اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

۱۳ هزار نفر بر روند برگزاری انتخابات در فارس نظارت می‌کنند

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس از نظارت و بازرسی ۱۳ هزار نفر از روند انتخابات ۲۸ خرداد در نقاط مختلف استان خبر داد.

۱۳ هزار نفر بر روند برگزاری انتخابات در فارس نظارت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محمد عباس‌زاده امروز در جمع خبرنگاران جایگاه نظارت و بازرسی را معیار و شاخصه سلامت و صحت انتخابات دانست و گفت: این شبکه ناظر بر ارکان مختلف انتخابات از صدر (وزارت کشور) تا ذیل(مرحله اجرا) است تا انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه اعلام صحت انتخابات هر شعبه و اعلام آراء صحیح و غیرصحیح بر عهده هیئت نظارت است، اظهار داشت: هیئت نظارت وظیفه دارد صحت آرای اخذ شده در تک تک شعب اخذ رای را در سطح شهرستان‌ها، استان‌ها و در نهایت کشور تایید کند.

این مسؤول در ادامه از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناظران و عوامل نظارت بر انتخابات خبر داد و ۱۳ هزار ناظر را آماده نظارت بر انتخابات پیش رو دانست.

عباس‌زاده با اشاره به پیش‌بینی بیش از ۳۵۰۰ شعبه اخذ رای در استان فارس، بیان کرد: حدود ۱۳ هزار نفر اعم از سرناظر، ناظر مسئول و ناظر و رابط در شبکه نظارت انتخابات این دوره مشارکت و حضور داشته و کار نظارت انتخابات در فارس را بر عهده دارند.

وی، وظیفه شبکه نظارتی را انجام بازرسی، صحت سنجی، شناسایی و اعلام و گزارش تخلفات احتمالی دانست و افزود: در مرکز استان بیش از ۲ قاضی در دادگستری و یک قاضی کشیک در محل دفتر هیئت نظارت و بازرسی و در هر شهرستان نیز بنا به شرایط، قضاتی مشخص شده‌اند که برای صدور حکم‌های آنی و سرکشی در شعب حضور خواهند یافت و رسیدگی به برخی تخلفات نیز به بعد از انتخابات موکول می‌شود.

عباس زاده، اجرا و نظارت همچنین بازرسی و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی را سه رکن اصلی انتخابات دانست و اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس قانون در انتخابات شوراها دخالتی ندارد و در هر شعبه اخذ رای، هیئت نظارت انتخابات شوراها می‌تواند یک ناظر جداگانه داشته باشد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس در ادامه از افزایش تعداد شعب اخذ رای در انتخابات ۲۸ خرداد خبر داد و افزود: تلاش شده است تا نقص‌های انتخابات سال‌های قبل برطرف شده و با افزایش شعب و صندوق‌ها شرایط برای رای دادن تسهیل شود ضمن اینکه برای مناطق صعب‌العبور صندوق‌های سیار ارسال می‌شود.

وی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه ملاک عمل و وظیفه شورای نگهبان، مصلحت سنجی و تصمیم گیری براساس مصلحت‌ها نیست، گفت: ملاک کار و تصمیمات شورای نگهبان، قانون است؛ قطعا نظر مراجع مختلف در این تصمیمات تاثیرگذار بوده اما قانون و تطبیق شرایط قانونی تعیین کننده نهایی خواهد بود.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت انتخابات استان فارس با اشاره به نقش این دفتر در بررسی و رصد فضای مجازی، نیز اظهار داشت: ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، کمیته‌ای را در این ارتباط تشکیل داده که مسئولیت آن با پلیس فتا بوده و این دفتر نیز در آن نماینده و عضو دارد.

عباس‌زاده در بخش دیگری از سخنانش از الکترونیکی بودن انتخابات شوراها در کلان‌شهرها از جمله شیراز خبر داد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری در کل کشور به صورت دستی برگزار خواهد شد و برای برگزاری غیرالکترونیکی انتخابات شوراها در صورت بروز مشکل در سیستم الکترونیکی همچون قطع برق نیز، آمادگی لازم وجود دارد و پیش‌بینی‌ها صورت گرفته است.

وی، با بیان اینکه دفتر بازرسی و نظارت، بر کلیه مراحل تهیه و توزیع تعرفه‌های انتخاباتی نیز اشراف و نظارت دارد، گفت: تعیین تعداد تعرفه مورد نیاز، نحوه چاپ و درخواست افزایش تعرفه، با همراهی سایر مسئولان شعب اخذ رای و توسط بازرس و ناظر این دفاتر انجام می‌شود.

به گزارش فارس، براساس آخرین آمار اعلامی، در استان فارس ۳ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۷۴۰ نفر در این دوره از انتخابات، واجد شرایط رای دادن هستند که بیش از ۸۰ هزار نفر از این تعداد رای اولی خواهند بود که بیشتر در شیراز سکونت دارند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول