اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

میراث روحانی|7 سکانس افول هوانوردی کشور در دولت روحانی/صنعت هوایی در دولت بعد خانه‌تکانی می‌خواهد

عدم آگاهی دقیق مدیران وقت و‌ کنونی هوانوردی از قوانین حقوقی و سیاسی تجارت بین‌المللی، عدم شفافیت در بیان عملکرد، انتصابات و فساد مالی و اداری در حوزه مدیران ارشد هوانوردی از عوامل افول هوانوردی کشور در سال‌های اخیر است که زیرسایه واژه تحریم مورد غفلت قرار گرفت.

میراث روحانی|7 سکانس افول هوانوردی کشور در دولت روحانی/صنعت هوایی در دولت بعد خانه‌تکانی می‌خواهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صنعت هوانوردی را به سینما تشبیه می‌کنند زیرا مانند یک فیلم سینمایی دارای نقطه مقدمه (‌حرکت هواپیما به سمت باند)، صعود و فرود و البته مسیر مستقیم روایت داستان است.

اگر بخت و اقبال با مخاطب همراه باشد در مسیر پرواز با فراز و فرود و تکان‌های متعددی روبرو می‌شود که این موضوع فقط در تعداد معدودی از فیلم‌های تاریخ سینما دیده می شود که توانسته مخاطب را میخ کوب کند.

هوانوردی کشورمان نیز با وجود شباهت با سینما، از جنبه فرار و فرودها و نقاط عطف بسیاری که دارد، می‌تواند یکی از به یادماندنی ترین فیلم‌های تاریخ باشد؛ در ادامه چند سکانس ماندگار فیلم هوانوردی را در پیش رو دارید.

سکانس نخست: یک روزِ بهار 1400، فرودگاه مهرآباد

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمای جمهوری اسلامی ایران این روز‌ها شاهد تجمعات اعتراض‌آمیز بسیار زیادی از سوی کارکنان و بازنشستگان ایران‌ایر است، زیرا به نظر می‌رسد، مشکلات ساختاری و اقتصادی این شرکت در این شرایط افزایش یافته و همین امر موجب شده است که هر روز شاهد چنین صحنه‌هایی در مقابل ساختمان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باشیم.

عدم وفای به عهد و محقق نشدن وعده مسئولان سازمان برنامه و بودجه برای کمک یک هزار میلیارد تومانی که به این شرکت داده بودند و از سوی دیگر سررسید اقساط وام خرید هواپیما‌های برجامی و ناتوانی هما در پرداخت اقساط، کاهش تعداد پرواز‌های داخلی و خارجی در پی شیوع کرونا و نیز اعمال محدودیت فروش بلیت حداکثر تا ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز، این شرکت را با مشکلات زیادی مواجه کرده به طوری که شرکت ایران‌ایر امکان تأمین حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته‌ها را ندارد.

سکانس دوم: یک شبِ بهار 1400‌، دفتر مدیرعامل ایران‌ایر

علیرضا برخور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در ساعات پایانی شب در بیانیه خود در واکنش به اعتصاب و اعتراض کارمندان و بازنشستگان این شرکت هواپیمایی می‌نویسد: «‌اینجانب دو ماه پس از ورود به صندوق بازنشستگی (سال ۱۳۹۷) با مسئولان کانون تماس گرفتم و از آنان خواستم بیایند صندوق و از مسئولان صندوق بپرسند که با سرمایه آنان چه کرده‌اند؟! برخی از افرادی که امروز سنگ مشکلات صندوق را به سینه می‌زدند، در سال‌های گذشته کجا بودند؟! آیا بی‌خبر بودند؟! آیا اطلاع‌رسانی خود من، شما را بیدار نکرد؟! یا نه، قبلاً هم آگاه بودید؟ اگر آگاه بودید، پس چرا برای اموال از دست رفته بازنشستگان تظلم‌خواهی نکردید؟ آیا علتی داشت؟ با پیگیری‌های مدیرعامل هواپیمایی چابهار که از بدنه هما نبود، متوجه شدیم ده‌ها موتور MD با سریال‌هایی که متعلق به صندوق بازنشستگی است، دست به دست در صنعت هوانوردی می‌چرخد و جالب‌تر آنکه همه صاحب آن بودند به غیر از صندوق بازنشستگی! قبل از آن چرا این موضوع روشن نشد؟»

سکانس سوم:‌ بهار 1400،‌ صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

‌حجه الاسلام ابراهیم رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین رئیس قوه قضاییه در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص حمایت از مطالبه مردم، کارمندان و کارگران گفت: «‌چرا از اینکه ما کارخانه رفتیم ناراحت هستید؟ چهار تا هم شما می‌رفتید و احیا می‌کردید، وضعیت کارخانه‌ها به‌خاطر خصوصی‌سازی‌‌ است که شماها رقم زده‌اید و داد مردم را درآورده‌اید، باید مجموعه ای که تولید پرونده می‌کند و علل فساد است را پیدا کرد، ده‌ها بار ارزیابی کردیم اقشار مختلف از ناکارآمدی و فقر و ظلم صدایشان درآمده است، می‌دانید که این خواست مردم از من است که ورود بکنم برای اصلاح امور. »

سکانس چهارم: بازگشت به گذشته، روزهای به ظاهر خوش برجامی

عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی در دی ماه 1395، در خصوص عزت و سربلندی هوانوردی ایران گفت: «‌بی تردید امروز یک روز تاریخی برای صنعت هوایی ایران و ملت بزرگ ایران است،‌ اجرای سیاست نوسازی ناوگان هوایی در کنار نوسازی جاده‌ای ریلی و دریایی اثرگذاری بسیاری در بهبود جایگاه ایران در اقتصاد جهانی را دارد، همه ایرانی‌ها شایسته داشتن بهترین خطوط هوایی در سطح دنیا هستند،‌ باید آمادگی استعداد لازم را برای خدمات دهی به ایرانیان را با ناوگان و خطوط ایرانی داشته باشیم‌».

سکانس پنجم: زمانِ حال، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

‌حجه الاسلام ابراهیم رئیسی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص فساد اقتصادی و ضرورت ورود به انتخابات ریاست جمهوری گفت: «من الان در قوه قضاییه مطالبه‌گر هستم و اگر بیایم در دولت باید پاسخگو باشم، من در قوه قضاییه هستم و همه می‌دانند به این فکر نمی‌کنم که دنبال مقام باشم؛ مردم دنبال دعواهای اقتصادی نیستند و این را می‌خواهند که مدیری مقتدر بیاید و کارشناسان را برای حل مشکلات به صف کند، من در ریاست قوه قضاییه با پرونده‌های بسیاری که دستگاه اجرایی تولید می‌شود، مواجه هستم، برای همین باید رفت در مرکز تولید فساد، مردم هم این را می‌دانند که من در مبارزه با فساد خط قرمز ندارم.»

سکانس ششم: بازگشت به گذشته، روزهایی که ظاهرِ خوش برجام رو به تاریکی می‌رود

‌آبان‌ 96 بود که برخی رسانه‌ها نوشتند: «‌با توجه به ناتوانی ایران در تأمین منابع مالی برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای اِی 320 بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای فروش به ایران نامزد کرده بود را به تازگی به کشورهای دیگری فروخته است‌».

با این حال، اصغر فخریه کاشان، از مقامات وقت وزارت راه و شهرسازی، این ادعا را شایعه‌ و یک دروغ رسانه‌ای توصیف کرد و در خصوص وضعیت فاینانس هواپیماهای ایرباس و بوئینگ‌، آن زمان گفت: «فاینانس‌ها در مراحل نهایی انعقاد قرارداد به‌سر می‌برد و تاکنون هیچ تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است، زمان‌بندی ورود هواپیماها طبق قرارداد است و مطابق این برنامه هواپیمای بعدی در تیرماه آینده به ایران تحویل خواهد شد‌».

سکانس هفتم: زمان حال، دوران مطالبه‌گری

در خرداد 1400، خبری بر روی خروجی برخی سایت‌ها ‌قرار گرفت مبنی بر اینکه «بنا بر اعلام منابع آگاه، در پی بروز تخلفات گسترده، «ر-ف» به همراه تعداد دیگری از عوامل اثرگذار در انعقاد قراردادهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، به اتهام تبانی و سوءاستفاده از موقعیت شغلی دستگیر شد‌».

سکانس پایانی‌: بازگشت به زمان حال، روزهای دشوار صنعت هوانوردی

صنعت هوانوردی کشور به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران محدود نمی‌شود و علاوه بر اخبار تلخی که از این شرکت هواپیمایی منتشر می‌شود، سایر شرکت‌های هواپیمایی و همچنین بخش‌های دیگر هوانوردی کشور نیز در روزهای تیره و تار به سر می‌برند ‌و نگرانی کارمندان این شرکت‌های هواپیمایی از تعدیل و اخراج شدن توسط مدیران، سبب شده تا برخلاف همائیان، روزه سکوت انتخاب کنند.

اگر رسانه‌های هوانوردی را در ماه‌های گذشته مرور کنید، روزی را نخواهید یافت که یک هواپیما با نقص فنی مواجه نشده باشد، درست است که نقص فنی و فرود اضطراری در همه کشورها امری بدیهی است اما ضریب اتفاق و احتمال سانحه نیز باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین براساس ضرایب احتمال حوادث منجر به مرگ، در صورت ایجاد چندین سانحه در یک بازه کوتاه، با یک حادثه مرگبار روبه‌رو خواهیم بود.

* افول هوانوردی کشور در سال‌های اخیر‌

به گزارش فارس افول هوانوردی کشور در سال‌های اخیر تابع عوامل متعددی است که زیر سایه واژه تحریم مورد غفلت قرار گرفت؛ انتصابات، مهم ترین عامل در افول هوانوردی کشور بوده است، عدم آگاهی دقیق مدیران وقت و‌ کنونی هوانوردی از قوانین و مقررات حقوقی و سیاسی تجارت‌های بین المللی، عدم شفافیت در بیان عملکرد و فساد مالی و اداری در حوزه مدیران ارشد هوانوردی که خبر دستگیری و بازداشت آنها هر از چندگاهی در رسانه ها منتشر می‌شود، از دیگر عوامل افول هوانوردی کشور است.

کرونا، سبب شد تا واژه دیگری در کنار تحریم، بتواند عملکرد ضعیف مدیران هوانوردی را پوشش دهد و دولت را برای پرداخت تسهیلات کرونایی در کنار ارز دولتی که از سال‌‌ها قبل به بهانه تحریم در جریان بود، تحت فشار قرار دهد، تسهیلات حمایتی کرونا به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت شد، اما ارزهای دولتی و تسهیلات کرونایی، حتی برای حقوق ریالی پرسنل نیز کارآمد نبود.

با چند روز فعالیت در صنعت هوانوردی متوجه می‌شوید که حقوق و مزایای ریالی پرسنل در مقابل هزینه‌های دلاری شرکت‌ها ارزش چندانی ندارد و آیا در واقع هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی آنقدر سرسام آور است که درآمد شرکت‌ها از حمل و نقل بار و مسافر، ارز دولتی و تسهیلات کرونایی نمی‌تواند این چاه عمیق را پرکند؟ یا پول‌ها سر از سایر صنایع و ساخت و سازها در می‌آورد؟

صنعت هوانوردی کشور در آستانه قرن جدید شمسی و در آستانه فعالیت دولت بعد، نیازمند یک خانه تکانی است، این خانه به پدر، مادر و فرزندان دلسوز نیاز دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول