اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

موزه مطبوعات آذربایجان گشایش یافت

موزه مطبوعات آذربایجان، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در محل خانه تاریخی کلکته‌چی گشایش یافت.

موزه مطبوعات آذربایجان گشایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، موزه مطبوعات  توسط علی‌اصغر مونسان و با حضور جمعی از مدیران استانی و اصحاب فرهنگ و رسانه آذربایجان‌شرقی در خانه تاریخی کلکته‌چی (صلح‌جو)  در خیابان تربیت تبریز راه‌اندازی و از تمبر یادبود آن رونمایی شد.

این موزه که با تلاش مستمر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان آذربایجان‌شرقی به مرحله افتتاح رسیده، در محل خانه تاریخی کلکته‌چی تبریز برپاست و در آن اسنادی از روزنامه‌های عصر مشروطه  تا دهه‌های گذشته به همراه برخی تجهیزات فنی و رسانه‌ای و تصویری به نمایش درآمده است.

یکی از ویژگی‌های این موزه، توجه سیر تحول در نوع صفحه‌بندی، سبک نگارش و نیز جنس کاغذ و سبک چاپ آنهاست که بالندگی و غنای رسانه در طول سال‌های شکل‌گیری و انتشار روزنامه را به خوبی به تصویر کشیده است.

همچنین رسیدهایی از حق اشتراک روزنامه‌ها برای مشترکین، نامه‌های مطبوعاتی و رسید و یادداشت‌های تاریخی از دیگر بخش‌های ارزنده و قابل توجه موزه مطبوعات آذربایجان است که برای آشنایی بازدیدکنندگان از موزه به نمایش درآمده است.

✳️موزه مطبوعات آذربایجان، خانه کلکته‌چی (صلح‌جو )

این بنا یکی از خانه‌های تاریخی موجود در بافت تاریخی شهر تبریز است که مالک اولیه آن آقای ممقانیان (کلکته‌چی) یکی از تجار معروف چای این شهر بوده است.

خانه، شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است. ورودی اصلی این بنا از کوچه فرعی منتهی به کوچه کرباسی است که پس از گذر از یک هشتی از طریق دو دالان وارد طنبی بخش اندرونی و حیاط بخش بیرونی می‌شود.

در فاز اول موزه مطبوعات در خانه صلح‌جو، آثاری به تعداد 28 عدد شامل نشریه و اسناد قاجاری همچنین ادوات عکسبرداری و دوربین‌های عکاسی به نمایش درآمده است.

فاخرترین آثار از جمله مکاتبات و روزنامه‌های دوره قاجار از جمله روزنامه حبل‌المتین، روزنامه صوراسرافیل، شمس و انجمن که در تبریز چاپ شده‌اند و نقش اساسی در روند پیشرفت انقلاب مشروطه داشتند.

نسخه‌های چاپ سنگی، نامه‌های مرتبط با نشریات، قبض آبونمان‌های نشریات مختلف از جمله آثاری به نمایش در آمده است.

این موزه امروز 24 خردادماه 1400 با حضور دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار آذربایجان‌شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد و و مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی و اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی افتتاح  شد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول