اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

نخستین قبرستان اسلامی در خواهرخوانده تهران/ از مرکز فرهنگی فیلیپین چه می‌دانیم

مرکز فرهنگی فیلیپین با بیش از نیم قرن سابقه و استقرار در زمینی به مساحت ۸۸ هکتار، میزبان تمام هنرهای هفتگانه است.

 

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: «مانیل» پایتخت فیلیپین در شرق آسیا، خواهرخوانده شهرهای تهران و اصفهان است. حدود ۶ درصد از جمعیت ۱۱۱ میلیون نفری فیلیپین را مسلمان‌ها تشکیل می‌دهند، با این حال، آن‌ها تا همین هفته گذشته برای دفن اموات خود در مانیل با مشکل مواجه بودند.

 

 

چون شهر ساحلی مانیل قبرستان ویژه مسلمانان نداشت و ۲۰ هزار مسلمان ساکن آن مجبور بودند پیکر درگذشتگان خود را برای دفن به سایر شهرها انتقال دهند. خوشبختانه ابتدای هفته گذشته، اولین مرکز اسلامی مانیل ـ شامل قبرستان ویژه مسلمانان به مساحت ۲۴۰۰ متر مربع ـ با حضور شهردار مانیل افتتاح شد.

اما به بهانه افتتاح این مرکز اسلامی در مانیل، نگاهی به بزرگترین مرکز فرهنگی فیلیپین در مانیل می‌اندازیم.

 

 

مرکز فرهنگی فیلیپین (CCP) در واقع نمادی از برترین هنرهای فیلیپین است. این مرکز در سال ۱۹۶۹ میلادی تأسیس و در نیم قرن گذشته نسبت به اجرای برنامه های مختلف هنری از فیلیپین و سراسر جهان اقدام کرده است. رویدادهای موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، ادبی، سینمایی و طراحی همواره بخشی از فعالیت‌های این مرکز بوده است. در حال حاضر گروه‌های مختلف فرهنگی هنری در زمینه های باله، تئاتر، موسیقی‌های فولکلوریک، رقص‌های محلی، ارکستر فیلارمونیک فیلیپین، ارکستر سمفونیک دانشکده موسیقی دانشگاه سانتاتوماس، خوانندگان گروه مادریگال فیلیپین و واحدهای مجری مسابقات موسیقی ملی بنیاد هنرمندان جوان (NAMCYA) و کارگاه‌های مختلف آموزشی در آن فعالند.

 

 

* میزبانی از هنرهای هفتگانه در فضایی ۸۸ هکتاری

مرکز فرهنگی فیلیپین در زمینی به مساحت ۸۸ هکتار واقع شده است و ساختمان بازسازی‌شده آن، خود جزء آثار برجسته فرهنگی و تاریخی فیلیپین محسوب می‌شود و از هنر معماری بسیار زیبا و ارزشمندی برخوردار است و نظر به همین ویژگی ارزشمند هنر معماری آن، دولت در حال ساخت مجموعه جدیدی برای انتقال مرکز فرهنگی است و از این ساختمان به عنوان میراث و موزه فرهنگی،هنری فیلیپین استفاده خواهد شد. اگرچه پیش‌تر و در سال ۲۰۰۳ هم طرح گسترش مرکز اجرا و آن را به ۶ گروه با ۶ ساختمان بزرگ مجزا تقسیم کرده بود:

۱ـ تفرجگاه (Promenade) شامل فروشگاه‌ها و امکانات چندمنظوره‌ است.

۲ـ جایگاه هنر (Arts Sanctuary) به عنوان هسته فرهنگی مجموعه به کار گرفته می‌شود که مرکز فیلم مانیل، مرکز هنرمندان، سالن تئاتر، مرکز طراحی و فضای باز را شامل می‌شود.

۳ـ منطقه سبز (The Green Zone) که ترکیبی از موزه‌ها، پارک‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری است.

۴ـ خوشه قطب خلاق (Creative Hub cluster) که فضایی برای صنایع خلاق است.

۵ـ اتاق هنرهای زنده (The Arts Living Room)که برای پروژه‌های سکونتی در دسترس است.

۶ـ بریزوی (Breezzeway) که زیرساخت‌های تجاری با کمترین تراکم و امکانات تفریحی ساحلی را شامل می‌شود.

 

 

* رهبر ارکستر فیلیپین و آشنا با موسیقی ایرانی

در آخرین تحولات هنری مربوط به مرکز فرهنگی فیلیپین، ارکستر فیلارمونیک فیلیپین به سرپرستی دکتر رائول سونیکو، پیانیست، مدرس موسیقی و آهنگساز، موسیقی معاصر فیلیپینی را به اوج جایگاه جدید هنری خود می‌رساند.

سونیکو، آهنگساز «تصنیف عشق فیلیپینی» و رئیس سابق دانشکده موسیقی دانشگاه کاتولیکی سانتاتوماس و یکی از برجسته‌ترین موسیقی‌دانان و پیانیست‌های فیلیپین و رهبر فعلی ارکستر سمفونیک فیلیپین است که با هنر موسیقی ایران هم آشنایی دارد. این آشنایی زمانی حاصل شد که رایزنی فرهنگی ایران در سال‌های گذشته که مصادف با ریاست سونیکو در دانشکده موسیقی دانشگاه سانتاتوماس بود، فرصت را مغتنم شمرده و هر بار که گروه‌های موسیقی از کشورمان به فیلیپین سفر می‌کردند، ترتیب آشنایی و اجرای برنامه هنرمندان ایرانی را در دانشگاه‌های فیلیپین از جمله سانتاتوماس فراهم می‌کرد.

 

 

جالب اینکه بسیاری از این دانشکده‌های موسیقی در فیلیپین اظهار تمایل برای دریافت ملودی‌های موسیقی ایرانی را داشتند که  ظاهرا بنا به دلایل فنی میسر نشد، این در حالی است که برخی از کشورهای آسیایی از جمله اندونزی فرصت را مغتنم شمرده و با ادامه همکاری و تبادل نظر با این مراکز موسیقی در فیلیپین از جمله دانشکده موسیقی دانشگاه یو - پی موفق به گنجاندن موسیقی ملی خود در میان دروس این دانشکده‌ها و برقراری همکاری علمی در حوزه موسیقی شده‌اند.

خوشبختانه رایزنی فرهنگی کشورمان هم طی دو سال گذشته و با وجود شیوع کرونا، روابط حسنه‌ای با مرکز فرهنگی فیلیپین برای اجرای برنامه‌های مشترک برقرار کرده است. یکی از بسترهای همکاری، ظرفیت سازمان آ.سه.آن است که کشورهای آن در بخش سنتی و مدرن از ظرفیت‌های ارزشمند در حوزه فرهنگ و هنر از جمله موسیقی برخوردارند و می‌توان امید داشت با رایزنی و هماهنگی لازم ـ از طریق فیلیپین که جایگاه خوبی در این سازمان دارد ـ برنامه و همکاری‌های مشترکی را با این سازمان در حوزه فرهنگی هنری از جمله موسیقی داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول