزی و با سازمان محیط زیست از باب رعایت ضوابط زیست محیطی است؛ هماهنگی بین این واحدها یکی از موانعی می تواند باشد که باعث ایجاد سردرگمی برای فعالان این بخش می گردد در سالی که به عنوان مانع زدایی نامگذاری شده است برنامه ریزیهای سازمان در جهت رفع این موانع خواهد بود موانع قابل حل در داخل استان در قالب کارگروه های شکل گرفته به تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری در شرف حل می باشد و بخشی که از حیطه اختیارات استانی خارج می باشد به مرکز ارجاع داده شده است.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول