اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

افزایش قیمت مواد اولیه و عدم دسترسی به مواد باکیفیت دلیل توقف مسیر تجاری‌سازی هنرمندان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس گفت: افزایش بی‌حد قیمت مواد اولیه و عدم دسترسی به مواد با کیفیت سبب شده تا هنرمندان صنایع‌دستی از تجاری‌سازی صنایع خود باز بمانند.

افزایش قیمت مواد اولیه و عدم دسترسی به مواد باکیفیت دلیل توقف مسیر تجاری‌سازی هنرمندان

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، مریم آق‌آتابای امروز در نشست اجرایی شدن راه تجاری‌سازی صنایع دستی با جمعی از هنرمندان و کارشناسان و روسای دلنشگاه‌ها اظهار کرد: یکی از مشخص‌ترین راه و نقشه برای تجاری‌سازی صنایع دستی استفاده از مواد اولیه با کیفیت در این مسیر است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر قیمت مواد اولیه صنایع دستی به صورت ناگهانی افزایش بی‌حدی داشته و هنرمندان صنایع دستی به مواد اولیه با کیفیت دسترسی ندارند.
رئیس اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: صنایع دستی یک هویت ملی و کمال فرهنگی کشور بوده و پرداختن به رشته های صنایع دستی در راستای تولید سبب افزایش درآمد خانوار، کاهش بیکاری و ایجاد مشاغل خانگی می‌شود.
وی ادامه داد: برندسازی و تجاری‌سازی صنایع دستی می‌تواند در توسعه و گسترش این صنعت به کشورهای مختلف و دیگر استان‌های کشور موثر بوده و ضمن احیا و حفاظت از این صنعت در اشتغالزایی و افزایش درآمد تاثیرگذار خواهد بود.
آق آتابای گفت: متاسفانه دغدغه مهم هنرمندان صنایع دستی رشته‌های مختلف دسترسی به مواد اولیه با کیفیت با قیمت مناسب بوده که در حال حاضر هنرمندان  با افزایش قیمت و عدم دسترسی به آن مواجه هستند.
وی ابراز کرد: استانداردسازی آموزش هنرهای صنایع دستی سبب احیا رشته‌های منسوخ شده این حوزه خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس بیان کرد: بسته‌بندی، ایجاد خوشه، برنامه‌ریزی، نظم،پشتیبانی و برنامه‌های راهبردی در ارائه محصولات با کیفیت و حمایت معنوی و فکری از هنرمندان از عوامل مهم تجاری‌سازی صنایع دستی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار و ۸۴۱ کارگاه خانگی و ۲۸ کارگاه تولیدی در رشته‌های مختلف صنایع دستی در شهرستان وجود دارد که اگر به صورت پشتیبان حمایت شوند در تجاری‌سازی این رشته‌ها گام بلندی برداشته خواهد شد.
آق آتابای افزود: از سال ۱۳۹۳ هنرمندان صنایع دستی از بسته‌های حمایتی و بیمه محروم شدند و این عوامل سبب شده تا هنرمندان انگیزه لازم برای تولید محصولات صنایع دستی نداشته باشند.
وی گفت: شهرستان گنبدکاووس قطب صنایع دستی استان گلستان بوده و ۴۲ رشته مختلف در حوزه صنایع دستی در این منطقه شناسایی شده که از این تعداد هشت رشته مانند زین‌سازی در حال منسوخ شدن بوده و اگر به دنبال استانداردسازی آموزشی این رشته‌ها نباشیم شاید سال‌های آینده دیر شود و بسیاری از رشته‌ها در حوزه صنایع دستی منسوخ شود.
* سالن رنگرزی فرش در دانشکده فنی و حرفه ای خواهران گنبدکاووس راه‌اندازی شد
رئیس دانشکده فنی و حرفه ای خواهران گنبدکاووس در این نشست اظهار کرد: در این دانشکده رشته فرش تا مقطع کارشناسی تدریس می‌شود و برای تکمیل زنجیره این رشته از تولید تا فروش سالن رنگرزی فرش به صورت سنتی و شیمیایی در این دانشکده راه‌اندازی شده است.
وی گفت: در ماههای آینده نیز سالن مرمت،روگیری و تکمیل راه اندازی می شود تا دانشجویان با انگیزه و علاقه به صورت عملی این رشته را فراگرفته و به کار تولید فرش ترکمن هدایت شوند.
مژگان میرزا بیان کرد: تلاش داریم امسال «همایش ملی فرش ترکمن» با همکاری دانشکده فنی و حرفه‌ای، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر ارگان‌های مرتبط در شهرستان گنبدکاوس برگزار کنیم و تاکنون استان همدان همکاری خود را اعلام کرده است.
وی خاطر نشان کرد: دانشکده فنی و حرفه‌ای کوثر خواهران آمادگی برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی و آموزش رشته‌های صنایع دستی را به صورت آزاد و آکادمیک دارد.
* پایگاه ویژه عرضه محصولات صنایع دستی در پایتخت راه‌اندازی شود
هنرمند صنایع دستی گنبدی در این نشست اظهار کرد: برای توسعه و شناخت صنایع دستی استان گلستان باید در مرکز کشور پایگاه ویژه محصولات صنایع دستی راه‌اندازی شود.
وی افزود: در این پایگاه صنایع دستی شاخص استان به لحاظ کیفیت و هنر خاص شناسایی و در این پایگاه عرضه شود.
حسین طباطبایی گفت: اگر این پایگاه بعد از راه‌اندازی در ظرف مدت پنج سال بتواند در یکی از شهرهای بزرگ کشور مانند تبریز یا اصفهان نمایندگی دایر کند می‌توانیم امیدوار باشیم که صنایع دستی استان دیگر دچار فقر فرهنگی  نبوده و  در سطح کشور شناخته شده است.
انتهای پیام/2307

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول