اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نظریه‌پرداز آمریکایی: تفاوتی بین سیاست بایدن با ترامپ در قبال چین وجود ندارد

«جان مرشایمر» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو و بنیان‌گذار نظریه «رئالیسم تهاجمی» معتقد است که سیاست جو بایدن و دونالد ترامپ در قبال چین، با هم تفاوتی ندارد.

نظریه‌پرداز آمریکایی: تفاوتی بین سیاست بایدن با ترامپ در قبال چین وجود ندارد

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک استاد دانشگاه آمریکایی و نظریه‌پرداز شناخته‌شده روابط بین‌الملل معتقد است، مواضع جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات در قبال چین، تکرار مواضع ضد چینی دونالد ترامپ جمهوری‌خواه است.

شبکه تلویزیونی «سی‌جی‌تی‌ان» چین از پروفسور «جان مرشایمر» درباره تنش‌ها در روابط آمریکا و چین و دلیل اصلی این سردی روابط سوال کرد.

مجری این شبکه چین از میهمان آمریکایی خود سوال کرد: «شما رویکرد جو بایدن در قبال چین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در ادامه‌ی سیاست‌های ترامپ است؟»

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو در جواب به این سوال گفت: «تقریبا در ادامه سیاست‌های ترامپ است. خیلی جالب است که بسیاری از افراد فکر می‌‎کردند وقتی بایدن عهده‌دار منصب (ریاست جمهوری) شود او به خط مشی دولت (بیل) کلینتون، (جورج) بوش (پسر) و اوباما برخواهد گشت، دولتی که در آن معاون رئیس‌جمهور بود».

جان مرشایمر ادامه داد: «بسیاری معتقد بودند که ما به جای سیاست مهار که ترامپ دنبال آن بود به سیاست تعامل برخواهیم گشت اما اتفاقی که افتاد این بود که بایدن تا حد زیادی در مسیر دونالد ترامپ سلف خود گام برداشته است. هیچ مدرکی درباره تفاوت معنادار بین بایدن و ترامپ وجود دارد البته به جز یک موضوع و آن اینکه، بایدن در کار کردن با متحدان خیلی بهتر عمل می‌کند».


مصاحبه جان مرشایمر با شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین

 

این کارشناس مطرح آمریکایی ادامه داد: «ترامپ اساسا یک فرد یکجانبه گرا بود واقعا از نظر او متحدانمان اهمیت کمی داشتند و این باور او شامل کشورهایی چون کره جنوبی و ژاپن که ما به صورت سنتی روابط نزدیکی داشتیم، هم می‌شد. ترامپ نیازی زیادی برای همکاری با آنها برای مهار چین نمی‌دید. از این بُعد خیلی مهم، بایدن (از ترامپ) متفاوت است و بایدن برای سر هم کردن ساختار یک ائتلاف در شرق آسیا با هدف مهار چین، تلاش زیادی خواهد کرد اما به جز نحوه رفتار با متحدان، از نظر من تفاوت زیادی بین او و ترامپ وجود ندارد».

مجری شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین از جان مرشایمر سوال کرد: «پروفسور بسیاری در دولت بایدن و همچنین افراد زیادی از لیبرال‌ها در آمریکا می‌گویند که به دلیل ارزش‌ها یا تفاوت ایدئولوژی‌ها، مهار قدرت‌گیری و ظهور چین ضرورت دارد و آنها در این باره به این به اصطلاح "واقعیت" اشاره می‌کنند که در سین کیانگ، هنگ کنگ و دیگر موضوعات نگرانی درباره وضعیت حقوق بشر وجود دارد. آیا واقعا مساله این است؟ آیا واقعا دلیل این است؟ منظور من این است که آیا مساله واقعا به "ایدئولوژی‌ها" و "ارزش‌های متفاوت" است که آمریکا از ظهور چین نگران است؟»

بنیان‌گذار نظریه «رئالیسم تهاجمی» در روابط بین‌الملل در پاسخ به این پرسش تاکید کرد که دلیل اصلی ضدیت آمریکا با چین، نگرانی از قدرت گرفتن این کشور در عرصه جهانی است

مرشایمر گفت: «به نظر من تردیدی وجود ندارد که سیاستگذاران و نخبگان آمریکایی به طور کلی از منظر بیانی روی این موضوع تاکید خواهند کرد که موضوع رقابت بین ایالات متحده و چین، ایدئولوژی است و موضوع بر سر دو سیستم سیاسی مخالف است که با هم رقابت می‌کنند و اینکه، (رقابت بین آمریکا و چین) قابل قیاس با آن چیزی است که در جنگ سرد اتفاق افتاد وقتی که ما درباره اتحاد شوروی به عنوان یک دولت کمونیست و ایالات متحده به عنوان یک دموکراسی مبتنی بر نظام سرمایه‌داری است».

وی ادامه داد: «آیا واقعا اساس موضوع این رقابت به ایدئولوژی برمی‌گردد؟ پاسخ به این سوال، منفی و نه است. ایالات متحده برای دوره بلندمدت و دهه‌های طولانی روابطی عالی با چین داشت. ایالات متحده در سال ۱۹۸۵، ۱۹۹۵، ۲۰۰۵ و حتی ۲۰۱۵ هیچ مشکلی با این دولت (چین) نداشت. هیچ تغییری در نظام سیاسی چین در این مدت طولانی ایجاد نشده است. بنابراین چیزی که اینجا اتفاق افتاده است، بسیج حمایت سیاسی از غرب و حتی در شرق آسیا علیه چین است».

استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو افزود: «آنچه در اینجا موضوع پیش برنده است، سیاست مبتنی بر قدرت است به همین دلیل، علت اصلی آنچه که ما امروزه شاهدش هستیم، رقابت مبتنی بر قدرت است و نه رقابت مبتنی بر ایدئولوژی».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول