اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

دورهمی خبرگزاری فارس با رای اولی‌ها/ از حس و حال اولین مشارکت تا انتظارات از رئیس جمهور آینده

در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ قرار داریم و تجربه نخستین رای دادن حسی عجیب برای هر رای اولی به دنبال دارد، حس بزرگتر شدن و درک درست از مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور و موثر بودن رای آنان که حال به سن تکلیف سیاسی رسیده‌اند و رای آنان در سرنوشت و آینده کشور تاثیر گذار خواهد بود.

دورهمی خبرگزاری فارس با رای اولی‌ها/ از حس و حال اولین مشارکت تا انتظارات از رئیس جمهور آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، همیشه هر چیزی را که برای اولین بار در زندگی تجربه می‌کنیم حسی ماندگار در ذهن برای انسان به همراه دارد و در ذهنمان تبدیل به یک حفره عمیق می‌شود، حفره‌ای که هرگز جایش را با هیچ خاطره‌ای عوض نخواهد کرد درست مثل اولین روز حضور در مدرسه، اسم معلم کلاس اول که در ذهنمان پررنگ‌تر از سایر معلمان است.

در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ قرار داریم و تجربه نخستین رای دادن حسی عجیب برای هر رای اولی‌ها و حماسه آفرینان ۱۸ ساله به دنبال دارد، حس بزرگتر شدن و درک درست از مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور و موثر بودن رای آنان که حال به سن تکلیف سیاسی رسیده‌اند و رای آنان در سرنوشت و آینده کشور تاثیر گذار خواهد بود.

جوانانی که امسال برای اولین بار می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ مهمترین رویداد سیاسی کشور مشارکت کنند حال و هوا و ذوق و شوق فراوانی دارند و در تلاش هستند در این کارزار مهم نقش اساسی ایفا کنند.

در این میان در تمام انتخابات واژه‌ای به‌عنوان رای اولی وجود دارد که این کلمه پرمحتوا توام با طراوات، تازگی و امید و انرژی است و این افراد همین مفاهیم را با حضور پررنگ خود به صندوق‌های رای روانه می‌کنند و شاید همین دلیل است که هر انتخابی را رنگی نو و تازه می‌بخشد.

طبق ماده ۲۷ قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرایط شرکت در انتخابات  برای رای‌ اولی‌ها تبیین می‌کند که در آن باید جوان شرکت کننده در انتخابات تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته، ۱۸ سال تمام و عاقل‌ باشد.

بنابراین برای در جریان قرار گرفتن حال و هوای رای اولی‌ها با تعدادی از اعضای انجمن‌های  اسلامی دانش آموزی ارومیه یک دوره‌همی صمیمی برگزار و به گپ و گفت نشستیم تا نظرات و دیدگاه  رای اولی‌ها را بشنویم که بودن در این جمع و صحبت با این جوانان بسیار لذت بخش و پر امید و پر انرژی بود.

میهمانان این میزگرد، خانم‌ها سیده غزاله حاجی حاتم‌لو، منیره شیرزاد و معصومه قدرتی عضو انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ارومیه هستند که در ادامه گپ و گفت‌های آنان را می‌خوانیم.

فارس: از اینکه رای شما می‌تواند در آینده و سرنوشت کشور تاثیر گذار باشد و در انتخاب سهیم باشد چه حسی دارید؟

سیده غزاله حاجی حاتم لو در پاسخ به خبرنگار فارس می‌گوید: بسیار خوشحال هستم که این اجازه به من داده شده شروع به تصمیم‌گیری در وضع کشور کنم، انتخابات باعث می‌شود که ما به عنوان یک عضو از جامعه در اتفاقات سیاسی جامعه دخیل باشیم و در این امر می‌توانیم مهم واقع شویم و به بلوغ فکری رسیده‌ایم که می‌توانیم تصمیمی برای کشور گرفته و انتخاب ما باعث شود سرنوشت جامعه یک تحول اساسی و خوب را در کشور به وجود آورد و از این موضوع بسیار خوشحال هستم.

منیره شیرزاد در جواب سوال خبرنگار می‌گوید: هم اینکه می‌توانیم در سرنوشت کشورمان و به طبع آن در سرنوشت خودمان تاثیر داشته باشیم حس خوبی دارم و اینکه بخواهیم برای آینده کشورمان تصمیم بگیریم برایمان مهم و ارزشمند است.

معصومه قدرتی در این زمینه نیز به خبرنگار فارس گفت:اینبار نوبت ما دهه هشتادی‌ها است که  قبلا به عنوان گودزیلا شناخته شدیم و الان صاحب نظر و عقیده و رای در جامعه هستیم و از این بابت بسیار خوشحال و خرسند هستم که سهمی در رای و اظهار نظر جامعه دارم در این راستا یا بایستی رای داده و سرنوشت کشور و خانواده‌ام را تغییر دهم و یا اینکه رای ندهیم که بعدا حق اظهار نظر در وضعیت مملکت را نداریم.

فارس: چرا در انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت می‌کنید و معیار شما برای انتخاب فرد اصلح چه می‌باشد؟

حاتم لو : اگر در انتخابات مشارکت نکنیم هیچ تاثیر مثبتی که نخواهد داشت بلکه اثرات منفی به بار خواهد آورد و اگر انتخابی نداشته باشیم  به واقع سرنوشت کشور را رها کرده و به گروه‌های خواهیم سپرد که صلاحیت اداره کشور را ندارند و هرکس که وارد عرصه ریاست جمهوری و مدیریت کشور می‌شود باید علم و آگاهی کافی را داشته و با درایت کافی وارد عمل شده و اوضاع کشور را به نحو احسنت تغییر دهد.

انتقام دولت قبلی را از دولت جدید نگیریم

شیرزاد در پاسخ به سوال خبرنگار بیان کرد: اگر بخواهیم مشارکتی در انتخابات نداشته باشیم به منزله این موضوع است که به وضعیت کنونی کشور رای مثبت داده و از شرایط موجود راضی هستیم به نظر من بهتر است انتقام دولت قبلی را از دولت جدید نگیریم با رای دادن می‌توانیم بهتر در وضعیت اقتصادی کشور سهیم باشیم و با رای دادن و انتخاب اصلح به طور یقیق جامعه رو به پیشرفت سوق پیدا خواهد کرد و معیار برای انتخاب شورا و رییس جمهور عمل به گفته‌های خود است همه ما واقف به مشکلات هستیم بهتر است برای رفع مشکلات برنامه داشته و عمل کنند.

قدرتی در پاسخ به سوال ذکر شده گفت: در دولت قبل روحانی وضعیت مناسبی وجود داشت و با انتخاب اشتباه وضعیت جامعه و کشور رو به افول پیش رفت در این راستا اگر انتخاب درستی انجام می‌شد جای امیدواری برای بهبود اوضاع وجود داشت بنابراین با این اوصاف باز جای امیدورای برای بهتر شدن اوضاع وجود دارد و لازم است برای رفع مشکلات پای صندوق های رای آمده و برای تغییر و بهتر شدن اوضاع با انتخاب فرد اصلح اقدام کنیم .

فارس: آیا کاندیدا مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید؟

حاتم لو در جواب سوال گفت: بامناظره‌ها و اختلاف نظرهای که پیش می‌رود در حال حاضر تصمیم نهایی خود را برای انتخاب فرد مورد نگرفته‌ام و فعلا در حال بررسی شرایط موجود و رفتار کاندیداها هستم.

شیرزاد بیان کرد: زیاد به مناظره‌ها اعتمادی ندارم بیشتر به تجربیات و عملکرد گذشته کاندیداها که در سمت‌ قبلی خود مشغول به فعالیت بودند توجه دارم و با توجه به عملکرد آنان تصمیم نهایی را خواهم گرفت و  در حال حاضر ۷۰ درصد کاندیدا مورد نظر خود را انتخاب کرده‌ام.

قدرتی: کاندیدای مورد نظر خودم را انتخاب کرد‌‌ه ام چرا که فرد مذکور در سمت قبلی عملکرد خوبی داشته و عملکرد این فرد برایم ثابت شده هستند.

فارس: با توجه به اینکه شما صاحب فکر و اندیشه سیاسی شده‌اید و قادر به تجزیه و تحلیل مسائل پیرامون خود هستید آیا می‌توانید برای خانواده و اطرافیان خود روشنگری کنید؟

حاتم لومی‌گوید: جو حاکم در خانواده به صورت مشورت محور است و در این خصوص بسیار سنجش و معیار سنجی انجام می‌شود و اختلاف نظری در بین خانواده وجود ندارد و به راحتی نظرات در جمع خانواده بیان شده و با توجه به تجزیه و تحلیل و بررسی شرایط موجود و عملکرد کاندیدا مورد نظر انتخاب می‌شود.

شیرزاد گفت: در خانواده توسط خواهر و برادرهای بزرگتر خیلی در مورد مسائل سیاسی بحث و بررسی انجام می‌شود و سعی می‌کنم بیشتر گوش کنم و شنونده باشم و از تجربیات بزرگترها استفاده کنم، سیاست بخش عمیق و پیچیده‌ای دارد و نیاز به مطالعه و استفاده از تجربیات دیگران دارد.

قدرتی بیان کرد: در خانواده بیشتر بحث و بررسی سیاسی انجام می‌شود و با پدر نظر مشترک داریم بیشتر در خانه نظر می‌دهم و مسائل سیاسی را مورد بررسی و بحث قرار می‌دهیم.

فارس: برای تشخیص کاندیدا اصلح چه اقداماتی انجام و با چه کسانی مشورت کردید؟

حاتم لو: از همان زمان که کاندیداها برای ثبت‌نام آمدند مشخص بود چه تعداد صلاحیت خواهند گرفت و از همان موقع اقدام به بررسی و تحقیق در خصوص کاندیدا انجام شد و در خصوص عملکرد افراد بسیار زوم کردم و با توجه به رفتارهای افراد و صحبت‌های آنان توانستم تا حدودی کاندیدا را بشناسم و فرد مورد نظر را انتخاب کنم و در خصوص نامزدهای شوراهای شهر با افراد معتمد مشورت و شناخت خود را در مورد این افراد بیشتر کردم و با مشورت و بحث و بررسی در کنار خانواده اقدام به انتخاب کاندیدا اصلح خواهم کرد.

شیرزاد در پاسخ به سوال به خبرنگار فارس بیان کرد: با توجه به عملکرد دوره‌های قبل و روند هشت ساله باعث شد کاندیدا مورد نظر خود را انتخاب کنم و حمایت شخص‌های که بسیار عزیز در کشور هستند مانند شهید سلیمانی و رهبر معظم انقلاب باعث شد که کاندیدا اصلح خود را انتخاب کنم و در این خصوص با خانواده و دوستان بسیار مشورت کردم و در این برهه زمانی در هر مکان و زمانی در مورد مسائل سیاسی بیشتر بحث و بررسی انجام می‌شود.

قدرتی گفت: من تصمیم خود را گرفته‌ام و در قرارگاه ملی در این خصوص چند ماه است که بحث و بررسی انجام می‌شود و با کارشناسان سیاسی مشورت کرده‌ام که این مشورت‌ها باعث شد در این تصمیم‌گیری مطمعن پیش بروم.

فارس : آیا تصمیم گیری برایتان آسان بود؟

حاتم لو پاسخ داد: تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب کاندیدای اصلح بسیار سخت بود چرا که معیارهای در ذهن وجود دارد که برای شخص مورد نظر قرار داده شده است دغدغه و درگیری ذهنی بسیاری در ذهن به وجود می‌آید که شاید فرد مورد نظر به گفته‌های خود عمل نکرده و درست انجام ندهد به عنوان کسی که به این فرد رای داده و تاثیرگذار خواهی بود و در این باره یک دل‌نگرانی و سختی و عذاب وجدانی به وجود می‌آید که در این راستا ضرورت دارد با یک پشتوانه علمی  و آگاهی کافی فرد مورد نظر سنجیده و رای داده شود .

شیرزاد گفت: طی ادوار گذشته بسیاری از آشنایان  و اطرافیان وجود داشت که به طور متفاوت از رای خود راضی و یا پشیمان بودند بنابراین با این اوضاع تصمیم‌گیری برای این موضوع بسیار سخت است چرا که یک انسان سرشناس و آگاه با یک انتخاب اشتباه در حال حاضر از انتخاب خود پشیمان و دچار عذاب وجدان شده است و وضع کنونی جامعه را مشاهده می‌کنند خود را مقصر دانسته که با انتخاب اشتباه آنان باعث چنین وضعیتی در جامعه شده است بنابراین انتخاب آسان نیست و سختی‌ها و دلنگرانی خود را دارد.

قدرتی در جواب سوال خبرنگار می‌گوید: انتخاب فرد مورد نظر برایم آسان و در عین حال استرس‌زا بود و به این معتقد هستم که هیچ چیزی از هیچ کس بعید نیست احتمال اینکه در حال حاضر یک تصمیمی را بگیرم و بعدا دچار پشیمانی شوم یا نشوم زیاد است اما برای انتخابم فکر و اندیشه داشتم و با آگاهی انتخاب کرده‌ام.

ضررورت بسترسازی مناسب در فضای مجازی

فارس: از چه منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاندیدا مورد نظر استفاده کرده‌اید؟

حاتم‌لو گفت: زیاد به فضای مجازی نمی‌شود اعتماد کرد با توجه به اینکه در فضای مجازی گروه‌ها و جناح‌بندی‌های زیادی وجود دارد انتخاب و دریافت اطلاعات کمی سخت است و برای من دریافت و کسب اطلاعات از طریق روزنامه کتب و نشریه‌های داخلی که منابع موثق دارند و تلوزیون بیشتر مورد اعتماد است چرا که در فضای مجازی با توجه به سلایق شخصی دستکاری بیشتری وجود دارد در این راستا برای استفاده از فضای مجازی بایستی از سوی مسوولین مربوطه بسترسازی مناسب فراهم شود.

شیرزاد نیز می‌گوید: به نظر من فضای مجازی بسیار مهم است رسانه ملی نمی‌تواند به طور کامل تبلیغ کاندیداها را انجام دهد و وجود فضای مجازی مطمعن که از طریق افراد مطمعن اداره می‌شود بسیار موثر است و حضور در انجمن‌های اسلامی و بسیج دامنه دریافت اطلاعات را بسیار گسترده کرده و منابع خوبی برای دریافت اطلاعات بوده است.

قدرتی نیز پاسخ داد: پیام‌رسان "بله" که دوستان قرارگاه ملی در آن گروهی را تشکیل داده‌بودند منبع اطلاعاتی من بود و صفحه های اصلی کاندیدا در اینستاگرام منبع دیگر برای کسب اطلاعات برای من بوده است.

فارس: آیا مناظره‌ها دیده‌اید؟ نظر شما در مورد مناظره‌کنندگان چیست و آیا تاثیری در انتخاب کاندیدا شما داشته است؟

حاتم لو گفت: پیگیر مناظره‌ها از رسانه ملی بودم و در انتخاب کاندیدا نیز بی‌تاثیر نبود اما در بعضی مواقع بحث‌های از طرف برخی کاندیداها به وجود می‌آمدکه باعث اعصاب خوردی و تنش می‌شد و تخریب همدیگر موجب می‌شدکه از طرف انرژی منفی دریافت شود چرا که نباید فراموش شود شاکله وجودی مناظره‌ها بیان برنامه و افکار کاندیدا است که با انتقادات نادرست چهره خود فرد مشخص شد و بیشتر باعث تخریب خود فرد شد تا فرد مقابل.

شیرزادبیان کرد: مناظره‌ها بسیار تاثیر گذار بود این موضوع باعث شد که نسبت به انتخاب فرد مورد نظرم بیشتر مطمعن شوم .

قدرتی نیز گفت : مناظره‌های برای منی که فرد مورد نظر خود را انتخاب کرده بودم تاثیری نداشت اما باعث شناخت بیشتر افراد شد که نسبت به انتخاب فرد مورد نظر مطمعنتر شوم و خیالم از انتخابم راحتر شود.

فارس: انتظار شما از رییس جمهور آینده چه می‌باشد؟

حاتم لو پاسخ داد: با ورود به عرصه و میدان نبرد چهار ساله انتظار می‌رود نظام‌ها و مواردی که ایراد دارد را اصلاح کنند و اگر بخواهند از جنس مردم باشند و در اجتماع بماند به حرف مردم نیز باید گوش کنند و در بین مردم باشند و  در نظام سیاسی، اقتصادی و آموزشی همه انتظار تغییر دارند انجام شود و عملکرد صحیحی داشته باشند و در چیزی که علم آن را ندارند مشورت کنند و از افراد اصلح برای اجرای امور کشور استفاده کنند تا از فساد در جامعه جلوگیری شود.

شیرزاد گفت: در وحله اول بایستی مشکل مسکن در جامعه حل شود که جوانان به راحتی بتواند ازدواج کنند و مشکل اشتغال جوانان رفع شود شرایط اقتصادی و معیشتی بسیار سخت شده است که لازم است نگاه و اهتمام ویژه‌ای برای رفع  این معضلات در جامعه به وجود آید.

قدرتی بیان کرد : مشکلات جامعه بایستی از ریشه درست شود بایستی مشکلات اقتصاد در جامعه حل و رفع شود و در حال حاضر جوانان با معضل بزرگی به نام کنکور درگیر هستند برای خرید کتب کنکور بایستی هزینه گزافی پرداخت شود و سیستم آموزشی بسیار نامناسب هست و برای شرکت در کنکور به طور حتم باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنیم چرا که آموزش‌های لازم در مدارس انجام نمی‌شود و بایستی وضعیت موجود تغییر اساسی پیدا کند علاوه بر آن معضلات اقتصادی باعث شده است دید مردم نسبت مسائل اسلامی و اعتقادات اسلامی منفی شود که بایستی نگاه ویژه‌ای در این زمینه به وجود آید و برای بهبود اوضاع اهتمام ویژه داشته باشد.

فارس: مهمترین دغدغه و درخواست نسل شما از جامعه و رییس جمهور چه می‌باشد؟

حاتم لو در جواب سوال خبرنگار فارس می‌گوید: نظام آموزشی بسیار نامناسبی در جامعه حاکم است و بیشتر نمره محور است و اساتید هیچ گونه اطلاعات کافی در زمینه قانع کرد دانش‌آموزان ندارد.چرا باید برای کنکور به غیر کتاب درسی مجبور به تهیه کتاب آموزشی و شرکت در  کلاس‌آموزشی شویم که این موراد نشان‌گر یک مشکل اساسی در نظام آموزشی است که بایستی یک تحول اساسی در این زمینه به وجود آید اگر نظام آموزشی درست شود باری از دوش اقتصاد و اشتغال برداشته خواهد شد.

شیرزاد گفت: خارج از بحث آموزش مشکلات اساسی در ورزش نوجوانان وجود دارد که در این کشور هیچ ارزشی برای ورزش نوجوانان قائل نمی‌شود بایستی برای هنری که یک نوجوان دارد  ارزش‌دهی انجام شود و برای کار هنری یک نوجوان سرمایه‌گذاری انجام شود تا انگیزه‌ای ایجاد شده  و بتواند در این زمینه پیشرفت‌های لازم را کسب کند.

قدرتی: مشکل اساسی نوجوانان کنکور است که باید توجه ویژه‌ای در این زمینه به وجود آید و به صورت علمی و عملی اقدام به رفع مشکلات در این زمینه شود.

فارس: برای هم‌ سن و سالان خود و رای اولی‌ها چه پیامی دارید؟

حاتم لو گفت: دلسرد شدن چیزی را عوض نمی‌کند باید در صحنه حضور داشته باشیم و با آگاهی و فکر و اندیشه انتخاب اصلح انجام شود نباید از این میدان کنار کشید و تا آخرین لحظه مانند درس خواندن سماجت به خرج داده و بتوانیم در انتخاب فرد اصلح سهیم باشیم.

شیرزاد به خبرنگار فارس گفت: در دوره‌ای قرار داریم که لج و اجبازی زیاد انجام می‌شود و نباید انتقام دولت قبل را از دولت جدید بگیریم با رای دادن و انتخاب اصلح در سرنوشت کشور سهیم باشیم .

قدرتی نیز در جواب سوال مذکور بیان کرد : ما به سنی رسیده‌ایم که حق اظهار نظر داریم و اینبار نوبت ماست که در مسائل سیاسی جامعه حق انتخاب و بیان نظر داریم با نظر ما و مردم هست که رییس جمهور انتخاب می‌شود که بایستی دقت اساسی در این زمینه داشته باشیم .

فارس: رییس جمهور باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

حاتم لو می‌گوید: رییس جمهور باید آگاه باشد و درد مردم را بشنود و مشکلات را حل کند و در راستای اصلاح معضلات تلاش کند و بیخیال شرایط موجود نشود و افراد اصلح را در منصب ریاست قرار دهد.

شیرزاد پاسخ داد: رییس جمهور بایستی مسولیت‌پذیر بوده و باید مرد عمل باشد و بارهبری مخالف نکند.

قدرتی گفت: رییس جمهور باید مدیر باشد و نظارت کافی بر کارها داشته و بر اشتباهات چشم نبند.

حرف آخر...

حاجی لو در پایان سخنان خود گفت: بعد انتخاب رییس جمهور و ورود به عرصه کار رییس جمهور  باعث شود ما کمی شادتر زندگی کنیم ما واقف به مشکلات هستیم و با توجه به شرایط موجود خواستار یک جامعه آرمانی و ایده‌آل نیستیم ولی انتظار می‌رود با مشکلات کمتر شاهد زندگی آرام باشیم در این جامعه ذهن و دینمان در آرامش باشد و سختی باعث نشود از زندگی دلسرد شویم .

شیرزاد گفت: در دوره ۱۸ سالگی که دوران بدی را شاهد بودیم اما از رییس جمهور انتظار داریم شرایط بهتری را برایمان فراهم کند تا بتوانیم از زندگی لذت ببریم و به خاطر کار و معیشت و اقتصاد از علایق خود دست بردارم.

قدرتی: انتظاری زیادی ندارم ولی کاری کند ما حس کنیم به معنی واقعی داریم زندگی می‌کنیم و حس خوشبختی داشته باشیم.

تهیه و تنظیم: رقیه وکیلی

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول