اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تجمع حامیان «ایناندا» در بیشکک

پس از گذشت چندین روز از ناپدید شدن «ارخان ایناندا» ، بنیانگذار شبکه آموزشی مدارس «سبات» در قرقیزستان، طرفداران وی در بیشکک تجمع کردند.

تجمع حامیان «ایناندا» در بیشکک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، پس از گذشت چندین روز از ناپدید شدن «ارخان ایناندا» ، بنیانگذار شبکه آموزشی مدارس «سبات» در قرقیزستان، طرفداران وی در بیشکک تجمع کردند.

سازمان بین المللی حقوق بشر (HRW) از مقامات قرقیزستان خواست تا در مورد ناپدید شدن «ارخان ایناندا» که اول ژوئن 2021 در بیشکک ناپدید شد، تحقیق کنند.

این سازمان نگران است که بنیانگذار شبکه آموزشی مدارس سبات را به زور به ترکیه تبعید کنند، جایی که می‌تواند با بد رفتاری یا شکنجه محاکمه غیرعادلانه شود.

به گفته گروه حقوق بشر، این شهروند ترکیه و قرقیزستان، به احتمال زیاد به دلیل ارتباط با گروه «فتح الله گولن» مورد آزار و اذیت قرار خواهد گرفت.

طی چند سال گذشته، ترکیه از قرقیزستان خواسته است تا شبکه مدارس ساپات و دانشگاه بین المللی آلا-توو را ببندد و ادعا می‌کند که آنها با گولن ارتباط دارند.

آنکارا وی را مسئول کودتای نافرجام سال 2016 می‌داند، اما وی این موضوع را انکار می‌کند.

این در حالی است که «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در نشست مطبوعاتی خود پس از سفر به ترکیه، به سوال خبرنگار قرقیزی در مورد اینکه در جلسه سران دو کشور این موضوع مورد بررسی قرار گرفته، پاسخ داد که همتای ترک خود اطلاعاتی در این مورد نداشته و همچنین مایل به صحبت در این زمینه نبوده است.

از طرفی دیگر همسر ایناندا اعلام کرد که همسرش در سفارت ترکیه در بیشکک نگهداری می‌شود تا مجبور به ترک تابعیت قرقیزستان شود. اگر این کار را صورت بگیرد، او را به میهن خود در ترکیه منتقل می‌کنند، جایی که او محاکمه خواهد شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول