اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حمایت ناتو از احیای برجام

سران پیمان آتلانتیک شمالی در بیانیه پایانی خود از احیای برجام حمایت کرده و این توافق را راه اطمینان یافتن از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرد.

حمایت ناتو از احیای برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سران ناتو پس از پایان نشست خود در بروکسل در بخشی از بیانیه پایانی خود به برنامه هسته‌ای ایران و برنامه جامع اقدام مشترک و مذاکرات کنونی برای احیای برجام در وین اتریش پرداختند.

در این بیانیه آمده است: «ما متعهد هستیم که این اطمینان حاصل شود ایران هرگز یک سلاح هسته‌ای را توسعه نخواهد داد».

سران ناتو در این بیانیه با اعلام حمایت از برجام تاکید کردند: «ما از مذاکرات میان اعضای برنامه جامع اقدام مشترک و به صورت جداگانه با آمریکا برای دستیابی به بازگشت مشترک به اجرای برجام توسط آمریکا و ایران استقبال می‌کنیم».

در این بیانیه آمده است: «ما از هدف احیای مزایای عدم اشاعه هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک و اطمینان یافتن از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم».

سران ناتو در این بیانیه گفته‌اند: « این موضوع بسیار حیاتی است که ایران با جلوگیری از هرگونه تشدید بیشتر، فضای این بحث ها را حفظ کند».

سران ناتو در این بیانیه ضمن حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «ما از فعالیت نظارتی و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم و این اقدام به اطمینان یافتن از پایبندی ایران به مقررات پادمان مربوط به پیمان منع گسترش و دیگر تعهدات کمک می‌کند».

در این بیانیه آمده است: «احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک می‌تواند مسیر را برای پرداختن به نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای از جمله حمایت از رژیم عدم اشاعه هموار کند».

سران ناتو در این بیانیه با مداخله در امور داخلی ایران، حمایت تهران از گروه‌های مقاومت در منطقه را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما حمایت ایران از گروه‌های نیابتی و بازیگران مسلح غیردولتی از جمله از طریق تامین مالی، آموزش و اشاعه فناوری موشکی و تسلیحات محکوم می‌کنیم. ما ایران را فرا می‌خوانیم تا تمام فعالیت موشک بالستیک خود که در تضاد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بوده متوقف کرده و از آن خودداری کند».

ناتو در بیانیه مفصل و طولانی خود هیچ اشاره‌ای به تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نکرده است.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه بوده و بر اساس گزارش‌ها بین 100 تا 200 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های این رژیم وجود دارد.

از سوی دیگر، این رژیم تا کنون از پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری کرده و مانع از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای خود شده است. این در حالی است که ایران یکی از اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی بوده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون انحرافی از مقاصد صلح آمیز در برنامه هسته‌ای ایران را گزارش نکرده‌اند.

در بخشی از بیانیه ناتو به تهدیدهایی که این ائتلاف با آن مواجه است اشاره شده است:

 

ناتو در این بیانیه آورده است: «ما با تهدیدهای چند وجهی از سوی قدرت‌های استبدادی و همچنین چالش‌های امنیتی فزاینده برای کشورها و همشهریانمان از همه جهت‌های راهبردی مواجه هستیم».

پیمان آتلانتیک شمالی در بیانیه خود تاکید کرد: «اقدامات خصمانه روسیه تهدیدی برای امنیت کشورهای ناتو به شمار می‌آید. تروریسم در تمامی شکل‌های خود نیز همچنان تهدیدی برای همه ماست. بازیگران دولتی و غیردولتی نظم بین‌المللی را به چالش کشانده و به دنبال تضعیف دموکراسی در سرتاسر جهان هستند. بی ثباتی  آن سوی مرزهای ما نیز باعث ایجاد مهاجرت‌های بی قاعده و قاچاق انسان شده است. نفوذ فزاینده چین و سیاست‌های بین‌المللی نیز می‌توان چالش‌هایی را ایجاد کند که نیازمند پرداختن به آن به عنوان یک اتحاد هستیم».

در این بیانیه آمده است: «ما با چین از دیدگاه دفاع از منافع امنیتی پیمان ناتو تعامل می‌کنیم. ما نیز به طور فزاینده با تهدیدات سایبری، دوگانه و ترکیبی از جمله  اطلاعات گمراه کننده و سوء استفاده از فناوری‌های پیشرفته و در حال ظهور مواجه هستیم».

ناتو در این بیانیه هشدار داد: «پیشرفت سریع در حوزه فضا در حال تاثیرگذاری بر امنیت ماست. اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و از بین رفتن ساختار کنترل تسلیحات نیز امنیت جمعی ما را تضعیف می‌کند. تغییرات آب و هوایی نیز تهدیدی چند برابر بوده که امنیت ائتلاف را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

در این بیانیه آمده است: «بزرگترین مسئولیت ناتو حمایت و دفاع از سرزمین‌ها و مردمانمان در برابر حملات  بوده و به تمامی تهدیدات و چالش‌هایی که بر امنیت کشورهای حوزه ناتو تاثیر می‌گذارد خواهد پرداخت».

در بیانیه ناتو با اشاره به تهدیدات روسیه آمده است: «برای بیش از 25 سال، ناتو برای ایجاد مشارکت با روسیه از جمله از طریق شورای ناتو-روسیه کار کرده است. در حالی که ناتو به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است روسیه به نقض ارزش‌ها، اصول، اعتماد و تعهداتی که در اسناد مورد توافق به آن اشاره شده، ادامه می‌دهد».

در بیانیه اشاره شده است: «ما بر تصمیمات خود در قبال روسیه که در نشست ولز در سال 2014 و تمامی نشست‌های بعدی ناتو با آن موافق شده، تاکید می‌کنیم. ما تمامی همکاری‌های نظامی و غیرنظامی با روسیه را به حالت تعلیق در آورده‌ایم حال آنکه آماده گفت‌وگوهای سیاسی هستیم. تا زمانی که روسیه پایبندی خود به قوانین بین‌المللی و تعهدات و مسئولیت‌های بین‌المللی خود را نشان ندهد، هیچ بازگشتی به حالت عادی وجود نخواهد داشت».

ناتو تاکید کرد: «ما به پاسخ به وخیم شدن شرایط امنیتی با ارتقای وضعیت بازدارندگی و دفاعی ادامه می‌دهیم که این اقدام شامل پیشبرد حضور در بخش شرقی ائتلاف است. ناتو به دنبال مقابله و ایجاد هیچگونه تهدیدی برای روسیه نیست. تصمیماتی که اتخاذ شده در تطابق با تعهدات بین‌المللی ماست و هیچ کسی نمی‌تواند آن را در تضاد با توافق‌های ناتو با روسیه توصیف کند».

در این بیانیه به اقدام اخیر روسیه در معرفی کردن تعدادی از کشورها به عنوان کشورهای غیردوست روسیه اشاره شده است. در این بیانیه آمده است: «ما از روسیه می‌خواهیم تا اقدام اخیر در قراردادن جمهوری چک و آمریکا به عنوان کشورهای غیر دوست را لغو کرده و از اتخاذ گام‌های دیگر که در تضاد با کنوانسیون ژنو درباره روابط دیپلماتیک بوده، خودداری کند».

در بیانیه ناتو به تعدادی از اقدامات اخیر روسیه در مرزهای ناتو اشاره شده و آمده است: «تجمع نظامی فزاینده روسیه و اقدامات تحریک آمیز این کشور از جمله در مرزهای ناتو و همچنین رزمایش گسترده اخیر این کشور، تجمع نظامی در شبه جزیره کریمه و استفاده موشک‌های دوگانه در کالینینگراد، همگرایی نظامی با بلاروس و نقش مکرر حریم هوایی کشورهای ناتو، تهدیدی فزاینده برای کشورهای حوزه ناتو به شمار می‌آید».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول