اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نشست اساتید دانشگاه با عنوان «انتخابات، دانشگاه و حضور حداکثری»/ دعوت استادان از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای

نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه با عنوان «انتخابات، دانشگاه و حضور حداکثری» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

نشست اساتید دانشگاه با عنوان «انتخابات، دانشگاه و حضور حداکثری»/ دعوت استادان از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه با عنوان «انتخابات، دانشگاه و حضور حداکثری» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

* باید نگاه به درون جایگزین نگاه به بیرون بشود

عبد الله معتمدی عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست گفت: مشکلات کشور درون خانوادگی است و باید در درون خودمان با تحول وضع موجود به حل مشکلات اقدام کنیم. حضور پررنگ مردم و انتخاب دولت قوی، موجب تقویت جبهه مقاومت در منطقه و جهان خواهد شد که اهمیت حضور حداکثری را دو چندان می‌کند.

وی افزود: پیام انقلاب اسلامی برای دنیا این است که انقلاب با منطق قوی و نورانی خود استقرار پیدا کرده و با اقتدار کامل در عرصه داخلی و بین‌المللی این اقتدار را به رخ جهانیان بکشاند. منطق بالایی که حضرت امام (ره) یاد داد این بود که کشور زیر سلطه کشورهای استکباری نباشد و مردم آزاد بوده و آقا بالا سر نداشته و سرنوشت خودشان را به دست خودشان انتخاب کنند. 

معتمدی اضافه کرد: در درون مرزها و بیرون از کشور مردم عاشق انقلاب اسلامی شدند و به همین نسبت، دشمنی‌ها بیشتر شد و مشکلاتی ایجاد کردند اما ما این مشکلات را مربوط به درون خانواده انقلاب می‌دانیم و در درون خود باید این مشکلات را حل کنیم. مشکلات رانت‌خواری، حقوق‌های نجومی و بی‌اعتمادی اجتماعی باید از بین برود.

وی با بیان اینکه سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی یک راه پیش پای ما گذاشت و جان خود را در راه اعتلای نظام اسلامی فدا کرده و الگوی ملی و مقاومت برای مردم شد، گفت: تکیه نظام بر جمهور است و اهداف عالی نظام اسلامی را باید مد نظر داشته باشیم، باید نگاه به درون جایگزین نگاه به بیرون بشود. ضمن‌ آنکه اعتماد به نفس بالاست که باعث می‌شود تحت تأثیر بدخواهان بیرونی و درونی قرار نگیریم. 

امروز جامعه نیاز به امنیت و آرامش روانی و انسجام دارد 

 عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست گفت: روند تحلیل انقلاب اسلامی مبتنی بر استقلال، آزادی، عدالت و عقلانیت است باید توانمندی‌ها و قابلیت‌ها را منصفانه نگاه و تحلیل کنیم. سال ۱۳۰۰ کجا بودیم و الان کجا هستیم؟ جامعه امروز ما نیاز به آرامش روانی، اعتماد و روحیه بالا دارد و باید بتوان جامعه را از تنش‌ها به دور نگه داشت تا نقش دانشگاه در تببین یک ذهنیت اثربخش بسیار مهم و حیاتی است. 

وی افزود: یک سوال بسیار جدی مطرح می‌شود که چرا مشارکت حداکثری اینقدر مورد تأکید است؟ در این زمینه نسبت مردم و نظام سیاسی را به دو گونه «اینکه مردم زینت هستند و مشارکت انجام می دهند» و «اینکه در نظام مردم مبنا هستند که در این صورت باید مشارکت فعال داشته باشند و اولین نکته در نظام مردم مبنا این است که هم اسلامیت و هم جمهوریت توسط مردم تنظیم می‌شود» بیان کرد. 

رهبر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «اگر کسانی در انتخابات شرکت نکنند نه تنها تضعیف مردم سالاری بلکه تضعیف اسلامیت نظام هست»، اظهار کرد: دانشگاه در فهم دوگانه رقابت و مشارکت باید زبان قانون‌گرایی، وفاق، آرامش‌بخش و شایسته‌سالاری در جامعه باشد. 

دشمنان داخلی و خارجی نیاز به فضا سازی و ایجاد اهرم برای فشار بیشتر بر مردم هستند 

 ابوالقاسم فاتحی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: ‌از یک طرف نگاه داخلی‌هایی که مخالف مشارکت حداکثری هستند تا همه کسانی که به هر دلیلی با نظام و انقلاب مشکل داشته و کسانی که در این چند سال اخیر، فشارهای اقتصادی و معیشتی روی آنها آمده  مردم محروم و مستضعف و وفادار هستند و یک طرف دیگر نگاه خارجی‌ها و دشمن‌های غربی است. دشمنان منسجم شده‌اند و روی مشارکت حداقلی تکیه می‌کنند به چه چیزی نیاز دارند؟

وی ادامه داد: وقتی که به راهبردهای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم یک حرکتی می‌خواهند بکنند و نیاز به فضاسازی دارند و دستاویز و بهانه ای که بتوانند حضور و اقدامات خودشان را توجیه کنند. مهم‌ترین عاملی که باعث شده آمریکایی‌ها و بعضی دولت‌های منطقه و همراهان داخلی آن‌ها تأکید بر عدم مشارکت داشته باشند، این است که اگر مقبولیت و پذیرش اجتماعی را از نظام گرفتند، فشار حداکثری بر مردم را بیشتر می‌کند و برجام را آن طور که می‌خواهند به سرانجام می‌رسانند و اجماعی در منطقه و جهان بر علیه ما ایجاد می‌کنند.

فاتحی یادآور شد: باید این موارد را برای مردم تبیین و باز کنیم و آینده‌پژوهی داشته باشیم که اگر مشارکت حداکثری باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ و اگر مشارکت حداقلی باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ و ضرر مشارکت حداقلی را به مردم گوشزد کنیم. در وضعیت کنونی به دلیل عملکرد ضعیف دولت یک زخم اجتماعی داریم باید بر زخم اجتماعی مردم مرهم بگذاریم و با نگاه اجتماعی به مسائل نگاه کنیم و همه لایه های جمعیتی را با هم ببینیم و وارد یک سری مناقشات سیاسی و دو قطبی سازی کاذب به‌خصوص دعوای زرگری دشمن نشویم. 

وی اضافه کرد: همگرایی اقتدار نظام را به دنبال دارد و این منجر به کاهش تهدیدات و فشارهای می‌شود پس ما باید روی عوامل اصیل تمرکز کرده و در سطح خُرد هم دوستان و همکاران و خانواده‌های خود را به‌صورت شبکه‌های مویرگی فعال کرده و وارد میدان انتخابات شویم.

 امروز مشکل فقط گشودن قفل‌ها نیست، بلکه کلید شکسته شده داخل قفل هم باید بیرون بیاید

مهدی واحدی، عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول بسیج اساتید این دانشگاه نیز در این نشست گفت: ما در بحث مشارکت حداکثری، چند چالش داریم که موضوع قانون انتخابات در کشور یکی از آن‌ها است که طبیعتاً ظرفیت تحول و بهبود دارد و این کار را می‌توانند مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان انجام دهند. این قانون تا زمانی هست مطاع است و این که شرایط کشور متأثر از قانون انتخابات به شکلی باشد که کاندیداها تا یک ماه به انتخابات مشخص نیستند، این می‌تواند  مانع باشد.

وی ادامه داد: اشکالی ندارد که 6 ماه قبل از انتخابات کاندیداها مشخص شده و امکان تشریح برنامه‌ها توسط جامعه نخبگانی و دانشگاهی ایجاد شود و از هیجانی کردن و دو قطبی کردن کاذب در جامعه کاسته شود. فرصت در اختیار مردم، دانشگاهیان و صاحب‌نظران به‌صورت کافی قرار گیرد تا با نقد برنامه‌ها و پاسخگویی از طرف کاندیداها، مردم به تصمیم کارشناسی درست برسند. 

واحدی با اشاره به اینکه جمهوریت در کنار اسلامیت، بدون مردم اتفاق نمی‌افتد، افزود: جایگاه مردم و اقناع آن‌ها و پاسخگویی به مطالبات آنان بسیار مهم است. مردم ابهاماتی دارند و مسئولین باید پاسخگو باشند، دولت‌ها باید پاسخگوی عملکردهای خود باشند، اینها زمینه‌های مشارکت حداکثری را فراهم می‌کند. می‌توان علت عدم احراز صلاحیت‌ها را مطرح و برای مردم توضیح و تشریح کرد. 

وی در ادامه به انتخاب اصلح اشاره کرد و گفت: شرایط کشور در وضعیتی است که بدون تحول اساسی و بنیادین وضعیت عمومی و معیشت مردم تغییر نمی‌کند. راه‌حل اساسی تحول است و نه تکرار مقصرین!  سازندگان وضع موجود مردان میدان تحول نیستند و امروز جامعه ما  دل زده است و محتاج مرهم‌های فوری  بوده و دردهای مردم با عمل جراحی درمان می‌شود و نه  وعده و حرف درمانی!
رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: امروز مشکل فقط گشودن قفل‌ها نیست، بلکه کلید شکسته شده داخل قفل هم باید بیرون بیاید. اقتصاد مقاومتی راه اول و آخر پیش روی جمهوری اسلامی است که از بی‌ثباتی‌ها و اهرم فشار دشمن مصون بماند.

وی با بیان اینکه امروز اشرافیت دولتی سفره‌های مردم را کوچک کرده است، گفت: در مورد جایگاه مردم هیچ کس جای مردم را پر نخواهد کرد اما گروه‌های خاص جای مردم را تنگ کرده اند. دولتی باید بیاید که فاصله بین دولت و مردم را از میان بردارد، گرفتاری امروز ما به این دلیل است که مدیران ما در وسط میدان نبوده و نیستند. اتو کشیده‌های تنبل، نمی‌توانند کار کنند و مردم اخلاق را از مسئولینشان یاد می‌گیرند! ما نیاز به هیئت‌های اندیشه‌ورزی داریم که راه‌حل‌های خلاقانه رفع مشکلات را ارائه دهند. 

واحدی خاطرنشان کرد: چتر فرهنگی انقلاب اسلامی کوچک نیست و از زیبایی‌های فرهنگی اسلامی فاصله گرفتیم و لازمه جذابیت در حوزه فرهنگی، ترویج ولنگاری و اباحه‌گری نیست. برجام بزرگترین عبرت تاریخ انقلاب اسلامی و سند حقانیت نظریه مقاومت است و مشکلات اقتصادی امروز ما در اثر اقتصاد برجامی است نه تحریم! 

 مشارکت حداکثری برای صیانت از نظام و تفکرات امام و رهبری مهم و غیرقابل‌ انکار است

رضا صابری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی هم در این نشست بیان کرد: همه اذعان دارند هرچه مشارکت مردم بیشتر شود برای نظام و صیانت از تفکرات امام و رهبری مهم و غیرقابل‌انکار است. 

وی با بیان اینکه سردارسلیمانی همه وجودش را برای دفاع از امام و ولایت گذاشت، گفت: این مشارکت از منظرهای گوناگون امری مهم و لازم است، اینکه امروز سرمایه اجتماعی نظام آسیب دیده به دلیل عملکرد ضعیف دولت است و می‌توان آسیب‌شناسی و به پایین آمدن مشارکت از منظرهای مختلف نگاه کرد.

صابری با بیان اینکه واقعیت، لازمه مشارکت بالای مردم است پس در چند روز آینده چه می توانیم بکنیم؟ تصریح کرد:‌ قبول داریم که اساتید دانشگاه به عنوان یک مرجع، سهم و اثر دارند. شاید بگویند اگر ما وارد شویم با شأن هیئت علمی ما سازگار نیست ولی این سخنی است که توسط برخی‌ها به عیان گفته می‌شود! امروز ما مردم‌سالاری را از اسلام داریم و نه اینکه دموکراسی را از غرب گرفتیم امروز دفاع از اسلام و این آرمان‌ها، مسئولیت فردی و اجتماعی همه ما است.

وی با بیان اینکه گاهی آنقدر دنبال اصلح می‌گردند که هیچ کاندیدایی باقی نمی‌ماند که اصلح باشد، افزود: این اشتباه محض است و در نتیجه مشارکت را از دست می‌دهیم. می‌توانیم برای دعوت به مشارکت حداکثری در میان خانواده، اقوام و خویشان، همکاران و دانشجویان مفید و مؤثر باشیم.


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول