اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

میزگرد «سکه ثامن»: بخاطر انتقاد از همتی ما را بازداشت کردند!/ رئیسی صدای ۳هزار خانواده مالباخته مظلوم را شنید

شکات سکه ثامن با حضور در خبرگزاری فارس از تلاش های قوه قضاییه به پاس توجه به مطالباتشان قدردانی و خواستار نگاه ویژه این دستگاه برای ادامه پرداخت بدهی‌هایشان شدند.

میزگرد «سکه ثامن»: بخاطر انتقاد از همتی ما را بازداشت کردند!/ رئیسی صدای ۳هزار خانواده مالباخته مظلوم را شنید

گروه فارس من خبرگزاری فارس، شهریورماه سال ۹۷ خبرهایی با این عناوین که سایت سکه ثامن ورشکسته و مدیر فراری شد در اغلب رسانه‌ها منعکس شد. این خبرها دلهره عجیبی در دل آن دسته از مردمی به پا کرد که تمامی دار و ندار خود را فروخته و در سایت سکه ثامن سرمایه‌گذاری کردند، سایتی که حالا نه خبری از مدیر آن است و نه از اموالی که مردم روزی آن‌ها را فروخته و به امید پیشرفت در آن سایت سرمایه گذاری کرده‌اند.

 

 ماجرا از آنجا آغاز شد که سایت سکه ثامن به اعتبار تبلیغات برخی رسانه‌ها، پذیرای مردم بود که قصد خرید و فروش آنلاین سکه و طلا برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش واقعی پول خود را داشتند. اما  طولی نکشید که این وب سایت تجاری دیگر اجازه برداشت وجوه سرمایه افراد را نداد و پس از آن نیز اخباری درباره کلاهبرداری مدیر این سایت در رسانه‌ها منتشر شد.

 

پس از کش و قوس‌های فراوان، با ورود دستگاه قضا به این پرونده، و پیگیری‌های انجام‌شده توانست جانی دوباره به مالباختگان پرونده سکه ثامن بدهد، پرونده‌ای که حالا مالباختگان آن باید سومین سالمرگ از دست رفتن سرمایه خود را برگزار کنند. اما قوه قضاییه تاکنون توانسته بیش از ۸۰ درصد از مطالبات این مالباختگان را از متهمان این پرونده پس بگیرد و احکام متهمان را نیز صادر و آن‌ها را روانه زندان کند.

 

 اخیراً رئیس قوه قضائیه در سفر به شهرستان اسلامشهر صدای اعتراض جمعی از مالباختگان پرونده کثیر الشاکی سکه ثامن را شنیده و به دادستان تهران نیز دستور رسیدگی مجدد پرونده را داده تا آن‌که خبر پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مالباختگان سکه ثامن در رسانه‌ها منتشر شد. حالا همین بهانه‌ای برای گردهم آوردن جمعی از مالباختگانی است که در سفر اخیر آیت الله رئیسی به اسلامشهر خواستار نگاه ویژه دستگاه قضا به این پرونده شدند. متن زیر حاصل میزگردی است که در این نشست به دست آمده است:

 

 

فکر نمی‌کردم آقای رئیسی صدای مالباختگان را از میان جمعیت بشنود

امین ملکی، مالباخته سکه ثامن:

پرونده سکه ثامن حاصل سوء نظارت یا اعمال نفوذ وزارت صنعت، بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر تهران است که درشهریورماه سال ۹۷ رخ داد و ۳هزار خانواده را تحت تأثیر قرار داده است. با پیگیری‌های دستگاه قضا، متهم که به کشور ترکیه متواری شده بود دستگیر شد. در نهایت این پرونده سال ۹۸ در اردیبهشت ماه منجر به رأی قطعی شد .پس از آنکه رأی این پرونده صادر شد، متهم نیز روانه زندان و همسر او که رئیس هیئت مدیره بود به واسطه پیگیری‌ها، حکم او نیز قطعی شد.

اخیراً دادستان تهران خبرخوشی به مالباختگان داد، آیت الله رئیسی در سفری به اسلامشهر که داشت با پیگیری‌ها این پرونده به صورت ویژه در دستور کار قوه قرار گرفت، البته فکر نمی‌کردم در میان آن جمعیت صدای ما به آقای رئیسی برسد، اما فردای آن روز دستور پیگیری مطالبات سکه ثامن را به دادستان تهران دادند و دادستان تهران نیز قول پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات متهم را داد.

حقیقتا آقای رئیسی لقب خادم الرضا(ع) را دارد و پرونده ثامن نیز به رغم مجوزهای دولتی اما بیشتر مردم به اسم ثامن اعتماد کرده بودند،‌ ما از ایشان خواستیم به عنوان خادم الرضا(ع) به این موضوع ورود پیدا کنند. چرا که نام ثامن، تن و بدن خیلی‌ها را می‌لرزاند.

 

خبرگزاری فارس صدای مالباختگان را شنید

جواد خاکباز از مالباختگان و شکات پرونده سکه ثامن:

شکات سکه ثامن یکی از ضرباتی که خوردند از ناحیه همین خبرگزاری‌ها بود نه خبرگزاری فارس،  بلکه دیگر خبرگزاری‌ها  که اعتماد را در میان جامعه راه انداخته و این حس در میان مردم ایجاد شد. خبرگزاری فارس حداقل صدای ما را شنید و چندین بار میزبان ما در این رسانه بود.

 امیدواریم قولی که به مالبختگان سکه ثامن دادند را عملی کنند خبر کشف اموال  و تقسیم اموال بین شکات سکه ثامن، چرا که این وعده از سوی آنها داده شده و باید عملی شود. آقای رئیسی اشاره ای داشتند که پرونده های کثیرالشاکی را به سرعت رسیدگی می‌کنند، او انسانی است که موسی‌وار می‌خواهد دریا را بشکافد. ما سه سال است که منتظر رسیدگی به روند این پرونده هستیم، الحق و الانصاف پرداخت اول به مالباختگان سکه ثامن را به نحو مطلوب عمل کردند و این بدهی ها پرداخت شد؛ اما لطفشان مستدام باشد.

 

  امین رستگار مالباخته سایت سکه ثامن:

شکر خدا هفته پیش رییس دستگاه قضا و آقای القاصی دادستان تهران وعده خوبی به مالباختگان دادند، یک چراغ امیدی روشن شد، ما خوشحال شدیم که این وعده شدنی است، ما چشم انتظار محقق شدن این وعده هستیم، دوست داریم به آقای رئیسی رأی بدهیم و منتظر تحقق این وعده هستیم.

بنده سال ۹۷ دو خودروی خود را فروختم، خودرویی که چهارصد میلیون تومان قیمت داشتند و امروز قیمت این دو خودرو ۳ میلیارد تومان شده است و این باید جبران شود.

 

ما اشتباه کردیم به دولت اعتماد کردیم

حسین گلشن دیگر مطالبه‌گر سکه ثامن:

اوائل سال ۹۷ بود من حدود ۸۰۰ میلیون وارد این سایت کردم، این سایت مجوزهای لازم را داشت و حتی قول ضمانتنامه‌های بانکی را هم به ما دادند، اما بعد از دو یا سه ماه این اتفاق رخ داد. ما به حساب اینکه این سایت تمام مجوزهای لازم را دارا بود و نماد اعتماد الکترونیک نیز بالاتر از حتی برخی برندها بود وار این سایت شدیم و اقدام به خرید و فروش کردیم.

 

امروز حدود سه سال از آن ماجرا گذشت، ارزش پول ما چندبرابر پایین تر آمده است، حساب کنید آن پول من را هر چیزی دیگری با آن خریداری کرده بودم چقدر شده بود؟ ما اشتباه کردیم و به دولت اعتماد کردیم، به مجوزها اعتماد کردیم و به صحبت بزرگترها گوش نکردیم که به این دولت که هیچ چیزی از آن روی حساب و کتاب نیست  اعتماد کردیم و این اتفاق برای ما افتاد.

 

ما سه هزار خانواده هستیم که شبانه روز منتظر یک خبر خوب بودیم که نیامد، اما به هر حال آقای رئیسی هفته پیش یک خبر خوب به ما دادند، قرار است حدود ۲۲۰ میلیارد تومان از مبلغ طلب شکات به حساب های مالبختکان واریز کنند، هر چند آن پول شاید دیگر ارزشی برای ما نداشته باشد اما باز هم یک کمکی می‌کند که دوباره بتوانیم در زندگی استارت بزنیم. من کل زندگی ام را گذاشتم در این راه، قرار بود ازدواج کنم، منتفی شد و همه چیز از بین رفت و من ماندم و یک جوان ۳۷ ساله که هیچ دارایی و پشتوانه و آینده‌ای ندارد و امروز از وعده آقای رئیسی خوشحالیم.

 

آقای همتی صدای معترضان نیست! 

ملکی:

می‌توانستیم همان ۳ هزار نفر را در همین خبرگزاری فارس جمع کنم، البته اگر ظرفیتش وجود داشت، ما همه مثل برادر هستیم با هم و هیچ کدام دلال بازار سکه و ارز نبودیم، ما برای آنکه ارزش پولمان حفظ شود وارد این عرصه شدیم. بلکه ما به واسطه تبلیغات صداوسیما و برنامه‌های مختلف آمدیم و سرمایه گذاری کردیم، می‌گفتند اگر می خواهید خریدهای اینترنتی انجام دهید از نمادهایی استفاده کنید که دارای نماد اعتماد از وزارت صنعت هستند اما چه شد؟!

 

آقای همتی سال ۹۸ مصاحبه ای انجام دادند و گفتند مگر می شود یک بچه ۷ ساله تراکنش دویست میلیاردی داشته باشد، سوال ما است آیا می‌شود یک جوان ۲۹ ساله تراکنش ۱۷ هزار میلیاردی داشته باشد و رصد نشود؟ آقای همتی این کجا و آن کجا؟ اینجا ۳ هزار خانواده را درگیر کرده است و اداره پولشویی کجا بوده است؟ امروز شعار شما در انتخابات این شده که من صدای معترضین هستیم!

 

سال ۹۸ بچه‌های ما تنها جایی که مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند به دستور آقای همتی بود، آنجا  که ۱۲ نفر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. شعار ما این بود که «همتی! پس شفافیتت کو». در آن زمان این اتفاق افتاد که کسی از بانک مرکزی پاسخگوی ما نبود در آن تجمع، گفتیم اینجا ایستادن و شعار دادن فایده ای ندارد،‌ ما داشتیم می رفتیم حدود ۱۲ نفر ما را به سخت ترین شکل ممکن هم فایل و هم ویدئو آن موجود است با شوکر، با لگد با باتون، مورد ضرب و شتم قرار دادند و گفتند که به خاطر این شعار از شما شکایت کرده‌اند.

 

در ماجرای سکه ثامن، اعتبار مجوزهای دولتی ساقط شد

امین رستگار یکی دیگر از شکات:

بحث سکه ثامن، تمامی مجوزهای لازم یک سایت و تجارت را داشت و از ارگان های مجوز دهنده اخذ کرده بود. اما با این اتفاق ها پول تمام بچه‌ها رفت، راستش اعتبار مجوزهای دولتی دیگر برای ما وجود ندارد. من می ترسم دیگر در یک بانک افتتاح حساب داشته باشم، می‌گویم وقتی این سایت سکه چندین جا باید برایش پاسخگو می بودند این گونه شد آن بانک دیگر هیچ...

همه بچه ها در سال ۹۷ زندگی خود را باختند، یکباره اتفاق افتاد و اعتبار یک دولت پشت آن بود. من ۱۰۰ میلیون در این راه باختم، آن هم پس انداز و بخشی از آن وام و آورده های زندگی ام بودکه تماماً از دست رفت.

 

میلاد کریمی دیگر مالباخته سکه ثامن:

 کسی که می خواهد یک معامله ای را صورت دهد، بستری که ایجاد شده را می تواند بررسی و تحلیل کند، ما برای خرید، داشتن مجوز را یکی از ملاک های مهم در نظر گرفتیم، اما  وقتی ما نسبت به عدم اعتبار این مجوز  به اتحادیه طلا و جواهر اعتراض می کنیم می گویند ما از تهران به این مراکز مجوز نداده ایم، سوال من این است که معالمه آنلاین بوده و اینترنت زمان و مکان ندارد و نمی توان بگوییم کدام شهر مجوز داده است، باید پاسخگوی مردم باشند!

بانک مرکزی بیاید پاسخ بدهد،‌ مگر سامانه شاپرک برای رصد پولشویی نیست؟ آقای همتی شما نباید نظارت می‌کردید؟ مگر یک ریال و دو ریال بود! این تراکنش ها چگونه خارج شده است؟ سه سال از  پرونده  سکه‌های ثامن می‌گذرد و وارد سال چهارم می شویم، این پرونده ۳هزار خانواده را شامل می‌شود و صدها نفر مستقیم با این پرونده ارتباط دارند و دارای مشکل هستند، به ما قول دادند که مبالغی به حساب‌های ما واریز شود. آقایان ما مجوزهای شما اطمینان و اعتماد کردیم و وارد این سایت برای خرید کردیم، این است پاسخ اعتماد ما به این دستگاه ها...

 

وقتی اتحادیه  طلا و جواهر شبانه آدرس سایت را حذف کرد!

ملکی:

به واسطه تلاش‌های وکیل پرونده و در بدو ورود آقای رئیسی به قوه قضاییه با استیجازه از رهبر انقلاب، حدود ۶۷ میلیارد تومان از وجوه نقد از اموال متهم بین شکات تقسیم و به حساب آنها واریز شد.

آن زمان اتحادیه طلا و جواهر تهران سایتی داشت که سردرب اتحادیه آدرس آن را قید کرده بودند، وقتی که اتحادیه ای این اقدام را تبلیغ می‌کنند مردم نیز اعتماد می‌کنند، وقتی که کلاهبرداری صورت گرفت شبانه آدرس سایت از سردرب اتحادیه حذف شد، ما به واسطه این اقدام شکایت کردیم و گفتیم چرا سایت را تبلیغ و آن را حذف کردید و در رسانه‌ها عنوان می‌کنید این سایت متعلق به این اتحادیه نیست! اما حکم مقام قضایی اشاره می‌کند که این سایت متعلق به اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

به واسطه تلاش‌های خبرگزاری فارس مطالبه ما در صحن علنی مجلس قرائت شد و توانستیم صدای ما را مجلسی‌ها بشنوند، سوالی از وزیر صنعت درباره مطالبه ما پرسیده شد.

رد مالی که برای محکوم پرونده لحاظ شده است حدود ۳۶۱ میلیارد تومان است که تقریبا ۶۰ میلیارد با دستور آیت الله رئیسی واریز شد، حدود ۲۹۰ میلیارد باقی مانده که با این ۲۲۰ میلیارد تومانی که دادستان تهران قول پرداخت آن را دادند تقریبا ۷۰ میلیارد تومان باقی می‌ماند که احقاق حق خواهد شد.

 

 همتی، نام  مقصر اصلی کلاهبرداری پرونده سکه ثامن را بگوید...

حسین گلشن  دیگر مطالبه‌گر پرونده سکه ثامن:

ما می خواهیم آقای رئیسی که از آقای همتی بخواهند نام کسی که باعث و بانی این کلاهبرداری پرونده میلیاردی سکه ثامن بود را بگوید، ما که می‌دانیم بسیاری از موانع را بانک مرکزی برای ما ایجاد کرد، حتی اجازه نمی داد به حساب کلاهبردار میلیاردی این پرونده دسترسی پیدا کنیم و با اجازه قاضی پرونده به حساب شاکی دسترسی داشته باشیم و بدانیم  چقدر در حسابش پول هست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول