اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: مذاکرات در وین به هیچ بن بستی نرسیده/ این دور آخر گفت‌وگوها نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که مذاکرات در وین به هیچ بن بستی نرسیده و این دور آخر نخواهد بود، تصریح کرد: آمریکا باید تصمیمات خودش را بگیرد و بداند طرف خاطی و ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

خطیب‌زاده: مذاکرات در وین به هیچ بن بستی نرسیده/ این دور آخر گفت‌وگوها نخواهد بود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* توصیه به سران گروه هفت

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست سران گروه هفت و ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران گفت: تفاسیری که از قطعنامه ۲۲۳۱ توسط کسانی که به خوبی می‌دانند این قطعنامه ناظر به چه مواردی است، هم خیلی بعید و هم بسیار نادرست است. هیچ جای قطعنامه ۲۲۳۱ برنامه‌های موشکی ایران را محدود نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در قطعنامه آن‌چه آمده موشک‌های با طراحی برای حمل کلاهک هسته‌ای است که ذیل فعالیت‌های موشکی ایران نیست و این‌گونه قرائت های بعید از کلمات روشن و واضح قطعنامه ٢٢٣١ تنها به کسر اعتبار کسانی می‌انجامد که این ادعاها را مطرح می‌کنند.

خطیب‌زاده افزود: بهتر است سران این کشورها به تعهدات بر زمین مانده خودشان عمل کرده و از مداخله در امور کشورهای منطقه پایان داده و سعی کنند در یک رابطه احترام برانگیزی به صلح و ثبات این منطقه کمک بیشتری کنند.

* تحولات در سرزمین‌های اشغالی

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و شکست نتانیاهو و نگاه ایران به این تحولات نیز گفت: برجام ستیزان به این یک یا دو شخصیت منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند. فکر نمی‌کنم که سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با آمدن این نفر یا رفتن آن نفر تغییر کند. مهمل گویی میراث مشترک تمامی سران اشغالگر قدس از روز اول تا امروز بوده است.

وی یادآور شد: یک چیز در این میان روشن است، تمامی بدخواهان ایران می‌روند و ایران همیشه سربلند و سرافراز می‌ایستد.

 

 

* این دور مذاکرات در وین دور آخر نخواهد بود/ آمریکا باید تصمیمات خودش را بگیرد

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین هم بیان کرد: آن‌چه در وین در حال روی دادن است، یک کمیسیون فصلی مشترک برجام است. هدف آن هم بازگشت آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی ادامه داد: آن‌چه در وین در حال روی دادن است به هیچ بن بستی نرسیده و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفت‌وگوها درباره برخی ظرایف فنی، سیاسی، اجرایی و حقوقی در حال انجام است. البته دو سه موضوع اصلی باقیمانده که در حال گفت‌وگو در وین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: خیلی زود است که بخواهیم درباره نتیجه گفت‌وگوها قضاوت کنیم. این دور آخر نخواهد بود و بعید است دور آخر باشد و برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مقرون به صحت نیست.

وی تصریح کرد: آمریکا باید تصمیمات خودش را بگیرد و بداند در موضع برابری با ایران و ۱+۴ در این گفت‌وگوها نیست. آمریکا باید بداند که طرف خاطی و نقض کننده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است و از یک موضع خاطی در این مذاکرات حاضر شده و طبیعی است که باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار آن‌چه در دوران ترامپ رخ داد، بدهد. مسیر بازگشت آن هم از نظر ما کاملا روشن است.

* آن‌چه در وین اتفاق می‌افتد، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد

خطیب‌‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات جاری در وین بیان کرد: آن‌چه در وین اتفاق می‌افتد، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. نه گفت‌وگوها فرسایشی شده و نه وقت اضافه آوردیم. خیلی صریح بگویم که برای موضوعات باقیمانده در وین خیلی وقت کم داریم.

وی یادآور شد: موضوعات باقیمانده موضوعاتی هستند که تصمیماتی را به صورت سیاسی نیاز دارند و اگر تصمیمات در واشنگتن و پایتخت‌‌های اروپایی اتخاذ شود، بازگشت به برجام صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مجددا اعلام می‌کنم که خیلی بعید است این دور، دور آخر گفت‌وگوها در وین باشد.

* دولت مرکزی عراق، توان و ظرفیت کامل برای رفع تهدیدها نسبت به همسایگان را پیدا کرده

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حضور ارتش ترکیه در شمال عراق عنوان کرد: موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان اصل خدشه ناپذیر در روابط بین‌الملل و اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و منطقه بوده است. 

خطیب‌زاده ادامه داد: دولت عراق در این خصوص نظرات خودش را به صراحت بیان کرده است. معتقدیم دولت مرکزی عراق، توان و ظرفیت کامل برای رفع تهدیدها نسبت به همسایگان را پیدا کرده است. البته باید هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد و نگرانی‌های دولت ترکیه در آن خصوص باید توسط دولت عراق درک شود و در فرآیند مشترک بین بغداد و آنکارا ان‌شاءالله این موضوع حل و فصل شود.

وی گفت: هم با بغداد و هم با آنکارا در حال رایزنی‌های مفصل هستیم البته این موضوع دارای ظرایف زیادی است هم نگرانی‌های آنکارا و هم ملاحظات بغداد باید در یک پکیج لحاظ شود.

 

 

* هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس ندادیم/ اگر گفت‌وگوها در وین به نتیجه برسد، تصاویر را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم 

وی در پاسخ به سؤالی درباره تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: تفاهم ایران و آژانس یک توافق فنی بوده و از روزی که قانون مجلس اجرایی و الزام آور شده، ما هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس ندادیم و توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین‌ها برای روزی است که ما تصمیم بگیریم آیا به آژانس تحویل بدهیم یا ندهیم.

خطیب‌زاده ادامه داد: اگر گفت‌وگوها در وین به نتیجه برسد، تصاویر را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم و در غیر این صورت در اختیار خودمان است و به صورت مهر و موم ذیل حاکمیت انحصاری جمهوری اسلامی قرار دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: این‌که در این یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم؛ ولی اگر به نتیجه نرسیم، یک تصمیم داخلی است که آیا ما دوربین‌ها را پاک کنیم و مهر و موم‌ها را برداریم یا این‌که کماکان دوربین‌ها ضبط کنند و ما تصمیم بگیریم هر زمان که اراده کردیم.

وی بیان کرد: اجازه دهید الان درباره نتیجه گفت‌وگوها قضاوت نکنیم. گفت‌وگوها ان‌شاءالله با تامین منافع عالیه مردم به نتیجه برسد.

* متاسفانه موج جدید خشونت و تروریسم در افغانستان بالا گرفته/ هیچ دولت انحصارگرایی در افغانستان، آینده این کشور نیست

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره افغانستان نیز گفت: تحولات افغانستان را با دقت پیگیری می‌کنیم، تحولات عمده‌ای در افغانستان در جریان است. متاسفانه موج جدید خشونت و تروریسم در افغانستان بالا گرفته است.

وی افزود: مجددا به دولت و ملت افغانستان فجایعی که علیه این مردم صورت گرفته و به ویژه هزاره‌ها که قربانی تروریسم کور شدند، تسلیت عرض می‌کنم. در کنار مردم افغانستان هستیم و این اقدامات را محکوم می‌کنیم و فکر می‌کنیم تنها راهی که افغانستان برای صلح و ثبات دائمی دارد گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا تمامی اقدامات خودش را کرده که گفت‌وگوها را با تمامی طرف‌های افغانستانی تسهیل کند از طالبان گرفته تا دولت‌ و گروه‌های مختلف. طبیعتا فکر می‌کنیم هیچ دولت انحصارگرایی در افغانستان، آینده این کشور نیست.

به گفته خطیب‌زاده یک دولت فراگیر ملی با قانون اساسی، می‌تواند آینده افغانستان برای تامین حقوق مردم و اقلیت‌های این کشور باشد.

 

 

* گفت‌وگوهای ایران و عربستان

به گزارش فارس، وی درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز گفت: همواره از گفت‌وگو با همسایگان استقبال کردیم و عربستان سعودی نیز از این امر مستثنی نیست. در طی سالیان گذشته، حتی سال‌هایی که عربستان سعودی علاقه‌ای برای گفت‌وگو نداشت، ما مدام تکرار می‌کردیم که بهترین راه برای حل و فصل موضوعات گفت‌وگو است.

خطیب‌زاده یادآور شد: البته باید منتظر باشیم و ببینیم که این گفتگوها آیا به نتیجه عملی هم خواهد انجامید یا خیر. اما ما این گفت‌وگوها را در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در سطح قابل توجهی جلو می‌بریم. 

*  هیچ مانعی برای گسترش روابط خود با عراق نمی‌بینیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات با عراق هم بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم روابط، مردمی بودن این روابط است. در برخی موضوعات مثل تبادلات فرهنگی و رسانه‌ای نیاز به کار سازمان یافته بیشتری است.

وی افزود: هیچ مانعی برای گسترش روابط خود با عراق نمی‌بینیم. ضمن این‌که موانع را نداریم، ولی باید تشویق‌های ساختاری انجام دهیم که این روابط به سطح قابل قبول خودش برسد. ان‌شاءالله با سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران تفاهمنامه‌ای در حوزه همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشیم.

* رایزنی‌ها برای خرید نفت از ایران

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره رایزنی‌ها برای خرید نفت از ایران نیز اظهار داشت: حتی در دوران تحریم‌های حداکثری شکست خورده آمریکا، هدف اصلی صنعت نفت و دوستان در وزارت نفت و کمک ما در وزارت خارجه، باز پس گیری سهم ایران در بازار نفت بود.

وی بیان کرد: قطعا در یک سال اخیر بخشی از این سهم را پس گرفتیم و یکی از اهداف اصلی، همواره حضور متناسب با تولیدات و جایگاه ایران در بازار سنتی نفت بوده است. گفت‌وگوها همواره ادامه داشته و باز هم در لایه‌های مختلف در جریان است و جزییات آن را وزارت نفت می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

* دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان مریض در داخل ایران بوده

وی درباره اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران هم گفت: دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان مریض در داخل ایران بوده است. دولت متبوع آن شریک جنایات ترامپ علیه این ملت بوده، با ادامه تروریسم اقتصادی بر علیه ملت ایران.

خطیب‌زاده بیان کرد: طی چند ماه گذشته از دولت جدید آمریکا هیچ یک از تحریم‌های قبلی یکجانبه و فرامرزی و غیرقانونی آمریکا برداشته نشده ولذا بهتر است به جای اشک تمساح، توجه کنند به رکورد بسیار تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جا گذاشتند. هیچ کشور و ملتی بعید است در دنیا به امضا و تعهدات آمریکا اعتماد کند. چرا که نشان دادند نقض کننده تمامی تعهداتشان حتی تعهداتی که در کنگره تصویب می‌کنند، هستند.

* راهزنی‌های آمریکا

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره راهزنی‌های آمریکا اظهار داشت: دولت آمریکا مثل یک راهزن دریایی در چند مورد، نفت‌هایی که متعلق به ایران نبوده و ایران فروخته و حتی متعلق به بخش خصوصی بوده را غیرقانونی گرفته است و شنیده‌ها حاکی از این است که آن محموله‌ها را فروخته‌اند.

وی افزود: راهزنی، راهزنی است و خیلی فرقی نمی‌کند، این نفت متعلق به چه کسی است. این را به لیست شرمندگی‌های دولت واشنگتن اضافه کنید.

* برجام در حال مذاکره مجدد نیست 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا بحث رفع تحریم‌های نفتی جزو موارد اختلافی بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات وین است، اظهار داشت: در مورد رفع تمامی تحریم‌های بخشی ذیل برجام توافق شده است از جمله در حوزه انرژی.

وی با بیان این‌که با تصویب برجام طبق توافق صورت گرفته سه دسته از تحریم‌ها برداشته شد تحریم‌های مالی، پولی، بانکی، بیمه‌ای، تحریم‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین حوزه حمل و نقل و موضوعات مرتبط با آن، گفت: برجام در هر سه حوزه تصریح دارد و چیزی کمتر از برجام توافق نشده و نخواهد شد چون اساسا برجام در حال مذاکره مجدد نیست. اجرای برجام ملاک گفت‌وگو است و این موضوعی که اشاره کردید جزو موضوعات مورد مناقشه نیست.

* نه برجام بیشتر و نه کمتر را نمی‌پذیریم

وی در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: مهمترین ملاک عمل ما سیاست‌های مشخص اعلام شده توسط مقام معظم رهبری و ابلاغ شده توسط شورای عالی امنیت ملی بوده است. وزارت خارجه یک دستورکار بیشتر ندارد و متن جدیدی را مذاکره نمی‌کند. برجام همان که به صورت اولیه امضا و اجرایی شده است. نه برجام بیشتر و نه کمتر را نمی‌پذیریم. موضع اصولی تامین منافع مردم ادامه خواهد یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: این یک توافق برای بازگشت آمریکا به تعهداتش ذیل برجام است و در طرف مقابل هم توقف اقدامات جبرانی ایران و بازگشت ایران به به تعهدات اولیه پس از اجرای برجام در بعد هسته‌ای خواهد بود. آن‌چه در وین به توافق برسد در حد مدیران کل و معاونان اعلام خواهد شد.

* در برخی موضوعات ظرایف فنی و حقوقی و سیاسی باقی مانده

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که گیر کار در مذاکرات وین کجاست؟ اظهار داشت: من خیلی اهل گردگویی نیستم. صریح بیان کنم مذاکرات را در فضای عمومی پیگیری نمی‌کنم. در برخی موضوعات ظرایف فنی و حقوقی، اجرایی و سیاسی باقی مانده است. این ظرایف در گفت‌وگوهای بین‌المللی و حقوقی به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند. جزییات را باید با دقت گفت‌وگو کرد. در دو سه موضوع به صورت اساسی گفت‌وگوها در جریان است، تضمین‌هایی که آمریکا باید بدهد که شرایط ترامپ تکرار نشود.

وی افزود: چگونگی اجرایی شدن تعهدات آمریکا و در مقابل توقف اقدامات جبرانی ایران در حال گفت‌گو هستیم. هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد، بن بستی هم نیست و گفت‌وگوها در روال طبیعی خود جلو می‌رود. تمامی طرف‌ها در وین با جدیت و تعهد در حال گفت‌وگوهای حرفه‌ای هستند و در صورتی این روند ادامه یابد، می‌توانیم به متن منقح و کامل رسید. هیأت‌ها به تهران بازگردند و بعد از آن ببینیم که آیا می‌توانیم بگوییم دور بعدی دور آخر خواهد بود یا خیر.

 

 

* رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه و ریشه ۷۰ ساله گرفتارهای منطقه غرب آسیاست

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات «یوسی کوهن» رئیس پیشین سازمان موساد در خصوص ترور دانشمندان هسته‌ای گفت: رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه است، ریشه ۷۰ ساله گرفتارهای منطقه غرب آسیاست. این رژیم به نقطه‌ای در موجودیت نامشروع خودش رسیده که با گردنکشی در دنیا اعلام می‌کند ترور می‌کند با گردنکشی در دنیا اعلام می‌کند که بمب می‌گذارد و می‌کشد.

وی افزود: می‌دانیم چه حجمی از خرابکاری‌ها توسط این رژیم در داخل ایران اتفاق افتاده، ولی هیچ یک از این‌ها حرکت‌ جامعه علمی ایران چه برنامه موشکی، چه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و چه برنامه‌های دیگر را متوقف نکرده است. جمهوری اسلامی ایران هر جا ضروری بوده پاسخش را قاطع داده است و آن‌هایی که پاسخ را گرفتند از شدت دردی که به آنها وارد شده، آگاه هستند.

* عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کانادا، سنگاپور و یمن

خطیب‌زاده درباره سه کشوری که نتوانستیم انتخابات را برگزار کنیم نیز بیان کرد: کانادا و سنگاپور و یمن که به خاطر جنگ و ناآرامی انتخابات برگزار نخواهد شد. کانادا که به خاطر استنکاف این کشور برگزار نمی‌شود. در سنگاپور به دلیل مقررات کرونایی و به دلیل مشکلات ورود و خروج به سنگاپور در این حوزه نتوانستیم هیأت‌هایی را اعزام و صندوق داشته باشیم.

* مصوبه هیأت دولت لغو روادید تا سقف ۴۵ روز و هم به صورت مشروط است

وی درباره بحث لغو روادید ایران و عراق نیز بیان کرد: مصوبه هیأت دولت لغو روادید تا سقف ۴۵ روز و هم به صورت مشروط است. مشروط به اینکه عمل متقابل از سوی دولت عراق صورت بگیرد. دوستان عراقی علاقه‌مند به این کار هستند، ولی نیاز به مصوبه پارلمان دارد. این اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران است که آماده‌ایم به صورت متقابل لغو روادید را انجام دهیم و لغو روادید فقط محدود به ایام اربعین نخواهد بود. 

* خبرهای خوب درباره واردات واکسن 

سخنگوی وزارت خارجه درباره واکسن کرونا نیز اظهار داشت: وزارت امور خارجه با تمام قوا تمامی توان خودش را از روز اول گذاشته که واکسن‌ها وارد شود.

وی افزود: در تمامی واکسن‌هایی که وارد شده وزارت امور خارجه براساس دستورالعمل‌هایی که به آن داده شده، همه تلاش خود را با تمام قوا صورت داده است. وزارت خارجه چه در حوزه واکسن مشترک با کوبا و چه حوزه واکسن وارداتی از چین و چه روسیه و هند هم نقش معرفی کننده هم تسهیل کننده و هم مذاکره کننده در کنار دوستان در وزارت بهداشت داشته است. 

وی گفت: در کنار ساخت واکسن‌های غرورآفرین ملی، در چند روز آینده خبرهای خوبی درباره واردات واکسن خواهید شنید.

 

 

* سفر سردار قاآنی به عراق

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس به عراق و اینکه گفته شده این سفر پنج روز به طول انجامیده، گفت: انجام سفر یک امر طبیعی است که به دعوت دولت‌ها و سران کشورها در سطوح مختلف در حوزه منطقه‌ای و کشورهای فرامنطقه انجام می‌شود. در مورد این سفر اجازه دهید اگر سخنگوی سپاه پاسداران لازم دانستند توضیحات را در این زمینه ارائه می‌دهند.

* سفر خاجی به عمان 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از سفر امروز علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به عمان خبر داد.

* جمعه را به یک روز ملی دیگری در تاریخ ایران تبدیل کنیم

به گزارش خبرنگار فارس، «سعید خطیب‌زاده» در ابتدای این نشست خبری نیز گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم. انتخاباتی که روز جمعه برگزار و سرنوشت ایران و ایرانی را در چند سال آینده در حوزه مدیریت کلان اجرایی کشور رقم می‌زند.

وی بیان کرد: مردم ایران همواره در بزنگاه‌های تاریخ این کشور خوش درخشیدند و حضورشان حضور موثر و کلامشان کلام آخر بوده و به دست خودشان از طریق صندوق‌های رای اراده خود را اعمال کردند.

خطیب‌زاده ادامه داد: این شکوه مردمسالاری در ایران بوده که تمامی تغییرات در قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران از روز اول تاکنون از طریق صندوق‌های رای بوده است و صندوق‌های رایی که اراده مردم را به منصه ظهور رساندند.

وی بیان کرد: امیدوارم در این روز جمعه همه، چه آنهایی که امروز تصمیم خودشان را گرفتند و چه آنهایی که به دلایلی تردید دارند، حضوری پرشور داشته باشند و جمعه را به یک روز ملی دیگری در تاریخ ایران تبدیل کنند. ایران و ایرانی همواره پشتیبان امنیت و منافع ملی ایران بوده و مطمئنم در روز جمعه نیز همین رقم خواهد خورد.

این دیپلمات ارشد ایرانی به گزارشی از اقدامات انجام شده در وزارت خارجه در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و اظهار داشت: در راستای تسهیل برگزاری این انتخابات در خارج از کشور، ستاد انتخابات در خارج از کشور در معاونت کنسولی و مجلس وزارت خارجه تشکیل شده که فرآیند از ۶ ماه قبل در وزارت خارجه آغاز شده است. در آذر ماه گذشته به همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و سفارتخانه‌ها در نامه‌ای دستورالعملی را صادر و از آنها خواستیم پس از ابلاغ دستورالعمل تمامی واجدین شرایط اخذ رای را احصا و به مرکز اعلام کنند.

* ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگه تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است

وی گفت که براساس برآوردهای غیررسمی حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم و افزود: در فروردین ماه سال‌جاری نیز تمامی اقلام، ملزومات و نیازمندی‌های نمایندگی‌ها احصا و سعی شد که تامین شود. حدود یک میلیون برگ تعرفه انتخابات به وزارت خارجه تحویل داده شده که ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگ تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است.

 

 

خطیب‌زاده همچنین اعلام کرد که مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به عنوان رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور تعیین شده است. معاون کنسولی و مجلس وزیر امور خارجه هم به عنوان رئیس هیأت نظارت بر انتخابات تعیین شده است.

وی گفت: در کلیه صندوق‌های رای که مستقر خواهد شد، بیش از ۲۰۰ نفر ناظر شورای نگهبان با هماهنگی شورای نگهبان تأیید و به نمایندگی‌های ایران معرفی شده‌اند.

*  ۱۳۳ نمایندگی ایران با ۲۳۴ شعبه اخذ رای

خطیب‌زاده با بیان این‌که تا امروز ۱۳۳ نمایندگی ایران با ۲۳۴ شعبه اخذ رای در ۲۸ خرداد اخذ رای را انجام خواهند داد، افزود: در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق رای خواهیم داشت. در سه کشور این موضوع میسر نشده که مهمترین آنها کاناداست.

* ارسال یادداشت رسمی به کانادا و استنکاف دولت کانادا

وی توضیح داد: دولت کانادا در دوره قبل نیز هماهنگی لازم را با ما نداشت. حتی در سال‌هایی که روابط سیاسی داشتیم سنگ اندازی‌های زیادی انجام می‌داد و اجازه نمی‌داد به جز اتاوا در شهرهای دیگر صندوق رای داشته باشیم و این دولت این رویه را در این دوره نیز ادامه داده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به رغم این‌که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک موضوع را با نماینده آنها طرح کرده و یادداشت رسمی از سوی سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران به دولت کانادا داده شده که هیأتی از ایران به آنجا برود و صندوق اخذ رای مستقر شود، متاسفانه تا امروز دولت کانادا از پذیرش این موضوع استنکاف کرده و عملا عطف ماده ۵۳ قانون انتخابات با توجه به زمان باقیمانده، عملا امکان برگزاری انتخابات در کانادار را نداریم و این یک بار دیگر نشان می‌دهد دولت کانادا نه تنها به فرآیندهای دموکراتیک و مردمسالارانه با نگاه دوگانه و ابزاری نگاه می‌کند، بلکه حقوق ایرانیان فرهیخته و جامعه بزرگ ایرانیان در کانادا را نادیده می‌گیرد و سنگ اندازی می‌کند و رویه شناخته شده‌ای توسط دولت کاناداست.

وی افزود: از ایرانیان مقیم کانادا به خاطر این قصور و استنکاف دولت کانادا، عذرخواهی می‌کنیم. 

خطیب‌زاده ادامه داد: وزارت خارجه و دولت ایران تمام تلاش خود را کرده که زمینه رای دادن ایرانیان مقیم کانادا را فراهم کند و در نقاط مرزی آمریکا و کانادا سعی کردیم صندوق رای تعبیه شود و در همین راستا نیز در شهرهای بوفالو و اورگن آمریکا در مرز کانادا صندوق رای در نظر گرفته شده و ایرانیان مقیم کانادا می‌توانند با سهولت آنجا رای بدهند.

* در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده

وی با ذکر این نکته که در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده است، اظهار داشت: یکی از پرتلاش‌ترین دوره‌های انتخابات را برای برگزاری انتخابات وزارت خارجه طی ۶ ماه گذشته طی کرده است. در انگلیس پنج شعبه، در قطر سه شعبه و در آلمان پنج شعبه در نظر گرفته شده است، در همه کشورهایی که ممکن بوده صندوق اخذ رای گذاشته شده است. مدارک مورد نیاز در سایت سفارتخانه‌ها اعلام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از همه عزیزان دعوت می‌کنم به پای صندوق‌های رای بیایند و اراده خودشان را از طریق صندوق‌های رای به یک اراده سیاسی در داخل ترجمه کنند و همانند همه ایرانیان داخل کشور در این انتخابات مشارکت کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین بیان کرد: بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری وزارت خارجه با هماهنگی وزارت ارشاد و جهات ذیربط برای پوشش انتخابات صادر کرده است. در مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ستاد خبری و اطلاع رسانی انتخابات تشکیل شده است.

وی در پایان بیان کرد: همه مقدمات در وزارت خارجه فراهم شده و ان‌شاءالله انتخابات بدون نقص و پرشوری داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول