اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

قاضی زاده: سیاست‌گذاری دولت در حوزه زاینده‌رود غلط بود/ برنامه‌ جدی دولت «سلام» حل دائمی موضوع آب است

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در شبکه استانی اصفهان، با تشریح مشکلات استان اصفهان به تشریح برنامه‌های دولت «سلام» برای حل مشکلات این استان پرداخت.

قاضی زاده: سیاست‌گذاری دولت در حوزه زاینده‌رود غلط بود/ برنامه‌ جدی دولت «سلام» حل دائمی موضوع آب است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه شبکه استانی اصفهان با اشاره به هم‌افزایی با جمعی از گروه متخصصان طی دو سال اظهار داشت: در این مدت در اصلاح بخشی از امورات کشور کار می‌کردیم و یک مدل تحول در حکمرانی کشور و سلسله برنامه برای اداره کشور با عنوان جوانان گام دومی تهیه کردیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه استان اصفهان، استانی پیشرو و رهبر است، افزود: اصفهان در تمام طول تاریخ به خصوص تاریخ انقلاب اعم از پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نقش‌آفرینی داشت. اصفهان پیشرو و تمدن‌ساز مرکز مهم برای ساخت ایرانی جدید است.

در دولت سلام ۴۸۵ پایتخت به تعداد شهرستان‌های کشور خواهیم داشت

وی در خصوص ویژگی‌های دولت سلام بیان کرد: در مدل جدید حکمرانی، نقش اصلی را مردم ایفا می‌کنند. اکنون چند نفر در تهران تصمیم‌گیری می‌کنند و همه نگاه‌ها در کشور معطوف به آن‌هاست، تهران پایتخت سیاسی، تجاری، علمی و فرهنگی است. ما تصمیم گرفتیم این روند را معکوس کنیم و به جای یک پایتخت، ۴۸۵ پایتخت به تعداد شهرستان‌های کشور داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: شهرستان‌ها در این نظام پایتخت می‌شود و تمام اختیاراتی که دولت در پایتخت دارد، فرمانداران شهرستان‌ها نیز داشته باشند. اصل ۱۲۷ قانون اساسی به دولت‌ها اجازه می‌دهد اختیارات وزرا را به کسانی تفویض کند. با استفاده از این ظرفیت قانون اساسی، تمامی اختیارات اجرایی وزیران را در این نظام تقسیم و به فرمانداران ارائه می‌شود. فرمانداران خود در مورد شهر بر اساس بودجه تصمیم می‌گیرند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به طور حتم، مدیران نخبگان و مردم شریف و فهیم اصفهان، صلاح شهر خود را بهتر از دیگران می‌فهمند و توجه دارند چه چیزی در اولویت است و با هزینه کمتری هم استان خود را اداره می‌کنند؛ ریخت و پاش که در وزارتخانه‌ها وجود دارد، کاهش پیدا می‌کند و این باعث توسعه می‌شود. به عنوان مثال برای احداث جاده روستایی در یکی از روستاهای تیران و کرون نیاز نیست از وزارتخانه در تهران اجازه گرفته شود.

وی با اشاره به دیگر مزیت واگذاری اختیار به فرمانداران اظهار داشت: اظهارنظر مردم در انتصاب مدیران از دیگر ویژگی‌های این نظام است؛ چراکه اگر می‌خواهیم مدیری در استان قرار دهیم باید مردم و نخبگان استان آن را بپذیرند و اگر یک‌سوم مردم آن شهرستان یا ذی‌نفعان شهر ناراضی بودند مدیر عزل می‌شود. هدف اصلی دولتمردان دولت سلام حفظ و ارتقای رضایت مردم است.

وزارت خارجه در پشتیبانی آژانس‌های گردشگری خوب عمل نکرد

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه استان اصفهان شهر فرهنگی و تاریخی است، اضافه کرد: اصفهان زادگاه بعد از اسلام است و به عبارت دیگر زادگاه ایران بعد از اسلام با محوریت اصفهان شکل گرفته، سهم اصفهان در ثبت آثار تاریخی گواه این موضوع است. آثاری چون میدان نقش‌جهان، مسجد جامع، باغ‌ها و قنات‌های این شهر ثبت بین‌المللی شده ‌و نشان‌دهنده این است که اصفهان، نصف‌جهان بوده و مزیت‌های فوق‌العاده گردشگری در اصفهان ایجاد کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در برنامه ششم توسعه بنا بر جذب یک میلیون گردشگر خارجی توسط اصفهان بود که به طور متوسط ۱۳۴۰ دلار درآمد به ازای هر گردشگر ایجاد شود که مجموعه آن برابر یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار درآمدهای گردشگری بود، اگر این میزان درآمد با صادرات فولاد با این عظمت مقایسه کنیم که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است، تفاوت درآمد و اشتغال‌زایی حاصل از گردشگری بیشتر است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، ۴۵۰ هزار گردشگر با درآمد ۶۳۵ دلار داشتیم، تصریح کرد: این میزان کمتر از نصف سرانه گردشگری است که پیش‌بینی کردیم و باید کاری کنیم که هم از لحاظ کمیت تعداد گردشگر افزایش یابد و هم به لحاظ هزینه‌ای که هر گردشگر در کشور می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به مشکل کاهش گردشگر در کشور افزود: شاید به دلیل این است که ما گردشگری را در قالب کار حرفه‌ای نکردیم، یعنی تورهای حرفه‌ای گردشگری در جهان باید ایجاد شود. وزارت خارجه ما در پشتیبانی آژانس‌های گردشگری خوب عمل نکرده و بیشتر در پی بحث‌های سیاسی بوده تا مباحث اقتصادی.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما در اصفهان ۳۰ هزار تخت اقامتی مناسب داریم که لازم است با تسهیل‌گری تخت‌های مناسب برای اقامت گردشگران خارجی به وجود بیاید تا آنگاه گردشگری را توسعه دهیم. زیرساخت‌های گردشگری فرودگاه شهید بهشتی مناسب نیست و باید به صورت جدی‌تر توسعه یابد.

بازار فرش را با اجرای دستورالعمل یکسان برای تمام صادرکنندگان از دست دادیم

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی از دیگر مزایای اصفهان است، اظهار داشت: صنعت فرش دستباف در سال ۷۲، دو میلیارد دلار درآمد و ۵ میلیون شغل ایجاد کرده اما در سال ۹۸ این درآمد به ۷۰ میلیون دلار رسیده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال ۹۹ این درآمد زیر ۵۰ میلیون دلار بوده است؛ این اتفاق به دلیل سوء مدیریت بانک مرکزی در دستورالعمل یکجا برای تمام صادرکنندگان بوده است. در حوزه فرش به صورت امانی در اختیار فروشنده خارجی قرار می‌گیرد پس از خریداری توسط مردم در نمایشگاه‌های خارجی پول آن برگشت داده می‌شود. بنابراین در حالی که هنوز فرش به فروش نرسیده از صادرکننده انتظار می‌رود تا ارز آن به کشور بازگردد.

قاضی‌زاده‌هاشمی اضافه کرد: باید بانک مرکزی متوجه تفاوت کالایی که به صورت امانی صادر می‌شود با سایر کالاهایی که فروش قطعی اتفاق افتاده باشد و این باعث شده بازار فرش را  از دست بدهیم و سایر کشورها مانند چین، هند و افغانستان بازار کشورهای ما را بگیرد و به این راحتی قابل احیا کردن نیست.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امروزه تعداد زیادی شغل در این حوزه از بین رفته است باید به تاجران فرش مهلت ۲ تا ۳ ساله داده می‌شد، اما به دلیل عملکرد نادرست، این بلا در صنعت فرش وارد شد. این یک سیاست ضد تولید در دولت‌ها بود و یکی از سیاست‌هایی که دولت «سلام» اصلاح می‌کند، این خواهد بود.

وی با بیان اینکه اصفهان شهر هنرمندان است و در ۱۹۶ رشته از ۳۰۰ رشته صنایع دستی سرآمد است، بیان کرد: دولت «سلام» تلاش خواهد کرد نسل‌های بعدی هنرمندان در حوزه صنایع دستی با سرمایه‌گذاری حمایت اجتماعی رشد پیدا کند و این کار نتیجه با فراهم آوردن درآمد خاص از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و  تحت پوشش قرار دادن بیمه هنرمندان امکان‌پذیر است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: با رونق هنرهایی مانند قلم‌زنی،خاتم‌کاری، ترمه و سایر هنرهای دستی می‌توان چندین برابر درآمد نفتی درآمد کسب کنیم و لازمه آن این است که در حوزه بازاریابی عزم جدی داشته باشیم.

موضوع زاینده‌رود تبدیل به موضوع امنیتی شده است

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رودخانه زاینده‌رود منطقه وسیعی از فلات مرکزی ایران را زنده می‌کرده ولی امروز تبدیل به موضوع مهم امنیتی در کشور شده‌، اظهار داشت: ۱۲ میلیون نفر به دلیل حکمرانی دولت‌ها درگیر این موضوع شده‌اند. سیاست‌گذاری غلطی که در این سال‌ها داشتند و مسائل مختلف را بدون درنظرگرفتن پیوست اجتماعی به هم گره زدند و مشکلات زیادی درست کردند.

وی ادامه داد: زاینده‌رود فقط محل تأمین آب شرب اصفهان نیست، چراکه باعث نشاط و زندگی جمعیتی است که در آن منطقه ساکن هستند؛ بالاخره کشور ما در منطقه خشک واقع شده و بسیاری از استان‌ها درگیر این خشک‌سالی هستند یکی از برنامه‌های جدی دولت «سلام» حل دائمی موضوع آب است و چند طرح بزرگ در این راستا برنامه‌ریزی شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طرح ایران سبز بیان کرد: این پروژه پیوند تکنولوژی و آبخیزداری است؛ به این معنا که هر جا بارندگی وجود دارد، کاری کنیم که به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کند، چراکه تبخیر در کشور ما زیاد است. باید میلیاردها درخت در زمین بکاریم تا هم کویرزدایی کنیم و هم آبخیزداری انجام دهیم، به علاوه اینکه از مدل‌های مهندسی آب و هوا که یکی از روش‌های آن باروری ابرها است، بهره‌گیری کنیم.

 کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دو پروژه دیگر از جمله قنات ملی تصریح کرد: ما می‌توانیم آب زیرزمینی را به طوری در دسترس فلات مرکزی ایران قرار دهیم که بتوانند آب شرب و صنعت و تا فاصله ۵۰ کیلومتری آب لازم برای کشاورزی آن منطقه را تأمین کنند و در پروژه دیگر، همانند شبکه سراسری برق که در کل کشور داریم، شبکه سراسری آب خواهیم داشت؛ البته دیگر برای کشاورزی قابل استفاده نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بحث آلودگی در اصفهان جدی است، گفت: خشکی، آلودگی هوا، صنعتی بودن و از بین رفتن منابع آبی از مشکلات جدی این استان است، سهم حقآبه محیط‌زیست داده نمی‌شود و طبیعتاً تالاب‌ها خشک می‌شود، البته در کل کشور نیز وضعیتی مشابه همین اتفاق افتاده است، خشک شدن تالاب‌ها منجر به ایجاد کانون‌های ریزگرد می‌شود و تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری پخش می‌شود.

۷۶ درصد سرمایه‌گذاری در بحث مسکن با هدف حفظ منابع مالی است

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به داشتن برنامه در موضوع مسکن در اصفهان اظهار داشت: هم اکنون ۴۴۶ هزار خانوار در اصفهان مستأجر هستند و ۵۰۰ هزار نفر در ۲ هزار هکتار حاشیه شهر اصفهان مستأجر هستند. به دلیل عدم ثبات اقتصادی ۷۶ درصد سرمایه‌گذاری در بحث مسکن با هدف خانه‌دار شدن نیست و با هدف حفظ منابع مالی است؛ به عبارت بهتر خانه می‌خرند تا پولشان از دست نرود و مشکل ما را کمبود مسکن برطرف نمی‌کند.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: در بحث مسکن برنامه مفصل داریم ما ۴.۵ میلیون مسکن کم داریم و دولت وظیفه تأمین این تعداد مسکن را دارد. مردم را به چند دسته تقسیم کردیم سه دهک‌هایی که امکان تأمین مسکن ندارند ولی ۴۳ تا ۴۷ درصد از درآمد خود را اجاره مسکن می‌کند، سه دهک بالاتر می‌توانند تا ۲۰ درصد مشارکت داشته باشند و چهار دهک بالاتر می‌توانند تا ۵۰ درصد مشارکت داشته باشند. ما به همه این گروه‌ها خانه متناسب با درصد مشارکت می‌دهیم، دهک‌هایی که امکان مشارکت ندارند برای دریافت خانه پول نمی‌گیریم و ظرف ۲ سال صاحب مسکن می‌شوند و در طول ۳۰ سال به صورت قسطی مبلغ خانه را به بانک داخت می‌کنند و بعد از آن سند دریافت می‌کنند.

وی در مورد گروه دوم بیان کرد: این گروه به جای پرداخت قسط ۳۰ ساله، بیست سال قسط پرداخت می‌کنند و خانه‌دار می‌شود و گروه سوم ۱۵ سال قسط پرداخت می‌کنند و خانه‌دار می‌شوند، بر اساس توان پرداخت قسط، متراژ خانه و منطقه‌ای با ارزش زمین متفاوت در اختیارشان قرار می‌گیرد. بعضی از خیران و نهادها مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد ممکن است در این طرح مشارکت کنند.

تهیه آمایش سرزمینی برای تک‌تک شهرستان‌ها

 قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه یکی از متمرکزترین استان‌ها در حوزه صنعت اصفهان است، تصریح کرد: ۱۱ درصد صنعت کشور در استان اصفهان است و ۹ هزار واحد صنعتی دارد، ۷۰ درصد فولاد کشور و ۶۵ درصد صنعت ریخته‌گری در این استان است، یک هزار و ۶۹۴ پروژه صنعتی نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در استان اصفهان داریم که حجم زیادی از منابع مردم و بیت‌المال بدون استفاده است با اتمام این پروژه‌ها ۶۵ درصد اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه برای تمام مردم شهرستان‌ها برنامه داریم، گفت: برای تک‌تک شهرستان‌ها کارهای آمایش سرزمینی آماده شده، استعداد استخراج شده، نقاط ضعف و عقب‌ماندگی‌ها برآورد شده است، ما غیر از اصلاحات اساسی در مدل اداره یک کشور برای هر استان و شهرستان به طور مجزا برنامه داریم.

وی با اشاره به موضوعات بعضی شهرستان‌ها اظهار داشت: به عنوان مثال در شهرستان فلاورجان باید زنجیره‌ای کشاورزی تکمیل شود و صنایع فرآوری کشاورزی باید در کنار آن قرار بگیرد یا چادگان منطقه‌ای سرسبز در این استان است و با وجود نزدیک بودن به سد زاینده‌رود باعث خجالت است که در بعضی مناطق آن با تانکر آب‌رسانی صورت می‌گیرد البته ظرفیت گردشگری فوق‌العاده‌ای دارد.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در شاهین‌شهر موضوع قطار سریع و سیر تهران اصفهان مطرح است که به اتمام نرسیده است؛ موضوع دیگر میزان مهاجرت زیاد شهرستان است که باید زنجیره مشاغل خرد در این شهرستان توسعه دهیم، نجف‌آباد که شهر شهید حججی و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است پرورش اسب رواج دارد که باید آن را توسعه داد؛ خمینی‌شهر صنایع دستی فوق‌العاده‌ای دارد که شهرت جهانی دارد همچنین در حوزه سنگ‌بری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: در شهرستان کاشان تعداد زیادی بناهای تاریخی وجود دارد و ۵ میلیون گردشگری می‌تواند جذب کند، این در صورتی است که به خانه‌های تاریخی رسیدگی و توجه شود. در شهرستان برخوار، تراکم شهرک‌های صنعتی وجود دارد و حجم زیادی از صنایع دستی دارد که باید در جهت توسعه آن تلاش کنیم. شهرستان سمیرم که به شهرستان هزارچشمه معروف است بین چند استان قرار گرفته و محصولات باغی مانند سیب و بادام آن ارزش جهانی دارد و ضرورت توسعه دارد.

وی تصریح کرد: با علم به تک‌تک شهرستان‌ها نظام کارشناسی ما با بیش از ۱۵۰ جوان و با سابقه اجرائی موفق این کار را انجام دادیم. شرایط کشور با مشکلات زیادی مواجه است اما تعدادی جوان دور هم جمع شده‌اند تا ثابت کنند می‌توانند شرایط بهتری را رقم زد و مشکلات را تبدیل به امید کرد.

حل مسائل کشور به صورت تک‌پایه‌ای امکان‌پذیر نیست

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: باید ایران را با هم بسازیم و وظیفه داریم نسل‌های آینده کشور را از بسیاری از غصه‌هایی که امروز وجود دارد، رها کنیم. امروز خدا فرصتی به ما داده تا با شروعی جدید و درس گرفتن و به کار گرفتن عزت و عظمت و نقاط قوت گذشته، اشتباهات را اصلاح و مسیر را ادامه دهیم.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: دولت‌های قبلی تلاش خود را کرده‌اند و در طول چهل و دو سه سال گذشته کشورمان در عرصه‌های مختلف شاخص‌های خوبی به دست آورده است. اما به لحاظ نرم‌افزاری مشکل داریم؛ یعنی مشکل ما در حمل و نقل، صنعت، مسکن نیست بلکه فراتر از این‌هاست، بدون اصلاح سیاست‌های کلی و بدون روش اداره کشور و اصلاح حکمرانی و به واقعیت آوردن مردم به میدان نمی‌توانیم مسائل خود را حل کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های حاج قاسم سلیمانی در خصوص دخالت مردم در اداره امور مختلف کشور بیان کرد: هر گاه مردم را در کارهای مختلف شرکت دادیم و هر کاری که با حضور مردم برگزار شد در آن موضوع پیروز بودیم، و هر جا مردم از کاری خارج ماندند، شکست خوردیم.

قاضی‌زاده با بیان اینکه میدان امنیت که دست مردم بود، موفق است اما میدان اقتصاد شکست خورده است، تصریح کرد: دولت‌ها در این مدت دخالت زیادی در حوزه اقتصاد کردند و با شکست روبه‌رو بوده است؛ برای حل مشکل اقتصاد مانند پیروزی در میدان باید کار را به مردان میدان داد. افرادی که مردم و کشور خود را با تمام وجود دوست دارند. اکنون گروهی از جوانان به میدان آمدند تا این بار را دوش بکشند.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: من نه به عنوان یک نفر بلکه به عنوان نمادی از نسل جوان و تازه‌نفس تعهد می‌کنم که ما می‌توانیم با کمک جوانان اصفهانی نه تنها ایران که منطقه را بسازیم.

وی با بیان اینکه حل مسائل کشور به صورت تک‌پایه‌ای امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم باید مجموعه‌ای از مسائل را حل کنیم. باید سیستم‌ها اصلاح شده و به موضوعات اضطراری مردم رسیدگی شود. موضوع، ترابری اضطراری آب است و این‌گونه نیست که با کشیدن خط لوله‌ای مشکلات آب حل شود و در دوره کمتر از ۱۰ سال قابل‌حل است و با تیم کارشناسی این کار را می‌کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ر/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول