اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

مناظره سوم بر میزان محبوبیت کاندیداها چه تاثیری داشت؟/ محبوب‌ترین و شاخص‌ترین چهره‌های مناظره از نگاه کلان‌داده‌‌

بررسی کلان‌داده‌‌‌ی فضای مجازی درباره مباحث مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، تصویری روشن از رویکرد و احساسات مردم نسبت به نامزدهای مختلف ریاست جمهوری را به ما نشان می‌دهد.

مناظره سوم بر میزان محبوبیت کاندیداها چه تاثیری داشت؟/ محبوب‌ترین و شاخص‌ترین چهره‌های مناظره از نگاه  کلان‌داده‌‌

به گزارش گروه سواد رسانه خبرگزاری فارس، با پایان ماراتن نفس‌گیر مناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری و نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز انتخابات، بررسی و تحلیل کلان‌داده‌های فضای مجازی تصویر روشن‌تری از رویکرد و احساسات کاربران را به ما نشان می‌دهد. از این رو «مرکز پژوهشی بتا» با داده کاوی بیش از 6 میلیون توییت،4 میلیون پست تلگرام و 3 میلیون پست اینستاگرام، در مجموع با تحلیل بیش از 13 میلیون پست منتشر شده توسط کاربران فضای مجازی بعد از سومین مناظره، به بررسی رویکرد شبکه‌های اجتماعی پیرامون نامزدهای ریاست جمهوری در بازه زمانی 22 و 23 خرداد (پس از مناظره سوم) پرداخته است. 

رویکرد کاربران شبکه‌های‌اجتماعی نسبت به نامزدهای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰

شخصیت‌ها بر اساس بیشترین ضریب نفوذ (مولفه‌هایی همچون میزان محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، لایک،‌بازدید،، کامنت و ...) قرار گرفته‌اند. به عبارت بهتر ضریب نفوذ میزان تاثیر و نفوذ آن شخص بر کاربران فضای مجازی است.

میزان محبوبیت (محور سبز سمت راست) یا عدم محبوبیت (محور قرمز سمت چپ) بر اساس داده‌های کاربران و متد افکارسنجی و پیش‌بینی انتخابات انجام شده است. در حقیقت وضعیت رویکرد کاربران به شخصیت‌ها حاصل هر دو مولفه ضریب نفوذ و رویکرد کاربران می‌باشد. بنابراین برتر بودن در یکی از آن‌ها نشانه برتری و رویکرد مثبت کاربران نیست. در تصویر فوق همچنین رویکرد کاربران به هر کاندید نسبت به مناظره قبل نیز با خط‌چین مقایسه شده‌است. 

با توجه به نمودار فوق ابراهیم رئیسی کماکان بیشترین میزان محبوبیت را بین کاندیداها دارد. رییسی در هر سه مناظره صدرنشینِ افکارسنجی مرکزپژوهشی بتا بوده است. میزان محبوبیت و عدم محبوبیت عبدالناصر همتی که از حیث ضریب نفوذ و میزان تاثیر بر کاربران در رتبه دوم قرار دارد، تفاوت چندانی با مناظره دوم نداشته و هم‌چنان بیشترین میزان عدم محبوبیت را به خود اختصاص داده‌است.

چهره شاخص در مناظره سوم علیرضا زاکانی بوده که از حیث نفوذ و اثرگذاری بر کاربران، با جهش نسبت به مناظره قبل به رتبه سوم رسیده‌ و همچنین محبوبیت وی نسبت به مناظره قبل نیز بیشتر شده‌است.

سعید جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی دو کاندیدی بودند که بیشترین میزان کاهش محبوبیت را نسبت به مناظره دوم داشتند در مقابل عدم محبوبیت محسن مهرعلیزاده و محسن رضایی نسبت به مناظره قبل کاهش قابل توجهی داشته‌است. این دو کاندید از حیث ضریب نفوذ نیز افت شدیدی داشتند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول