اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دولت برای توجیه عقب ماندگی سرمایه‌گذاری در بخش برق بهانه می‌آورد/چرا تامین مالی از سایر روش‌ها پیگیری نشد؟

دبیر شورای راهبردی کمیته آب و برق ستاد مرکزی آیت الله رئیسی گفت: پس از برجام برنامه‌ریزی شد که حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با استفاده از تامین مالی خارجی احداث شود لیکن پس از عملیاتی نشدن فاینانس‌ها اقدام برای تامین مالی آن‌ها از سایر روش‌ها صورت نگرفت و متاسفانه احداث این ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه متوقف گردید.

دولت برای توجیه عقب ماندگی سرمایه‌گذاری در بخش برق بهانه می‌آورد/چرا تامین مالی از سایر روش‌ها پیگیری نشد؟

محمد اسماعیل کتال، دبیر شورای راهبردی کمیته آب و برق ستاد مرکزی آیت الله رئیسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به این مسئله که کمبود برق و خاموشی‌ها مشکلی است که امسال و حتی سال بعد کشور را دچار چالش جدی خواهد کرد، گفت: افزایش دما افزایش مصرف استخراج رمز ارزها و مواردی از این دست بهانه هایی است که عقب ‌ماندگی در سرمایه‌گذاری در بخش برق را توجیه کنند.

دبیر شورای راهبردی کمیته آب و برق ستاد مرکزی آیت الله رئیسی با مطرح کردن این سوال که عملکرد احداث نیروگاه ها فقط ۵۰ درصد برنامه تدوین شده است و باید علت این عقب ماندگی را جستجو کرد، گفت: پس از برجام برنامه‌ریزی شد که حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با استفاده از تامین مالی خارجی احداث شود لیکن پس از عملیاتی نشدن فاینانس‌ها اقدام برای تامین مالی آن‌ها از سایر روش‌ها صورت نگرفت و متاسفانه احداث این ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه متوقف گردید.

*مطالبات صنعت برق از دولت به بیشتر از 40 هزار میلیارد تومان رسیده است

وی در تشریح مسئله زیان‌ده بودن صنعت آب و برق افزود: ۲ صنعت آب و برق که امروز به گواه تاییدات سازمان حسابرسی کل کشور به دلیل قیمت‌های تکلیفی زیان ده است و در مقابل مطالبات عدیده‌ای از دولت دارد.

کتال در بیان حجم بدهکاری دولتی به صنعت برق تاکید کرد: مطالبات از دولت بدون احتساب زیان سال ۱۳۹۹ تا  پایان سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان  است و این امر منجر به انباشت بدهی به نیروگاه های غیر دولتی فروشندگان کالا و تجهیزات و پیمانکاران شده است.

*صندوق توسعه ملی پرداخت تسهیلات به طرح‌های نیروگاهی را متوقف کرده است

 دبیر شورای راهبردی کمیته آب و برق ستاد مرکزی آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه بی توجهی دولت به پرداخت بدهی خود به صنعت برق این صنعت را تا مرز ورشکستگی پیش برده است، بیان کرد: نیروگاه‌های غیردولتی که از طریق اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی نسبت به احداث نیروگاه اقدام کرده بودند به دلیل دریافت نکردن بهای برق تولیدی خود نتوانستند، اقساط تسهیلات دریافتی را به صندوق توسعه ملی پرداخت نمایند در نتیجه صندوق توسعه ملی پرداخت تسهیلات برای سرمایه گذاری در طرح های نیروگاهی جدید را متوقف کرده است.

کتال در پایان گفت: صندوق توسعه از یک سو هیچ طرح نیروگاهی جدیدی را گشایش اعتبار نمی کندو از سوی دیگر حتی طرح های قبلی را نیز که گشایش اعتبار کرده حاضر به اعطای تسهیلات به آنها در موعد مقرر نیست. به طوری که بر اساس پیشرفت فیزیکی می بایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۰۰ میلیون یورو نیروگاه‌های در دست احداث توسط صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شد که این صندوق از آن امتناع نموده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول