اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اهالی کتاب و نشر کشور از «رئیسی» چه خواستند؟

شب گذشته در دیدار صمیمانه اهالی فرهنگ، نشر و ادب با آیت الله سیدابراهیم رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درخواست‌هایی در حوزه کاغذ، کتاب و نشر مطرح شد.

اهالی کتاب و نشر کشور از «رئیسی» چه خواستند؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اهالی فرهنگ، نشر و ادب شامگاه گذشته با آیت الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مجتمع سرچشمه تهران دیدار کردند و از مشکلات حوزه‌های مختلف نکاتی مطرح شد.

در این برنامه «محسن مومنی شریف» رئیس پیشین حوزه هنری از وضعیت کتاب و نویسندگان و مساله کاغذ سخن گفت.

* کاغذ مهم‌ترین چالش حوزه کتاب

مومنی شریف در سخنانی گفت: فیلسوف برجسته معاصر، پرفسور هانری کربن که عمری را برای پژوهش در حوزه معارف شیعه و شناخت ایران گذراند و در این راه از مصاحبت برجسته‌ترین متفکران اسلامی، مانند علامه طباطبایی برخوردار بود، اعتقاد شگفتی به تأثیرگذاری معنوی فرهنگ ایران بر جهان داشت و معتقد بود ایرانیان اگر از اهمیت پیامی که فرهنگ سنتی‌شان برای جهان امروز دارد، آگاه باشند و آن را روزآمد کنند، می‌توانند جهان را به تسخیر معنوی خود درآورند. 

رئیس پیشین حوزه هنری تاکید کرد: دست کم در این روزگار ما معجزه این فرهنگ را در دو حادثه بزرگ دیدیم. ایجاد انقلاب اسلامی در روزگاری که خوشبین‌ترین آدم‌ها هم وقوع چنین حادثه‌ای را در خواب هم نمی‌دیدند و دیگری تأثیر این فرهنگ در مواجهه با جنگ تحمیلی و تبدیل تهدیدی که کیان نظام نوپدید را نشانه گرفته بود، به فرصتی برای معرفی آرمان‌های انقلاب و انسان برآمده از آن به جهان و برهم زدن نظم استکبار.

مومنی اضافه کرد: در سال‌های اخیر سئوال در چیستی ایران و روح حاکم بر هویت ایرانی، مورد توجه متفکران و پژوهشگران حوزه فلسفه سیاسی قرار گرفته. برای آنان مهم است بدانند این فرهنگ چگونه توانایی تحول شگفت و همه جانبه‌ای به نام انقلاب اسلامی ایران را دارد و فراتر از آن، این سرزمین چه ویژگی دارد که اسلام ناب و مکتب اهل بیت (ع) در آن ظهور و درخشش ویژهای می‌یابد و این دو، چنان در هم تنیده می‌شوند که رابطه جسم و روح می‌یابند؟ به اعتقاد متفکران بزرگ جدایی دین و سیاست در تفکر ایرانی امری مهمل و غیرواقعی است. در این موضوع کتاب‌های ارزشمندی منتشر شده است.  

وی ابراز داشت: به اعتقاد متفکران بزرگ معاصر، بر هر ملتی یک روح حاکم وجود دارد که بر همه شوون فرهنگی و زندگی آن ملت و از جمله بر هویت آن ملت اثر می‌گذارد. پژوهشگران و ایران‌شناسان بسیاری که عمری را در مطالعه ابعاد هویتی ایرانیان صرف کرده‌اند، روح حاکم بر ملت ایران را متمرکز بر دو عنصر خداجویی و حق طلبی دانسته‌اند. عناصری که در صفحات تاریخ ایران و در جای جای کارنامه هزار ساله ادبیات فارسی نمایان است.

به گفته وی، سوال بزرگ این است که وظیفه ما هنرمندان و نویسندگان در قبال این هویت چیست و وظیفه دولت اسلامی در قبال جامعه فرهنگی و هنری کدام است؟بر این باوریم که مهم‌ترین وظیفه بخش فرهنگ و هنر ایران و فعالان فرهنگی و هنری، به ویژه نویسندگان، شاعران و هنرمندان که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی، پاسداران هویت ملی‌اند، این است که آثاری را بیافرینند که آیینه تمام نمای این هویت و راوی صادق باورها و روح حاکم بر ملت ایران باشند. هنر و هنرمندان باید صدای بلندی باشند که همچون تیر آرش، مرزهای این فرهنگ را در سراسر دنیا و در میان جامعه بشری گستردهتر و فراگیرتر کنند.

وی با پرسشی مبنی بر اینکه اما نقش دولت اسلامی در این کارزار چیست، گفت: دولت‌ها باید بر مبنای این قطب‌نمای فرهنگی، زمینه ساز و مدافع و حامی و قدرتبخش این صدا باشند. سه بعد مهم در نقشه راه فرهنگی و هنری دولت اسلامی، حمایت از تربیت، تولید و ترویج محصولات فرهنگی منبعث از روح و هویت ایرانی و اسلامی است. 

مومنی اضافه کرد: سئوال بزرگ دیگر این است که آیا در کارنامه ۴۲ ساله دولت‌های مختلف بعد از انقلاب، خط پررنگ و متمایزی از این نوع گرایش می‌بینیم؟ آیا دولت‌ها توانسته‌اند زمینه ساز و مروج و حامی الگوهای مناسبی در حوزه تربیت و تولید و ترویج باشند؟ آیا بهای تمام شده تصمیمات درست و غلط دولت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر به درستی محاسبه و احصا شده است؟ و مهمتر این که آیا دولت آینده در این زمینه برنامه روشنی دارد؟

وی ادامه داد: تردیدی نیست که وقتی در فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مکررا از اهمیت تولید ملی و رفع موانع آن صحبت می‌شود، اولویت حمایت و دفاع، باید از تولیدکنندگان فکر و فرهنگ و هنر ایرانیاسلامی باشد. بر این باوریم که حرکت دولت اسلامی در نقشه فرهنگی و هنری ایران باید بر مبنای جهتی باشد که قطب نمای هویتی ایرانیان در طول اعصار و سالیان، نشان داده و همچنان برای نسل امروز و آینده نشان خواهد داد. ملاک کار خوب و بد و اثر باارزش و بی‌ارزش و برنامه سالم و ناسالم در حوزه فرهنگ و هنر برای دولت اسلامی، باید همانی باشد که قطب نمای هویتی ایرانیان نشان می‌دهد و روح ایرانی می‌طلبد. توجه به جهت این قطب نما سبب می‌شود که رفت و آمد دولت‌ها با رویکردها و سلیقه‌های متفاوت، کاملا در چارچوب نقشه اصیل نظام اسلامی و مبتنی بر روح خداجو و حق طلب مردم آزاده ایران و جهان باشد. و چنین است که صدای انقلاب اسلامی ایران را در سراسر جهان به زبان‌های مختلف طنین خواهد داد.

رئیس پیشین حوزه هنری عنوان کرد: حقیقت این است که در دولت‌های گذشته، فارغ از گرایش سیاسی، حوزه فرهنگ و هنر و مفهوم آزادگی و آزاداندیشی در حکم همان مرغ مجالس عزا و عروسی بوده است که پیش‌پای برداشت‌های غیربومی و نادرست و ناقص از آزادی و لیبرالیسم، قربانی شده است.

مومنی اما در ادامه با ارائه یک پیشنهاد توضیح داد: بدیهی است در مقام اجرا، حضور و فعالیت مسوولیت شناسانه مدیران و کارگزاران فهیم و جسور و راهشناس ضروری است و بر مبنای این دیدگاه، متولی فرهنگ و هنر در دولت، فقط یک وزارتخانه نخواهد بود. چرا که تربیت نیرو و تولید و انتقال پیام متعالی و ترویج و مصرف اثر هنری اعم از ادبیات و فیلم و موسیقی و نمایش و هنرهای دیگر، نیازمند بسترها و حامل ها و کالبدهایی است که هماهنگی و پشتیبانی دیگر حوزه‌های مدیریتی و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور را می‌طلبد؛ اتفاقی که پیش از این کمتر شاهد آن بوده‌ایم. لذا پیشنهاد می‌کنم پست یا سمتی به عنوان دستیار فرهنگی رییس جمهور با اختیارات کافی ایجاد شود تا برای تدبیر امور و رفع مشکلاتی که حل آنها از عهده یک یا چند وزارتخانه خارج است توسط این دستیار تا حصول نتیجه نهایی پیگیری شود. مثال بارز این نوع مشکلات که ذکر آن داغ فعالان «حوزه کتاب» را تازه می‌کند، مساله کالای «کاغذ» است؛ کاغذی که بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب به منزله فولاد، برای کشور مهم و راهبردی است و سالیانی است پرونده آن بین چند وزارتخانه و بانک و سازمان‌های دیگر در رفت و آمدی بی‌حاصل است. و از این نوع، مسائل بسیاری گریبان حوزه فرهنگ و هنر می‌فشارد مانند: جایگاه اجتماعی هنرمندان، اقتصاد هنر، ورود به بازارهای جهانی و امثال آن که انشاءالله در فرصت مناسبت توسط تشکل‌های مربوط به اطلاع خواهد رسید.

در بخش دیگر «شهریار زرشناس» از خطر نفوذ لیبرال‌ها در همه دولت‌ها سخن گفت و هشدارهای راهبردی ارائه کرد. «سعیدی» از دغدغه ناشران و مساله مهم کاغذ سخن گفت و اینکه ویترین کتابفروشی‌‌‌‌‌‌‌ها باید توسعه یابد و در ادامه در حمایت از میراث مکتوب و نویسندگان مواردی را طرح کرد. 

همچنین «رضا برجی» جانباز و مستندساز نیز از اهمیت مستندسازی و امنیت سخن گفت. «میلاد عرفان پور» هم از بی‌توجهی و اهمیت به مقوله موسیقی نکاتی را مطرح کرد. 

* درخواست عرفان‌پور برای حوزه موسیقی: اگر منتخب مردم برای ریاست جمهوری شدید کسانی را در مسئولیت بگمارید که نسبت به عدالت بیشتر دلبسته باشند تا نسبت به نزدیکانشان

عرفان‌پور هم گفت: همان گونه که رهبر ما فرمودند: ایران، مظلوم مقتدر است بنده می‌خواهم بگویم هنر انقلاب هم مظلوم مقتدر در این سال‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در بین هنرها هم موسیقی انقلاب اسلامی، مظلومیت و رهاشدگی بیشتری داشته است و این منتج به نتایج تلخی برای آن بوده است. چالش‌های موسیقی امروز از بعد خط مشی گذاری در چند موضوع عمده شاید خلاصه شود: فقدان خط مشی، فقدان آمایش سازمانی و نهاد مرکزی متولی موسیقی، اعمال سلیقه‌ها و کنش‌های نسنجیده مدیران و بی‌برنامه بودن در بعد ایجابی هنر موسیقی.

وی در در پایان سخنانش با بیان دو درخواست گفت: اگر به عنوان رئیس جمهور برگزیده شدید مرزهای هنر و هنرمند شاخص و اصیل را حفظ کنید و گرفتار نگاه عوامانه به هنر نشوید. دوم اینکه کسانی را در مسئولیت بگمارید که نسبت به عدالت بیشتر دلبسته باشند تا نسبت به نزدیکانشان.

در این جمع فرهنگی «احمد بابایی» و «حاج علی انسانی» مواردی را مطرح و به شعرخوانی پرداختند.

در ادامه سروده «احمد بابایی» که برای نخستین بار منتشر می‌شود را بشنوید:

 

 

در این برنامه برخی ناشران مانند: مرتضی آخوندی مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» و از پیشکسوتان نشر، علی اکبر تورانیان (از ناشران کشور)، مرتضی امیری اسفندقه (شاعر)، یاحا کاشانی (شاعر)، غلامرضا صنعتگر (خواننده)، حسین قرایی، مرتضی حیدری آل کثیر (شاعر)، محسن پرویز (رئیس انجمن قلم ایران)، نادر قدیانی( ناشر) و... حضور داشتند.

* رئیسی: فرهنگ و هنر نباید در اجرای عدالت و مبارزه بافساد غایب باشد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امروز(دوشنبه) در نشست با جمعی از نویسندگان و شاعران و ناشران ضمن تبریک دهه کرامت اظهار داشت: پیشنهادات اهالی فرهنگ می‌تواند برای دولت منشا تصمیم سازی و تصمیم گیری جدی باشد.

رئیسی با بیان اینکه حمایت از اهالی فرهنگ و هنر نباید لفظی باشد و باید منجر به عمل شود گفت: هم نظریه پردازان و کسانی که صاحب نظر در دانشگاه و حوزه هستند و هم کسانی که در میدان کار هستند باید از نظرشان استفاده شود و هر نظری بدون استفاده از نظر میدان داران انتزاعی هست.

وی افزود: حمایت از اهالی فرهنگ و هنر هم حقوقی و هم مالی و هم میدان دادن به ابتکارات و خلاقیت های آنها بویژه جوانان است.

* منویات رهبر انقلاب در مورد فرهنگ باید توسط دولت اجرا شود زیرا این نکات توصیه نیست بلکه جنبه دستوری دارد

رئیسی تاکید کرد: منویات رهبر انقلاب در مورد فرهنگ باید توسط دولت اجرا شود و نکات رهبر انقلاب توصیه نیست بلکه جنبه دستوری دارد و اگر دستورات رهبری اجرا نشود ناامیدی ایجاد می‌کند و باید آن را فعال کنیم اظهار داشت: می‌توانیم با کمک کارشناسان فرهنگی کالاهای فرهنگی بسیار دلنشین تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای عدالت و مبارزه بافساد اگر به حوزه هنر بیاید باعث می‌شود این مفاهیم در ذهن ها ماندگار شود، گفت: در اجرای عدالت عقبیم و باید  آن را جبران کنیم و فرهنگ و هنر در اجرای عدالت نباید غایب باشد و نقش اینکه قانونگزاری در جامعه ارزش و قانون گریزی ضد ارزش باشد خیلی مهم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: فرهنگ و هنر امیدوار کننده جامعه است و هنر و فرهنگ انقلابی جامعه را امیدوار می‌کند امید و اعتماد و سفره مردم آسیب دیده است و این رسالت همه ما هست و هنرمندان می‌توانند در این عرصه تحول بیافرینند و باید متحول کرد. 

* برخی فکر می‌کنند که اگر ۴ نفر در حوزه هنر خوب پول درمی‌آورند، وضع همه هنرمندان خوب است

وی افزود: تحول شرایطی دارد و این اتفاق در تحول در سفره و کسب و کار مردم با سخن نمی ‌شود و اگر عمل نباشد ناامیدی ها افزون خواهد شد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هنرمندان روشنفکران جامعه هستند و بیش از و پیش از دیگران می‌فهمند و خطر را به جامعه اعلام می‌کند گفت: روشنفکر جامعه قبل از دیگران می‌فهمد و تهدیدات جامعه را دیده بانی می‌کند و زود با شعر و هنر خود به جامعه هشدار می‌کند و مانند موذن جامعه را از خواب رفتگی نجات می‌دهد. 

رئیسی با اشاره به مشکلات هنرمندان تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند که اگر ۴ نفر در حوزه هنر خوب پول درمی‌آورند وضع همه هنرمندان خوب است ولی برخی از هنرمندان در اداره روزمره زندگی‌شان دچار مشکل هستند. 

* حتما کاغذ و جوهر می‌تواند در کشور تولید شود/ باید کتاب را ارزان کنیم و ارزان شدن با حرف نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه حتما کاغذ و جوهر می‌تواند در کشور تولید شود گفت: تهیه کتاب برای برخی از خانواده‌ها سخت است و باید کتاب را ارزان کنیم و ارزان شدن با حرف نمی‌شود. 

رییسی با بیان اینکه اقتصاد هنر بسیار اشتغال ایجاد می‌کند و باید آن را فعال کنیم اظهار داشت: می‌توانیم با کارشناسان فرهنگی توانند می‌توانیم کالاهای فرهنگی بسیار دلنشین تولید کنیم که حتی در خارج از کشور هم جلوه داشته باشد و اقتصاد هنر ایحاد شود هنرمندان نیازمند کمک دولت نخواهد بود. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ضمن تاکید بر اینکه تاکسی عدالت و ضدفساد بودن در درونش نجوشد نمی تواند با فساد مبارزه کند گفت: شایسته سالاری باید شاخص‌هایی داشته باشد که قابل اندازه گیری باشد. 

وی تاکید کرد: دولت باید اول هدایت، دوم حمایت و نظارت کند و اهالی فرهنگ و هنر صاحب فکر و قلم هستند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول