اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن: به هرگونه تبانی درخصوص تایوان، پاسخی محکم می‌دهیم

دفتر امور تایوان در دولت چین با تاکید بر واکنش جدی پکن به هرگونه تبانی کشورهای غربی در مسئله تایوان، گفت چین هرگز دخالت نیروهای خارجی در این موضوع را تحمل نمی‌کند.

پکن: به هرگونه تبانی درخصوص تایوان، پاسخی محکم می‌دهیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از ورود گسترده هواپیماهای نظامی چین به حریم هوایی تایوان در روز سه‌شنبه، دولت پکن امروز (چهارشنبه) بر لزوم برخورد با دخالت نیروهای خارجی در مسئله تایوان تاکید کرد.

«ما شیائوگوانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین طی نشست خبری تاکید کرد پکن هرگز دخالت نیروهای خارجی در مسئله تایوان را تحمل نکرده و به هرگونه تبانی کشورهای غربی در این خصوص واکنش جدی نشان خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با بیان اینکه دولت تایوان مقصر تنش‌های اخیر در منطقه است گفت از نظر چین، تایپه در حال توطئه‌کردن با کشورهای خارجی است تا بتواند رسماََ از پکن جدا شود.

این مقام چینی توضیح داد:‌«ما هرگز تلاش‌ها برای جدایی یا دخالت گستاخانه نیروهای خارجی در مسئله تایوان را تحمل نمی‌کنیم، پس ما مجبور هستیم که واکنش محکمی به اینگونه اقدامات برای تبانی نشان دهیم».

روز گذشته بود که وبگاه نشریه آمریکایی «نیوز ویک» ادعا کرد ۲۸ فروند هواپیمای نظامی چین شامل چندین جنگنده و بمب‌افکن‌های اتمی وارد حریم هوایی تایوان شدند (جزئیات بیشتر).

این در حالی است که چین به مرکز توجه نشست گروه ۷ در انگلیس و همچنین نشست سران عضو ناتو در بروکسل تبدیل شده و فعالیت‌های پکن در عرصه بین‌المللی در بیانیه پایانی هر دو نشست به عنوان فعالیت‌های تنش زا مورد محکومیت قرار گرفته است. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در اظهاراتی جداگانه بعد از پایان نشست سران این ائتلاف نظامی غربی، علیه چین موضع گرفتند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد.

به رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

انتهیا پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول