اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گرمازدگی و راهکارهای آن از دیدگاه طب سنتی؛ توصیه به مصرف شربت خاکشیر و سکنجبین

متخصص طب سنتی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه افراد گرم مزاج روزانه از نوشیدنی‌هایی مثل شربت خاکشیر، تخم ریحان، سکنجبین، آلبالو و زرشک مصرف کنند، گفت: استفاده از لیموترش داخل آب خوردن، به رفع عطش و تشنگی ناشی از گرمازدگی کمک بسیار زیادی می‌کند.

گرمازدگی و راهکارهای آن از دیدگاه طب سنتی؛ توصیه به مصرف شربت خاکشیر و سکنجبین

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، هاله تاج‌الدینی امروز در خصوص گرمازدگی و راهکارهای آن از دیدگاه طب سنتی اظهار کرد: حذف ادویه‌های تند و تیز، غذاهای سرخ کرده و چرب، غذاهای شور از رژیم غذایی و پرهیز از قرار گرفتن مستقیم زیر نور خورشید موجب کاهش گرمازدگی در فصل تابستان می‌شود.

متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: در فصول گرم سال احتمال بروز گرمازدگی خصوصا در افرادی که گرم مزاج  هستند بیشتر می‌شود و از دیدگاه طب سنتی، رعایت اصول حفظ سلامتی در پیشگیری و بهبود این عارضه کمک کننده است.

وی تصریح کرد: حتما ساعت ورزش را ساعات اولیه روز و یا در شب که هوا بهتر است باید انتخاب کرد و استفاده از خوردنی‌هایی با طبع سرد و تر مانند هندوانه، آلبالو، گیلاس، کاهو  و کدو مناسب این فصل است.

تاج‌الدینی با بیان اینکه افراد گرم مزاج روزانه از نوشیدنی‌هایی مثل شربت خاکشیر، تخم ریحان، سکنجبین، آلبالو و زرشک مصرف کنند، افزود: استفاده از لیموترش داخل آب خوردن، به رفع عطش و تشنگی ناشی از گرمازدگی کمک بسیار زیادی می‌کند.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: هندوانه میوه آبدار و خنک کننده است که اصولاً برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است، هندوانه طبیعت سرد و تر دارد و برای افراد گرم مزاج بسیار مطلوب است.

وی با توصیه‌هایی به افرادی که گرما زده شده‌اند، تصریح کرد: از آنجا که فرد گرمازده میل زیادی برای خوردن آب یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا دچار مشکلات گوارشی نشود.

تاج‌الدینی همچنین گفت: برای فردی که گرمازده شده است حمام گرفتن با دوش آب نسبتا خنک  توصیه می‌شود و در صورت عدم امکان حمام گرفتن، پارچه‌ای را با آب خنک نمناک کرده و بر نواحی صورت و بدن فرد بمالید.

وی مصرف سوپ جو و ماءالشعیر طبی را از توصیه‌های بسیار خوبی برای افراد گرمازده دانست و ادامه داد: سوپ جو را می‌توانید با سبزیجاتی مانند گشنیز و جعفری تهیه کنید و حتما موقع خوردن از لیموترش هم استفاده کنید.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: خورشت‌هایی مانند خورشت آلو و کدو بسیار مناسب این فصل هستند و مصرف کاهو و سکنجبین هم به‌عنوان یک میان‌وعده خوب به کاهش گرما و رفع عطش در تابستان کمک می‌کند.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول