اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استولتنبرگ: توسعه نفوذ چین، تهدیدی برای امنیت ناتو است

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، در کنفرانس خبری پس از نشست سران ناتو گفت که توسعه نفوذ چین تهدیدی برای ناتو به شمار می‌آید.

استولتنبرگ: توسعه نفوذ چین، تهدیدی برای امنیت ناتو است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز دوشنبه گفت که در نشست سران پیمان ناتو بر اهمیت همکاری اروپا و آمریکای شمالی برای مقابله با روسیه و چین توافق شد.

وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: «روابط بین ناتو و روسیه به پایین‌ترین میزان خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده است».

دبیر کل ناتو اضافه کرد: «چین به سرعت در حال توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای خود با کلاهک‌های هسته‌ای پیشرفته است».

استولتنبرگ افزود: «توسعه نفوذ چین، تهدیدی برای امنیت ناتو بوده و سران پیمان بر ضرورت مقابله با این چالش توافق دارند».

دبیر کل ناتو در ادامه گفت: «پیشرفت فناوری را تقویت خواهیم کرد و سران ناتو بر آغاز پروژه دفاعی جدید توافق کردند و در نشست سران توافق شد که توانایی‌های ناتو در عرصه فضای مجازی و فضا نیز تقویت شود».

استولتنبرگ گفت: «سران ناتو بر ضرورت حمایت از افغانستان از طریق آموزش و حمایت مالی نیروهای دولتی توافق دارند و باید از ادامه فعالیت فرودگاه کابل اطمینان یابیم و ترکیه نقش اساسی در این زمینه ایفا می‌کند».

دبیر کل پیمان ناتو در ادامه بار دیگر به موضوع چین پرداخت و گفت: نچین در زمینه فضای سایبری در حال نزدیک شدن به ما بوده و در حال توسعه نفوذ خود در آفریقا و اقیانوس آرام است».

وی تاکید کرد: «باید در این جهانی که در آن رقابت وجود دارد همانند همپیمانان متحد بایستیم. به دنبال ایجاد ائتلافی قدرتمند بوده و از آن برای امنیتمان حفاظت کنیم».

استولتنبرگ گفت: «موضع واحد و آشکاری در قبال چین داریم و این نشان دهنده مسیر طولانی است که طی ماه‌های گذشته طی کردیم».

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد: «به دنبال مشخص کردن خطوط قرمز نیستیم اما بودجه دفاعی چین امکان دارد که به جایگاه دوم جهانی برسد».

وی اضافه کرد: «ناتو همبستگی خود با اوکراین را ابراز می‌دارد و حمایت سیاسی و عملیاتی در این زمینه در اختیار اوکراین قرار دادیم. درهای ما برای کمک به اوکراین و گرجستان باز بوده و تلاش‌هایمان را در این زمینه افزایش می‌دهیم».

استولتنبرگ افزود: «از سیطره چین بر زیرساخت‌های پیشرفته نگران بوده و این ناشی از تمایل ما برای مقابله با تهدیدات است».

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت: «چین به زودی به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و این بر ضرورت وجود همپیمانانی برای آمریکا تاکید دارد».

سران ناتو روز دوشنبه در بیانیه پایانی نشست خود در بروکسل بلژیک نیز در بخش‌های مختلف بیانیه به تهدیدات روسیه و چین اشاره کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «اقدامات خصمانه روسیه تهدیدی برای امنیت کشورهای ناتو به شمار می‌آید. تروریسم در تمامی شکل‌های خود نیز همچنان تهدیدی برای همه ماست. بازیگران دولتی و غیردولتی نظم بین‌المللی را به چالش کشانده و به دنبال تضعیف دموکراسی در سرتاسر جهان هستند. بی ثباتی  آن سوی مرزهای ما نیز باعث ایجاد مهاجرت‌های بی قاعده و قاچاق انسان شده است. نفوذ فزاینده چین و سیاست‌های بین‌المللی نیز می‌توان چالش‌هایی را ایجاد کند که نیازمند پرداختن به آن به عنوان یک اتحاد هستیم».

در این بیانیه تاکید شده است: «ما با چین از دیدگاه دفاع از منافع امنیتی پیمان ناتو تعامل می‌کنیم. ما نیز به طور فزاینده با تهدیدات سایبری، دوگانه و ترکیبی از جمله  اطلاعات گمراه کننده و سوء استفاده از فناوری‌های پیشرفته و در حال ظهور مواجه هستیم».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول