اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ایران در سال گذشته از نظر افت ارزش پول در رتبه اول جهان قرار گرفت/ نگرانی بخش خصوصی از کسری بودجه 1400

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بررسی‌ها نشان می دهد که ایران در سال گذشته از نظر افت ارزش پول مقام اول را داشته است.

ایران در سال گذشته از نظر افت ارزش پول در رتبه اول جهان قرار گرفت/ نگرانی بخش خصوصی از کسری بودجه 1400

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسعود خوانساری امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: مهمترین مساله دولت آینده قطعا مسائل اقتصادی است در مناظره ها کمتر به چالش های اصلی اقتصادی پرداخته شده است و به مسائل روبنا پرداخته شده و هر یک از کاندیداهای بیشتر یک مدینه فاضله را طراحی کردند و قول قرارهایی داده اند اما کمتر به این موضوع پرداخته شده که چگونه و با چه هزینه هایی و درآمدهایی قرار است که این قول ها را عملیاتی کنند. لذا یقینا مشکلات اقتصادی بزرگی سر راه  هر کدام از عزیزانی که دولت آینده را در دست می گیرند خواهند داشت.  

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: ما در همین مدت سعی کرده آیم که کار تحقیقاتی به عنوان بنای ایران داشته باشیم و لذا  چالش های اقتصادی و راهکارها  را به کاندیداها ریاست جمهوری  ارائه دادیم و بعد از روی کار آمدن  دولت آینده قطعا مشکلات اقتصادی و راهکارها را به دولت آینده ارائه می دهیم و امیدواریم دولت آینده با انتخابات یک تیم هماهنگ بخصوص در مسائل اقتصادی توان حل مشکلات را داشته باشد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بودجه کشور اظهار داشت: از 571  هزار میلیارد تومان بودجه 1399 به 1377 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رسیده که 140 درصد افزایشی است اگرچه در بودجه پیش بینی شده که 341 هزار میلیارد تومان آن در صورت تحقق درآمد در بودجه خواهد آمد ولی آنچه که تجربه نشان داده است وقتی مصارف برای آن تعریف شده قطعا مصارف برای آن انجام می شود ولی ممکن است هزینه ها برای آن انجام نشود. 

خوانساری بیان داشت: حتی اگر 341 هزار میلیارد تومان به فرض مثال در بودجه نیاید 81 درصد افزایش بودجه نسبت به سال 99 را خواهیم داشت و باز پیش بینی می شود که با این حجم افزایش باز هم کسری بودجه خواهیم داشت و تا زمان استقرار دولت آینده 5 ماه از سال می گذرد و احتمال کسری بودجه بالا بسیار زیاد است. 

وی افزود: کسری بودجه در سال های گذشته باعث شده که هم رشد پایه پولی و هم رشد نقدینگی داشته باشیم و نقدینگی در سال 91 به میزان 460 هزار میلیارد تومان بوده که در پایان سال 1399 به سه هزار و 476 هزار میلیارد تومان رسیده است لذا به همین دلیل تورم های بسیار بالایی داشته ایم و در اردیبهشت ماه تورم به 41 درصد رسید که هر چقدر در 6 ماهه دوم تلاش صورت گیرد این تورم تا پایان سال یک تورم دو رقمی بسیار بالایی خواهد بود. 

خوانساری بیان داشت: براساس گزارش  موسسه عالی پژوهش سازمان تامین احتماعی کاهش رشد اقتصادی باعث شده و تورم باعث شده فاصله طبقاتی در کشور افزایش یابد و جمعیت زیر خط فقر از 15 درصد به حدود 30 درصد رسیده است و بنگاه های اقتصادی به علت شرایط تورمی و موانع کسب و کار که در طول سال های گذشته با آن روبرو بوده اند از سرمایه گذاری اجتناب کرده اند و به همین دلیل موجودی سرمایه از میانگین سالانه 5 درصد در 6 سال 84 تا 90 به منفی سیزده صدم درصد رسیده است و برای اولین بار در سال های 98 و 99 رشد سرمایه گذاری نسبت به اصطحلاک منفی شده است که من فکر می کنم این زنگ خط بسیار بزرگی برای کشور است که اگر آسیب شناسی نشود آسیب جدی به اقتصاد کشور می زند که هر چقدر طولانی و عمیق تر شود حل مشکل آن سخت تر خواهد شد.

وی بیان داشت: متاسفانه در سال 1399 با توجه به کندی رشد اقتصاد و کرونا میزان اشتغال از 24 میلیون و 300 هزار به 23 میلیون و 300 هزار برسد و یک میلیون هم کاهش اشتغال در این سال داشته ایم که شاید بخش زیادی از آن به علت کرونا بوده است. 

خوانساری گفت: در مورد شاخص تاب آوری بیان داشت این شاخص سال گذشته منتشر شده طبق گزارش وضعیت تاب آوری کشورهای جهان در سال جاری که توسط موسسه اف ام آی، ایران از نظر تاب آوری با امتیاز 16.1 از 100 رتبه 128 در میان 130 کشور را داشته است این در حالی است که رتبه کشور ترکیه 60 است. 

وی بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که رتبه ایران در سال گذشته از نظر افت ارزش پول مقام اول را داشته است و این موضوع  به دلیل این بوده که سالیان سال تورم وجود داشته اما قیمت ارز واقعی نشده بود و یک مرتبه با برداشته شدن فنر در سال گذشته بالاترین افت کاهش ارزش پول را در کشور داشتیم. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به گزارش گمرک اظهار داشت: در دو ماهه اول سال 1400 براساس گزارش گمرک ارزش کالای وارداتی 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و ارزش این واردات حدود 12.8 میلیارد دلار بوده است که معادل 6.3 میلیارد دلار دلار آن صادرات بوده است که البته براین اساس صادرات ما هم نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد رشد داشته است. 

رئیس اتاق بازرگانی بیان داشت: توقف کالاها در گمرک قبل از کرونا 20 روز بوده که اکنون به 50 روز رسیده است و براساس برآورد گمرک هر روز توقف یک درصد بر قیمت کالا اضافه می کند. 

وی افزود: رشد اقتصادی براساس گزارش های داخلی و همچنین براساس پیش بینی سازمان جهانی در سال 1400 بالاتر از 2 درصد خواهد بود که با توجه به کمبودها اگرچه رقم بالایی نیست اما امیدواریم این رشد درصدی از بیکاری ها را پوشش دهد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول