اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دستگاه‌های نظارتی به بنده نامه زدند شما را به دادگاه می‌بریم/تا می‌خواهیم جوانان را در وزارت نفت به کار گیریم همه حمله می‌کنند

وزیر نفت گفت: به‌تازگی دستگاه‌های نظارتی نامه زدند که تاسیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت به این دلیل که دانشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد، شما را به دادگاه می‌بریم.

دستگاه‌های نظارتی به بنده نامه زدند شما را به دادگاه می‌بریم/تا می‌خواهیم جوانان را در وزارت نفت به کار گیریم همه حمله می‌کنند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در مراسم افتتاح پارک نوآوری و فناوری وزارت نفت گفت: متأسفانه در بعضی از افراد افکار انحرافی وجود دارد، زیرا که مهم‌ترین عامل در توسعه صنعتی را کارآفرین نمی‌دانند، در حالی که کارآفرینان مهم‌ترین عامل هستند نه دانشمندان. کارآفرین انسان خلاقی است که می‌تواند یک مجموعه را موفق کند.

وی افزود: عمدتا روحیه کارآفرینی در افراد جوان وجود دارد ولی در وزارت نفت ما تا می‌خواهیم یک جوان را مسئول کنیم، همه شروع می‌کنند به حمله کردن. با صرف وجود سابقه در افراد که تحولی ایجاد نمی‌شود، مهم این است که این آدم که مسئولیت بر عهده گرفته روحیه تحول و خلاقیت داشته باشد.

زنگنه اظهار داشت: برای توسعه فناوری در صنعت نفت کشور نیاز به انجام کارهایی است، مهم‌ترین کار تغییر نگرش افراد است. ما با بهترین دانشگاه‌های ایران قرارداد بستیم، حتی به دانشجویان بورسیه دادیم، آزمایشگاه ایجاد کردیم تا اینکه در بخش آموزش مشکلی نداشته باشیم و الان سالانه دانشجوهای بسیاری در حوزه بالادست نفت تربیت می‌شوند.

*دستگاه‌های نظارتی به بنده نامه زدند شما را به دادگاه می‌بریم

وزیر نفت اضافه کرد: در ادامه در نظر گرفتیم که میدان‌های نفتی را برای مطالعه جهت افزایش ضریب بازیافت در اختیار دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان قرار دهیم. بنده اخیرا به شرکت نفت نامه نوشتم که تمامی این دانشگاه‌ها باید یک مجموعه انستیتوی نفت راه‌اندازی کنند و کارهای مطالعاتی و پژوهشی را با اتکا به دانشجویان دانشگاه پیش ببرند.

وی تأکید کرد: در مرحله بعدی ایجاد ظرفیت‌های عملیاتی را در دستورکار قرار دادیم. در این راستا شرکت‌های سازنده تجهیزات نفت، شرکت‌های مشاور، شرکت‌های پیمانکاری عمومی GC و شرکت‌های E&P را فعال کردیم. سپس توسعه فناوری با نگاه کسب و کاری در اولویت قرار دادیم. موضوع 10 قلم کالای اساسی نفت نشانه‌ای از وجود برنامه در وزارت نفت برای بومی‌سازی تجهیزات نفتی و تجاری سازی در استفاده از آنها در صنعت نفت بود.

زنگنه اظهار داشت: برای توسعه فناوری باید از ایده‌های جدید استفاده کرد. کاش ایده تشکیل مرکز نوآوری و فناوری سه سال زودتر به ذهن ما رسیده بود و بنده حاضرم این عمر کمی که از لحاظ فیزیکی برای من باقی مانده است را برای توسعه فناوری در صنعت نفت صرف کنم.

وزیر نفت گفت: به‌تازگی دستگاه‌های نظارتی نامه زدند که تاسیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت به این دلیل که دانشگاه صنعت نفت و  پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد شما را به دادگاه می‌بریم. خب، ما اهمیت این موضوع را چگونه به آنها توضیح دهیم تا متوجه شوند که این دستورات آنها خلاف همه سیاست‌های نظام است.

*70 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی پرداخت می‌کنیم

وی افزود: به طور همزمان دو موضوع حفاری چاه‌های کم‌بازده و بهینه سازی مصرف را باید در دستور کار قرار دهیم. موضوع بهینه‌سازی بسیار پراهمیت است زیرا هم اکنون حدود 70 میلیارد دلار یارانه پنهان در بخش انرژی وجود دارد. با یک محاسبات سرانگشتی این موضوع قابل اثبات است. در حال حاضر میزان مصرف فرآورده‌های مایع در داخل کشور روزانه 1.5 میلیون بشکه است که در سال معادل 540 میلیون بشکه می‌باشد. اگر هر بشکه را 65 دلار در نظر بگیریم، کل ارزش این محصول 35 میلیارد دلار است.

زنگنه اضافه کرد: همچنین ما سالانه 240 میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف می‌کنیم که با فرض مترمکعبی 18-17 سنت این مبلغ 37 میلیارد دلار محاسبه می‌شود، پس در مجموع بیش از 70 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی وجود دارد. از طرفی در قیمت این حامل‌های انرژی هم نمی‌توان تغییر ایجاد کرد. لذا تنها راهکاری که باقی مانده بهینه سازی مصرف است. در این موضوع باید از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم تا بحث بهینه‌سازی مصرف پیش برود و اگر این اتفاق بیفتد، همه برنده هستند، چه دولت، چه شرکت‌های بهینه‌ساز و چه مردم.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق بحث بهینه سازی گازرسانی به روستاها بود، با این اقدام دولت با صادرات فرآورده‌های مایع مازاد درآمدهای ارزی خود را افزایش داد و برد کرد، مردم روستا از نعمت گاز برخوردار شدند، صنعت‌گران با تولید لوله و بخاری و شیرآلات صاحب بازار شدند و پیمانکاران نیز کار پیدا کردند. پس یک بازی تماما برد ـ برد رقم خورد.

زنگنه تصریح کرد: برای گازرسانی به روستاها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 40 هزار میلیارد تومان بودجه صرف شد که البته همه این مبلغ از طریق صادرات فرآورده‌های معادل بازگشت و حتی سود بسیاری برای ما به همراه داشت. لذا در پروژه‌های بهینه سازی مصرف نیز این معادله برقرار است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: ما برای ساخت بار اول تجهیزات نفتی خرید تضمینی قرار دادیم، یعنی به تولیدکنندگان گفتیم شما اصلا نگران بازار نباشید و اگر در تولید محصول‌تان از صندوق پژوهش و فناوری گواهی کسب کردید، ما به عنوان وزارت نفت محصول تولیدشده را قطعا از شما می‌خریم.

وی ادامه داد: امسال نیز مجلس تصویب کرد 800 میلیارد تومان بودجه برای شرکت‌های فناور تخصیص دهد و ما امیدوار هستیم که بتوانیم به توسعه فناوری در صنعت نفت کمک کنیم. در اسناد کلان کشور اشاره شده است که تولید نفت اقتدار اقتصادی،‌ امنیتی و سیاسی برای کشور به همراه دارد. وقتی یکی از کشورها 10 میلیون بشکه در روز تولید کند و شما یک میلیون بشکه تولید کنید، قطعا توازن قدرت بهم می‌خورد. ما فرصت زیادی برای افزایش تولید در صنعت نفت کشور نداریم و البته در دوران بنده اسناد مربوط به افزایش تولید نفت تدوین شده است و ریل‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول