اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده خبر داد: استقرار ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از استقرار ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور برای برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

خطیب‌زاده خبر داد: استقرار ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی ایران در خارج از کشور

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در آستانه سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم. انتخاباتی که روز جمعه برگزار و سرنوشت ایران و ایرانی را در چند سال آینده در حوزه مدیریت کلان اجرایی کشور رقم می‌زند.

* جمعه را به یک روز ملی دیگری در تاریخ ایران تبدیل کنیم

وی بیان کرد: مردم ایران همواره در بزنگاه‌های تاریخ این کشور خوش درخشیدند و حضورشان حضور موثر و کلامشان کلام آخر بوده و به دست خودشان از طریق صندوق‌های رای اراده خود را اعمال کردند.

خطیب‌زاده ادامه داد: این شکوه مردمسالاری در ایران بوده که تمامی تغییرات در قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران از روز اول تاکنون از طریق صندوق‌های رای بوده است و صندوق‌های رایی که اراده مردم را به منصه ظهور رساندند.

وی بیان کرد: امیدوارم در این روز جمعه همه، چه آنهایی که امروز تصمیم خودشان را گرفتند و چه آنهایی که به دلایلی تردید دارند، حضوری پرشور داشته باشند و جمعه را به یک روز ملی دیگری در تاریخ ایران تبدیل کنند. ایران و ایرانی همواره پشتیبان امنیت و منافع ملی ایران بوده و مطمئنم در روز جمعه نیز همین رقم خواهد خورد.

این دیپلمات ارشد ایرانی به گزارشی از اقدامات انجام شده در وزارت خارجه در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و اظهار داشت: در راستای تسهیل برگزاری این انتخابات در خارج از کشور، ستاد انتخابات در خارج از کشور در معاونت کنسولی و مجلس وزارت خارجه تشکیل شده که فرآیند از ۶ ماه قبل در وزارت خارجه آغاز شده است. در آذر ماه گذشته به همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و سفارتخانه‌ها در نامه‌ای دستورالعملی را صادر و از آنها خواستیم پس از ابلاغ دستورالعمل تمامی واجدین شرایط اخذ رای را احصا و به مرکز اعلام کنند.

* ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگه تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است

وی گفت که براساس برآوردهای غیررسمی حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم و افزود: در فروردین ماه سال‌جاری نیز تمامی اقلام، ملزومات و نیازمندی‌های نمایندگی‌ها احصا و سعی شد که تامین شود. حدود یک میلیون برگ تعرفه انتخابات به وزارت خارجه تحویل داده شده که ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگ تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است.

خطیب‌زاده همچنین اعلام کرد که مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به عنوان رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور تعیین شده است. معاون کنسولی و مجلس وزیر امور خارجه هم به عنوان رئیس هیأت نظارت بر انتخابات تعیین شده است.

وی گفت: در کلیه صندوق‌های رای که مستقر خواهد شد، بیش از ۲۰۰ نفر ناظر شورای نگهبان با هماهنگی شورای نگهبان تأیید و به نمایندگی‌های ایران معرفی شده‌اند.

*  ۱۳۳ نمایندگی ایران با ۲۳۴ شعبه اخذ رای

خطیب‌زاده با بیان این‌که تا امروز ۱۳۳ نمایندگی ایران با ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۲۸ خرداد اخذ رای را انجام خواهند داد، افزود: در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق رای خواهیم داشت. در سه کشور این موضوع میسر نشده که مهمترین آنها کاناداست.

* ارسال یادداشت رسمی به کانادا و استنکاف دولت کانادا

وی توضیح داد: دولت کانادا در دوره قبل نیز هماهنگی لازم را با ما نداشت. حتی در سال‌هایی که روابط سیاسی داشتیم سنگ اندازی‌های زیادی انجام می‌داد و اجازه نمی‌داد به جز اتاوا در شهرهای دیگر صندوق رای داشته باشیم و این دولت این رویه را در این دوره نیز ادامه داده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به رغم این‌که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک موضوع را با نماینده آنها طرح کرده و یادداشت رسمی از طریق سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران به دولت کانادا داده شده که هیأتی از ایران به آنجا برود و صندوق اخذ رای مستقر شود، متاسفانه تا امروز دولت کانادا از پذیرش این موضوع استنکاف کرده و عملا عطف ماده ۵۳ قانون انتخابات با توجه به زمان باقیمانده، عملا امکان برگزاری انتخابات در کانادار را نداریم و این یک بار دیگر نشان می‌دهد دولت کانادا نه تنها به فرآیندهای دموکراتیک و مردمسالارانه با نگاه دوگانه و ابزاری نگاه می‌کند، بلکه حقوق ایرانیان فرهیخته و جامعه بزرگ ایرانیان در کانادا را نادیده می‌گیرد و سنگ اندازی می‌کند و رویه شناخته شده‌ای توسط دولت کاناداست.

وی افزود: از ایرانیان مقیم کانادا به خاطر این قصور و استنکاف دولت کانادا، عذرخواهی می‌کنیم. 

خطیب‌زاده ادامه داد: وزارت خارجه و دولت ایران تمام تلاش خود را کرده که زمینه رای دادن ایرانیان مقیم کانادا را فراهم کند و در نقاط مرزی آمریکا و کانادا سعی کردیم صندوق رای تعبیه شود و در همین راستا نیز در شهرهای بوفالو و اورگن آمریکا در مرز کانادا صندوق رای در نظر گرفته شده و ایرانیان مقیم کانادا می‌توانند با سهولت آنجا رای بدهند.

* در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده

وی با ذکر این نکته که در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده است، اظهار داشت: یکی از پرتلاش‌ترین دوره‌های انتخابات را برای برگزاری انتخابات وزارت خارجه طی ۶ ماه گذشته طی کرده است. در انگلیس پنج شعبه، در قطر سه شعبه و در آلمان پنج شعبه در نظر گرفته شده است، در همه کشورهایی که ممکن بوده صندوق اخذ رای گذاشته شده است. مدارک مورد نیاز در سایت سفارتخانه‌ها اعلام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از همه عزیزان دعوت می‌کنم به پای صندوق‌های رای بیایند و اراده خودشان را از طریق صندوق‌های رای به یک اراده سیاسی در داخل ترجمه کنند و همانند همه ایرانیان داخل کشور در این انتخابات مشارکت کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین بیان کرد: بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری وزارت خارجه با هماهنگی وزارت ارشاد و جهات ذیربط برای پوشش انتخابات صادر کرده است. در مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ستاد خبری و اطلاع رسانی انتخابات تشکیل شده است.

وی در پایان بیان کرد: همه مقدمات در وزارت خارجه فراهم شده و ان‌شاءالله انتخابات بدون نقص و پرشوری داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول