اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

حریم‌های امنی که گرد و غبارِ دل می‌زداید

همه تنش‌های زندگی و روزمرگی‌های خسته‌کننده‌ای که روح آدمی را آشفته می‌کند و خستگی را بر جان‌ها باقی می‌گذارد، در سایه امن و امان امام‌زادگان، جایش را به آرامشی خاص می‌دهد و برای لحظاتی ذهن را به فراموشی دعوت می‌کند.

حریم‌های امنی که گرد و غبارِ دل می‌زداید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آرامشی که در حریم حرم روح را صیقل می‌دهد و برای ادامه مسیر پرتلاطم زندگی جانی تازه می‌بخشد.

آری، پرواضح است که بقعه امام‌زادگان همیشه پناهگاهی امن برای آلام رنج‌ها و تسکین دردها به ویژه برای ما شیعیان به حساب می‌آیند.

وجود بیش از هشت هزار امام‌زاده و بقعه متبرکه در ایران نشان از امنیت موجود در کشور و علاقه مردم این سرزمین است که امام‌زادگان در برهه‌های مختلف تاریخی سفر به این خطه را برگزیدند.

فارس نیز در طول تاریخ در سه برهه مختلف محل حضور امام‌زادگانی شده است که امروز در اینجا مدفون شده‌اند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، با اشاره به وجود ۱۴۰۸ امام‌زاده و بقعه متبرکه در استان، علت این کثرت را امنیت موجود در ایران بعد از سده دوم هجری قمری به دلیل مسافت زیاد با شام و بغداد و همچنین محبوبیت اهل‌بیت(ع) در بین مردم فارس بیان کرد.

حجت‌الاسلام صفری با بیان اینکه امام‌زادگان در سه مرحله وارد ایران و فارس شده‌اند، گفت: مرحله نخست زمانی است که حجاج‌بن‌یوسف با کشتار فجیع سادات علوی سبب شد عده‌ای پناهنده شوند.

وی افزود: ولایت‌عهدی آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا نیز سبب شد حضرت احمد‌بن‌موسی با سپاهی بالغ بر دو سه هزار نفر به سمت ایران حرکت کند که با ورود به ایران این سپاه بالغ بر ۱۵ هزار نفر شده بود.

صفری، سومین دوره را قیام علویون بر ضد بنی عباس عنوان کرد و افزود: در این زمان بود که به دلیل آزارهای حاکم وقت، بنی‌عباس، تعداد زیادی از امام‌زادگان وارد کشور شوند.

شیراز، شهر گنبدهای فیروزه‌ای

معاون فرهنگی اوقاف فارس علت نام‌گذاری شیراز به‌عنوان حرم سوم اهل‌بیت توسط مقام عظمای ولایت را تکثر امام‌زادگان در کنار بارگاه ملکوتی حضرت احمد‌بن موسی عنوان کرد و افزود: چند تن از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم(ع) در این شهر و دیار به خاک سپرده شده‌اند و لذا شیراز معروف به شهر گنبدهای فیروزه‌ای است.

وی در ادامه گفتگو با فارس اظهار داشت: در سال‌های اخیر اداره کل اوقاف فارس تحقیقات علمی زیادی را درباره شجره‌نامه امام‌زادگان انجام داده و تا کنون بیش از ۷۰۰ شجره‌نامه متقن با انجام تحقیقات میدانی برای امام‌زادگان تهیه شده است.

وی با بیان اینکه تهیه شجره‌نامه مابقی نیز در دست اقدام است، افزود: متاسفانه برخی سنگ قبرها از بین رفته و همین کار را دشوار کرده است.

ارتباط با کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در قم از دیگر اقداماتی است که صفری در راستای تهیه شجره‌نامه امام‌زادگان به آن اشاره کرد و افزود: طرح جامع توسعه امام‌زادگان و بقاع متبرکه کل استان در دستور کار اداره کل اوقاف است و فعالیت‌های فرهنگی در بقاع جهت تبدیل شدن این اماکن به قطب فرهنگی تحت عنوان مراکز افق(اجتماعی، فرهنگی، قرآنی) در جوار امام‌زادگان با جدیت پبگیری می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی در ایام کرونا، پشت درهای بسته انجام شد

این مقام مسوول با اشاره به ایام کرونا و تعطیلی‌هایی که در پی داشت گفت: گرچه در ایام کرونا این مراکز اسما تعطیل بودند اما در عمل و پشت درهای بسته اقدامات متفاوت فرهنگی صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به سامان‌دهی گروه‌های جهادی، برگزاری محافل انس با قران و پخش از طریق فضای مجازی، تهیه بسته‌های معیشتی و ... عنوان کرد.

صفری تاکید کرد: یکی از اماکنی که در ایام کرونا موضوع رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کرد بقاع متبرکه بود چنانچه موردی از ابتلای به این بیماری در افراد فعال در این بقاع مشاهده نشد.

کارگاه‌های شمیم خدمت، منبع درآمدی برای بی‌بضاعتان

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما و همکاران‌مان در اداره کل اوقاف، رسیدن این امام‌زادگان به جایگاه اصلی‌شان است، گفت: در راستای ارتقای جایگاه امام‌زادگان و بقاع متبرکه کارگاه‌های شمیم خدمت را با هدف ایجاد اشتغال و کارآفرینی راه‌اندازی کردیم تا در پی آن خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌بضاعت به درآمدزایی برسند، به طور مثال در آستانه روز تکریم امام‌زادگان نیز در جوار ارامگاه شاهزاده قاسم فسا یک کارگاه شمیم خدمت را با خرید چرخ‌های خیاطی و اشتغال به کار بانوان بی بضاعت آن منطقه راه اندازی کردیم که ماهانه به ۵۰ نفر آموزش می‌دهد و محل درآمدی برای این افراد می‌شود.

گاهی شاهد هستیم که در برهه‌های مختلف امام‌زادگان جدیدی معرفی می‌شوند و همین امر گاهی توسط برخی به سخره گرفته می‌شود، شفاف‌سازی راجع‌به این اتفاق را از زبان معاون فرهنگی اوقاف فارس شنیدیم.

حجت‌الاسلام صفری، با بیان اینکه موضوع سروسامان دادن به امام‌زادگان و بقاع متبرکه از سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ آغاز شد اظهار داشت: در این راستا و در پی تحقیقات میدانی که صورت گرفت، گاها به امام‌زادگانی برخوردیم که از قبل وجود داشتند اما برای ما شناخته‌شده نبودند لذا با پیدا کردن شجره نامه و شناسنامه آنها اقدام به سامان‌بخشی کردیم و معرفی کردیم.

وی تاکید کرد: چنانچه از همان دهه ۸۰ به بعد دیگر هیچ امام‌زاده جدیدی معرفی نشده است.

معاون اوقاف فارس از طراحی سامانه جامعی خبر داد و گفت: با یک جستجوی ساده در سامانه جامع امام‌زادگان و بقاع متبرکه این شناسنامه‌ها و شجره‌نامه‌ها به راحتی قابل دسترسی و مشاهده است ضمن اینکه معرفی هر امام‌زاده نیازمند تشکیل کمیسیون و بررسی‌های مختلف در سطح کشور است و به سادگی امکان‌پذیر نیست.

برخی نام‌گذاری‌های امام‌زادگان توسط مردم محلی معروف می‌شود

وی برخی نام‌‌گذاری‌های امام‌زادگان را نیز ناشی از گویش‌های محلی مردم هر محله عنوان کرد و گفت: همواره شاهد هستیم که برخی نام‌ها همچون امام‌زاده درب آهنی، امام‌زاده زنجیری، امام‌زاده تبری و ... شنیده می‌شود که هر یک داستان‌هایی دارد که مردم محله برای امام‌زادگان انتخاب کرده‌اند و دلیل علمی ندارد.

امروز روز تکریم امام‌زادگان و بقاع متبرکه در ایران اسلامی است، به امید انکه این پناهگاه‌های امن که محلی برای فراق از مشکلات روزمره و آرامش خاطر هستند بیش از پیش توسعه یافته و به مراکز فرهنگی تبدیل شوند.

خبرگزاری فارس از حدود یک سال پیش تا کنون برای تحقق این مهم دوشنبه هر هفته بقعه‌ای شاخص را از نقاط مختلف استان معرفی می‌کند تا علاوه بر افزایش آگاهی شناخت مردم نسبت به بقاع متبرکه استان در امر توسعه این مهم نیز کمک کننده باشد.

انتهای پیام/ن/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول