به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز در نشست پرسش و پاسخ صمیمی با جمعی از دانشآموزان، به نقد و بررسی نظام آموزشی کشور و الزامات حرکت آینده آن پرداخت.
مهمترین محورهای سخنان جلیلی در این نشست به شرح زیر است؛
- بسیاری از شهدای ما دانش آموزان بودند؛ آنها در همان سنین نوجوانی و جوانی نسبت به مسائل اساسی کشور نقشآفرینی کردند.
- وقتی امروز نیز صحبت از پیشرفت کشور میکنیم به این معنا نیست که دانشآموزان و دانشجویان در این عرصه نقشآفرینی ندارند؛ همین امروز نوجوان و جوان ما باید نقش خود را در این جهاد و جهش پیدا کنند.
- من هم قبول دارم که نظام آموزشی ما بیشتر یک نظام منفعل است، تا آنکه نقش آفرین باشد.
- وقتی صحبت از جهش تولید میشود، مهمترین تولید، تولید سرمایه انسانی و رویشهای جوان در کشور است. این کار برنامه میخواهد و شروع کارش از سنین کودکی و دوران مدرسه است.
- اگر جوان ما احساس رشد پیدا نکند، یعنی مسیر غلط طی شده است؛ 12 سال از بهترین دوران عمر در کودکی و نوجوانی و پس از آن نیز یک بازه 10 ساله تا دکتری.
- جوان ما بهترین ساعات عمرش را در اختیار نظام آموزشی قرار میدهد؛ نظام آموزشی مطلوب آن است که آن جوان بعد از طی این مراحل، احساس بالندگی و رشد پیدا کند نه احساس سرخوردگی.
- دولت نسبت به این نظام آموزشی مسئول است.
- یکی از اشکالات دولتها این بوده است که اصلاحات بنیادین در زمینههای مختلف را بخاطر برخی کارهای روبنایی رها میکنند.
- در زمینه آموزش و پرورش، با تقسیمبندی مقاطع به سه دسته، برنامهای نوشتیم که ما را از وضع فعلی به وضعیت مطلوب برساند.
- در هر پایه مدرسه الگو را طراحی و نسبت به مسائل مختلف نظیر کتب درسی و یا فضای آزمایشگاهی و .. وضعیت مطلوب را تعریف کردهایم.
- بودجهای امروز آموزش و پرورش هزینه میکند - معتقدیم بیشتر هم باید بشود - برای هر دانشآموز به صورت متوسط بیش از هشت میلیون تومان است؛ این درحالی است که این بودجه تنه میزند به بودجه مدارس غیردولتی.
- این اتفاق نشان میدهد که بودجه خوب است اما مدیریت بودجه در سیستم آموزشی دچار مشکل است.
- آموزش تفکر، مبنای ما در آموزش و پرورش است؛ سیستم آموزشی ما در این زمینه بسیاری ضعیف است.
- عدم شناخت دقیق استعدادها یکی دیگر از مشکلات بنیادین در سیستم آموزشی ماست. در همه زمینهها کشور نیازمند افراد تحصیلکرده است اما اگر استعدادها در رشتههای مختلف شناخته نشود، جهش واقعی رخ نخواهد داد.
- جالب است؛ برخی مواقع سوالات دینی کنکور را جلوی یک مجتهد هم بگذارند، ممکن است بین دو گزینه شک کند!
- کنکور یک نوع امتحان است؛ اما این امتحان باید واقعی باشد تا بتوانیم استعدادها و علاقمندیها را هم شناسایی کنیم.
- حکومتی میتواند مدعی جهش باشد و حکمرانی خوب باشد که برای آحاد جمعیتش برنامه واقعی برای رشد و استفاده از ظرفیت آنها داشته باشد.
- دغدغه شغلی دانشآموزان، دغدغه درستی است؛ یک فردی که فوق لیسانس جامعهشناسی گرفته، الان در کار خرید و فروش موبایل است. خب مشخصا برنامه در نظام آموزشی به درستی اجرا نمیشود.
- ما بررسی کردیم؛ امروز ظرفیتها، فرصتها و امکانات بسیار خوبی در کشور داریم که دولت به سراغ آنها نرفته است.
- وزارت آموزش و پرورش بیش از یک میلیون کارمند دارد و بسیار بزرگ است. این درحالی است که کل کارمندان وزارت خارجه یک درصد این مقدار هم نمیشود.
- به وزیر آموزش و پروش میگویند چرا استعفا کردی؟ میگوید چون رئیس جمهور دو سال است به من وقت ملاقات نداده است؛ این خیلی اتفاق بدی است.
- با همهی ادعاهایمان، معتقدیم در فرهنگ میتوانیم دست بالا داشته باشیم.بسیاری از پیشرفتهایمان بخاطر فرهنگ مردممان صورت گرفت
- فرهنگی که در عرصه جنگ به کمک ما آمد، میتواند در عرصه سینما هم ظاهر شود؛ اگر اینگونه نشده است، بخاطر ضعف در عملکرد ماست.
- در موسیقی، سینما، تئاتر و سایر عرصههای هنری آیا نمیتوانیم موفقیتهای عالی داشته باشیم یا خیر؟ معتقدیم میتوانیم و امکان فرهنگی آن وجود دارد و من این را واقعگرایانه عرض میکنم.
- صدها هزار میلیارد تومان در همین شرایط تحریمی برای بخش فرهنگ در بودجه اختصاص داشته شده است، اما درست هزینه نمیشود.
- بودجه فرهنگی شهرداری تهران در ده سال گذشته، سالی بیش از دو هزار میلیارد تومان بوده است؛ این رقم کمی نیست و باید آن را برای مردم به درستی مدیریت کرد. باید معلوم شود که در چه زمینههایی این بودجه خرج شده است.
- ارزیابی این بودجه فرهنگی حتما باید براساس نتایج باشد. اگر بودجه برای معضلات اجتماعی اختصاص یافته است، باید در آمار خود را نشان بدهد.
- یکی از تفریحات مهم برای نوجوان، امکان سفر با خانواده است. جوانانی زیادی وجود دارند که تابحال یکبار هم با خانواده خود سفر تفریحی نرفتند؛ ما این را در طرح سفر بدون افزایش بودجه لحاظ کردیم.
- یکی از مهمترین زمینههای ایجاد نشاط در میان جوانان و نوجوانان، گسترش ورزش است. آیا امروز ورزش جایگاه مطلوبی در میان نوجوانان ما دارد؟
- صدها رشته شغلی متناسب با ورزش وجود دارد و حتی مسئله اشتغال جوانان نیز در ورزش مطرح است.
- یکی از انگیزههای اصلی در ورزش، ورزش قهرمانی است. در کنار ورزش پایه، پرورشی و همگانی باید نگاه ویژه به ورزش قهرمانی است.
- ورزش قهرمانی قله است و باید آن را نشان داد؛ در کنار آن باید استعدادیابی ورزشی را از دوران مدرسه آغاز کنیم. از دامنه میتوان به قله رسید.
- امروز فدراسیون ورزشهای دانشآموزی این کار را میکند و برنامه ورزشی ما نیز به دنبال تقویت فداراسیون ورزش دانشآموزی است.
- نشاط و ورزش برای بچه ها تهران فقط نیست؛ باید همه نقاط کشور بتوانند از امکانات ورزشی دولت به صورت عادلانه استفاده کنند و زمینه بروز استعدادیابی ورزشی به طور برابر فراهم شود.
- هرچه عدالت ورزشی و امکانات در کشور گسترش پیدا کند، به همان میزان زمینه افسردگی، خودکشی، ناهنجاریها و اعتیاد کاهش مییابد.
- ما میگوییم براساس همین بودجه فعلی -که پنج هزار میلیارد تومان برای وزارت ورزش و جوانان اختصاص داده شده است- و با عادلانه کردن بودجه ورزش بویژه در زمینه ورزش روستایی این کارها را خواهیم کرد.
- جوان بیست سالهای که عملیات میکرد، پیروز میشد و حماسه میآفرید آیا اگر در عرصه ورزش یا هنر زمینه برایش بوجود بیاید، نمیتوان مشکلات را برطرف کند؟ حتما میتواند.
- برخی جوانها میگویند چرا ما مدیرکل نمیشویم؟ این نکته مهم است که بدانیم مدیرکل شدن اصل نیست؛ اصل این است که شما در کاری قرار بگیرید که بتوانید استعداد خود را شکوفا کنید. اگر این را درست مطرح کنیم، نتایج بهتری پیش میآید.
انتهای پیام/