اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

سوداگران از خلاء مالیات بر عایدی سرمایه سود می‌برند/ مالیات بر عایدی مانع تورم است

یک نماینده مجلس گفت: طبیعی است که وقتی سود دلالی و احتکار املاک، طلا، ارز و خودرو زیاد باشد، حرکت به سمت تولید انجام نمی‌گیرد.

سوداگران از خلاء مالیات بر عایدی سرمایه سود می‌برند/ مالیات بر عایدی مانع تورم است

جواد نیک بین، نماینده مردم  کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ  در مجلس شورای اسلامی نماینده  با اشاره به تجربیات کشورهای توسعه‌یافته و سرمایه‌داری در وضع مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در کشورهای دارای نظام سرمایه داری با وجود اینکه به سرمایه داری و اقتصاد بازار آزاد اعتقاد دارند، نظام مالیات بر عایدی سرمایه برقرار است؛ اما در مورد ایران نظام مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نقش مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر مشاهده می‌شود که عده ای رانت خوار و سودجو با استفاده از منفعت سرمایه و دریافت وام های کلان و بدون بازپرداخت اقدام به افزایش ثروت می کنند. در صورتی‌که این گونه افراد بدون انجام هیچ‌گونه تلاشی برای رونق اقتصاد کشور، به ایجاد فساد منجر می‌شوند.

*نظام مالیات بر عایدی سرمایه مانع فساد می‌شود

وی افزود: برای جلوگیری از چنین فسادی علاوه بر فرآیندها و رویه‌های قضایی، نظام مالیات بر عایدی سرمایه راهگشاست و مانع فساد می‌شود.

نماینده مردم  کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ  در مجلس یازدهم به ضروری بودن وضع این نوع مالیات به خصوص برای کشور اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: حتی نظام سرمایه داری نیز به فکر کاهش فاصله طبقاتی و درآمدی به وسیله مالیات بر عایدی سرمایه است ولی متاسفانه در ایران که نظامش مبتنی بر اسلام پایه گذاری شده، چنین مالیاتی تعبیه نشده است. در صورتی که در اسلام و قانون اساسی اصل تعاون وجود دارد و همه باید برای تعالی و سعادت یکدیگر تلاش کنند، منافع برخی مسئولان مانع از پیگیری و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

نیک بین ادامه داد: به طور مثال از فعالیت های تولیدی و ارزش آفرین که سود پایینی دارند بیش از ۲۵ درصد مالیات دریافت می‌شود؛ اما از فعالیت های رانت‌جویانه و سوداگرانه و غیرمولد که سودهای بسیار بالایی دارند، هیچ‌گونه مالیاتی گرفته نمی‌شود.

*مالیات بر عایدی سرمایه مانع از تورم می‌شود

وی افزود: در وصیت نامه امام خمینی (ره) آمده است که ثروت اگر مشروع هم باشد باید در خدمت کارخانه ها و مزارع قرار بگیرد؛ در حالی که چنین اتفاقی نمی‌افتد و به دلیل سود کم فعالیت‌های تولیدی، ثروت در فعالیت‌های دلالی به کار گرفته می‌شود.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با اشاره به سابقه طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: اینکه برخی در سال ۹۳ با ادعای ایجاد تورم مانع از تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه شده‌اند، اشتباه گفته‌اند؛ اتفاقا مالیات بر عایدی سرمایه با دریافت مالیات از محتکران، سوداگران و کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی مانع از تورم می‌شود.

نماینده مردم  کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ  در مجلس شورای اسلامی در مورد مهم‌ترین راه پیشرفت اقتصادی گفت: مهم ترین راه حل موجود در هر اقتصادی، ابزار تولید است. بنا بر این باید شرایطی به وجود بیاید تا سود فعالیت‌های تولیدی بالاتر از فعالیت‌های دیگر باشد. سرمایه دار به دنبال کسب سود تحت هر شرایطی است. طبیعی است که وقتی سود دلالی و احتکار املاک، طلا، ارز و خودرو زیاد باشد، حرکت به سمت تولید انجام نمی‌گیرد.

*تولید باید سودآور شود

وی گفت: بایستی از تمامی فعالیت‌های غیرتولیدی مالیات گرفته شود و حتی در آمریکا نیز از این ابزار یعنی مالیات بیشتر از سوداگری نسبت به تولید از 100 سال پیش استفاده می‌شود؛ نه تنها تولید بسیار پرمخاطره، همراه با ریسک بالا و کم‌سود است، بلکه فعالیت‌های غیرتولیدی و غیرمولد نیز سود بالایی دارد و باید کفه ترازو به سمت تولید سنگینی کند تا نقدینگی خلق شده به سمت آن جذب شود.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: با مالیات بر عایدی سرمایه هم تولید رونق می‌گیرد و هم با خروج تقاضاهای کاذب، ثبات قیمتی، کاهش تورم و کاهش فاصله طبقاتی و راحت شدن دسترسی مردم به نیازها بالاخص مسکن خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول