اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بازار مسکن پس از انتخابات به کدام سو می‌رود؟

یک مشاور املاک با بیان اینکه بازار مسکن از ۶ ماه قبل همچنان در رکود به سر می‌برد، گفت: افزایش قیمت مسکن از شهریور تا آذر سال گذشته زیاد بود و پس از آن بازار در رکود به سر می‌برد و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

بازار مسکن پس از انتخابات به کدام سو می‌رود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بازار مسکن مانند سال‌های اخیر در رکود به سر می‌برد و خریدار و فروشنده تمایلی به انجام معامله ندارند و به نظر می‌رسد منتظر تعیین تکلیف انتخابات و وضعیت اقتصادی بازار مسکن هستند.

شهروندی بیرجندی که از اوایل سال به دنبال خرید یک واحد مسکونی است، گفت: با اینکه از همان ابتدا بازار مسکن راکد بود و واحد مناسبی برای خرید پیدا نکردم اما با قرار گرفتن در آستانه انتخابات و شروع تبلیغات این بازار قفل شده و دیگر  فروشندگان سابق هم تمایلی به انجام معامله ندارند.

وی افزود: یک ماه پیش به‌منظور خرید یک واحد ۱۱۰ متری در خصوص قیمت با فروشنده توافق کردیم اما اکنون منصرف شده و هیچ واحد دیگری هم برای فروش در بازار وجود ندارد.

توان خرید مردم سلب شد

یکی دیگر از شهروندان هم در این باره گفت: قیمت‌ها در بازار مسکن به قدری افزایش یافته که توان خرید نداریم و قرار گرفتن در آستانه انتخابات هم مزید بر علت و بازار مسکن به‌طور کلی قفل شده است.

وی افزود: با اینکه قصد خرید مسکن را دارم اما چون شرایط کنونی بر اقتصاد بازار سایه افکنده است، خریدم را به پس از انتخابات موکول می‌کنم.

یکی از شهروندان با اشاره به اینکه نیاز مبرم به فروش مسکن دارد، گفت: با اینکه قصد فروش مسکن‌ام را دارم اما مدتی است مشتری دست به نقد در بازار وجود ندارد و اکنون هم به‌دلیل انتخابات و نامشخص بودن شرایط اقتصادی بازار به توصیه کارشناسان، فروش آن را به بعد از انتخابات موکول کرده‌ام تا حداقل متضرر نشوم.

بازار مسکن در انتظار انتخابات

«صادقی» کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ارزیابی بازار مسکن نشان می‌دهد که عوامل اثرگذار در بازار باعث شده خریداران و فروشندگان واقعی تا مشخص شدن رئیس جمهور بعدی و سامان گرفتن بازار، دست از خرید و فروش بردارند.

وی افزود: اگرچه تغییرات نرخ ارز و مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر تأثیر زیادی در بازار مسکن داشت اما در این میان اما و اگرهای انتخابات ریاست جمهوری هم این بازار را به سمت رکود بیشتر برده و معامله‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا ثابت شدن شرایط از فعالیت در بازار دور باشند.

برخلاف نظر این کارشناس که بخشی از رکود بازار مسکن را به دلیل اتفاقات سیاسی می‌داند، «محمدی» یک مشاور املاک که خود را کارشناس در این عرصه می‌داند، کاهش قدرت خرید را عامل عمده رکود این بازار مطرح کرد و افزود: اکنون نه تنها بازار مسکن بلکه عمده بازارها درگیر رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌ها هستند و قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و افراد توانایی خرید در بازارهای مختلف را ندارند.

وی مدعی است: اکنون ۲ نوع رکود در بازار داریم؛ یکی به دلیل کاهش تقاضا و دیگری به دلیل افزایش قیمت و کاهش توان خرید مردم رخ داده است.

بازار مسکن قفل شد!

محمدی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم اما در یک ماه اخیر همان مقدار اندک خرید و فروش هم قفل شده است.

یک مشاور املاک دیگر با بیان اینکه بازار مسکن از ۶ ماه قبل همچنان در رکود به سر می‌برد، گفت: افزایش قیمت مسکن از شهریور تا آذر سال گذشته زیاد بود و پس از آن بازار در رکود به سر می‌برد و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت مسکن همچنان ثابت است اما اگر قرار باشد تغییراتی در قیمت مسکن ایجاد شود ۲ ماه پس از انتخابات شاهد آن خواهیم بود.

یکی دیگر از مشاوران املاک هم گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی به قدری زیاد است که دیگر تغییر و تحولات نمی‌توانند تأثیر چشمگیری داشته باشند.

وی افزود: قیمت میلگرد از ۱۲ هزار و ۵۰۰ به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و این وضعیت در معاملات مسکن تأثیر جدی گذاشته اما قیمت‌ها را با توافق برجام و انتخابات ثابت نگه داشته‌اند و با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت مسکن ثابت است.

صعود یا سقوط بازار مسکن!

این مشاور املاک با اشاره به ارتباط قیمت‌ها در بخش‌های مختلف با برخی اتفاقات سیاسی، ادامه داد: امروز با سکون قیمت مواجه هستیم نه ثبات آن بنابراین با یک تلنگر در روزهای آینده تغییراتی در این بازار ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون که مشخص نیست قیمت‌ها پس از انتخابات چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد، بازار مسکن در سکون به سر می‌برد، تبیین کرد: با وضعیت کنونی قیمت مسکن بعید می‌دانم پس از انتخابات روند کاهشی داشته باشیم ضمن اینکه اگر مقداری هم افزایش قیمت داشته باشیم به‌طور حتم رکود بیشتری را شاهد خواهیم بود.

این مشاور املاک در پایان مطرح کرد: این در حالی است که همه انتظار دارند رئیس جمهور بعدی قیمت‌ها را کاهش دهد چون با قیمت‌های موجود هم مردم توان خرید ندارند و تنها راه جبران آن کاهش قیمت‌ها است.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول