اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آغاز عملیات آبخیزداری با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان در مهدی‌شهر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر از اجرای پروژه بند سنگ و ملات با اعتبار یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان در حوزه هیکو مهدی‌شهر خبر داد.

آغاز عملیات آبخیزداری با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان در مهدی‌شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، حمیدرضا عبدوس اظهار کرد: پروژه بند سنگ و ملات در حوزه آبخیز شهرستان مهدی‌شهر به حجم دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب و با یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان با ارتفاع چهار تا پنج متر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۹ در حال اجرا است.

وی گفت: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و حجم بالای برداشت آب از سطح سفره‌های زیرزمینی که باعث به هم خوردن توازن آب ورودی و خروجی حوزه آبخیز مهدی‌شهر شده بهترین راه جلوگیری از روند افت سطح آب‌های زیرزمینی، اقدامات آبخیزداری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری همچنین می‌توان با کنترل، مهار و بهره‌وری از سیلاب‌ها اثر پدیده‌هایی نظیر خشک‌سالی را به‌شدت کاهش و از خسارات سیلاب‌ها جلوگیری به عمل آورد که این‌گونه عملیات در پروژه‌های آبخیزداری بر اساس کاربری خاص اراضی در عرصه‌های آبخیز کشورمان طراحی و اجرا می‌شود.

عبدوس با بیان اینکه انتخاب عملیات مکانیکی برای اصلاح آبخیز نیاز به شناخت عوامل مختلف حوضه دارد، تصریح کرد: نفوذپذیری کم نزولات آسمانی در خاک حوضه و جاری شدن رواناب‌های شدید سطحی، به‌ویژه در فصل چراکه زمین فاقد پوشش گیاهی است از یک‌سو و ریزش رگبارهای شدید بهاره از سوی دیگر، باعث تجمع و تمرکز آب در آبراهه‌های حوضه شده و در نتیجه فرسایش را تشدید می‌کند.

وی گفت: برخی از این روش‌ها موجب کاهش طول شیب دامنه‌ها و تعدادی نیز موجب حذف شیب دامنه‌ها می‌شوند و ازآنجا که شیب و طول آن طبق مدل فرسایش جهانی در کاهش میزان فرسایش خاک مؤثر است، اجرای این پروژه‌های آبخیزداری در کاهش فرسایش و رواناب تأثیرگذار است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول