اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

تهران به شهردار جسور نیاز دارد/ اعضای شورا فقط در نامگذاری‌ها فعال بودند

عضو شورای ائتلاف با اشاره به اینکه تهران به شهردار تحول‌گرا، جسور و پیشرو نیاز دارد، گفت: مدیران کنونی شهرداری شعار تبدیل شهر تهران برای همه را سر دادند در حالی که عملکرد پایینی در حوزه‌های مختلف عمرانی، اجتماعی و فرهنگی داشته‌اند.

تهران به شهردار جسور نیاز دارد/ اعضای شورا فقط در نامگذاری‌ها فعال بودند

خبرگزاری فارس، گروه شهری: کمتر از دو روز دیگر به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شوراهای شهر و روستا باقی مانده است. شهر تهران طی 4 سال گذشته با مشکلات مختلفی مواجه بوده و علیرغم اینکه مدیران شهری معتقدند اقدامات مناسب را جهت بهبود وضعیت پایتخت انجام داده‌اند، ولی بسیاری از شهروندان از برنامه های انجام نگرفته گلایه‌مندند. آلودگی هوا و ترافیک همچنان در پایتخت از دغدغه اصلی تهرانی‌ها است که مدیران شهری نتوانستند در 4 سال گذشته اقدام موثری جهت مقابله با این موضوع و یا پیشگیری از آن انجام دهند.انجام نشدن فعالیت های عمرانی و بهبود وضعیت تهران هم از دیگر انتقادات است.

به نظر بسیاری از کارشناسان حوزه شهری در حال حاضر تهران با مشکلات عدیده در این حوزه مواجه شده و مدیران کنونی فقط شعار داده اند و بسیاری از برنامه ها متوقف و تعطیل شده است. حمل و نقل عمومی هم وضعیت این روزهایش زار است و شرایط کرونا و عدم امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی صدای شهروندان را درآورده است. بارها مدیران شهری در 4 سال اخیر وعده خرید اتوبوس جدید و واگن مترو داده اند ولی این موضوع هم چندان مورد توجه قرار نگرفت و صدای شهروندان را درآورد و سلامت آنها را با خطر همراه ساخت.

بر همین اساس درباره موضوعات مختلف در شهر تهران ازجمله وضعیت پایتخت در 4 سال گذشته، شهردار تهران، شعار اصلاح طلبان در شورای شهر برای تبدیل تهران به شهری برای همه و موضوع شفافیت و انتقاد از انجام نشدن پروژه های عمرانی طی 4 سال اخیر با علیرضا نادعلی، داوطلب انتخابات شورای شهر تهران و عضو شورای ائتلاف به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

وی بیش از 20 سال در عرصه مدیریت فرهنگی و اجتماعی مشغول فعالیت بوده و در حال حاضر برنامه‌های زیادی را جهت تغییر در شهر تهران توسط مدیریت شهری پیشنهاد دارد.  نادعلی 46 ساله و یکی از با تجربه ترین چهره های فرهنگی حاضر در این دوره از انتخابات است از مهمترین سوابق آن دستیاری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه ارتباطات فرهنگی انقلاب اسلامی، مدیر کل حوزه ریاست این سازمان، دستیار محتوایی و راهبردی قرارگاه فرهنگی بقیه الله (عج)و دبیر شورای هماهنگی قرب و معاونت هماهنگ کننده سازمان بسیج شهرداری تهران است. بر همین اساس با این داوطلب شورای شهر تهران به بحث و گفت وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

دولت و شورای شهر متاثر از هم هستند/ شورای پنجمی ها شعار دادند

 بسیاری از کارشناسان حوزه شهری معتقدند در 4 سال گذشته وضعیت شهر تهران با اقدامات مدیریت شهری نه تنها بهبود نیافته، بلکه به نوعی در این زمینه در جا زده شده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

آنچه در شورای شهر پنجم رخ داد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری قبلی بوده است و به نظرم این دو موضوع از یکدیگر جدا نبوده و بسیار با یکدیگر در ارتباط هستند. متأسفانه در این مدت برخی با ارائه دروغ و ایجاد دوقطبی‌های کاذب سبب بروز مشکلات زیادی در کشور به ویژه تهران شدند و علیرغم اینکه شورای پنجمی‌ها شعارهای زیادی را جهت بهبود وضعیت شهر دادند، ولی متأسفانه آنچه که باید انجام می‌گرفت به وقوع نپیوست.

رئیس جمهور با دنده خلاص مملکت را اداره کرد/مشکل نه تنها حل نشد بلکه افزایش یافت

دولت روحانی در دو دوره به نظرم بسیار کم رمق عمل کرد و به نوعی رئیس جمهور با دنده خلاص مملکت را اداره کرد. این مسأله سبب آفت به معیشت مردم شد و مشکلات بر اساس آنچه که مردم توقع داشتند نه تنها حل نشد بلکه به آن نیز دامن زدند. مدیریت شهری هم در همین زمینه بی ارتباط با اقدامات دولت نبوده است.

انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شورای شهر نباشد

بر همین اساس یکی از درخواست‌های ما این است که به طور کلی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار نشود چراکه این دو موضوع بر یکدیگر تأثیر گذارند و سبب غفلت و فراموشی حوزه شهری می شود.

همچنین از آنجایی که اداره جامعه از سلول‌های کوچک قابل عملیاتی شدن است، آسیب به شهر با تصمیم نادرست مدیران شهری بسیار محتمل خواهد شد.بنابراین انتخاب درست در بهبود وضعیت شهر بسیار حائز اهمیت است.

از آنجایی که به طور کلی هر آنچه برای ریاست جمهوری رخ دهد، 90 درصد هم در شوراهای شهر تأثیر گذار است، بنابراین باید اقدامات مناسب در این زمینه انجام گیرد. در سال 96 گزینش بسیاری برای انتخاب شورای شهری‌ها بر اساس انتخاب دولت بود و همین باعث شد که مدیریت کم‌رمق هم در اداره شهر تهران داشته باشیم.

 تهران باید ام‌القرای جهان اسلام باشد

مهم ترین هدف ما اکنون، خدمت به خلق خداوند است و باید با این نگرش، تلاش حداکثری داشت، اگر چنین اعتقادی وجود نداشته باشد شهری مانند تهران که باید ام‌القرای جهان اسلام باشد رها می‌شود؛ همچنان که طی چهار سال گذشته وضعیت خدمت رسانی در شهر به حد تعطیلی رسیده است و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در کمیسیون مربوطه در شورا محدود به نام گذاری خیابان‌ها و معابر شهری شده است. 

شهرداران قبل و پس از قالیباف نتوانستند اقدامات خوبی را انجام دهند/حرکت کم‌رمق مدیران شهری/انتقاد از اجرای برنامه های صرفا فانتزی 

 اعضای شورای شهر در چند سال گذشته و با آغاز فعالیت‌شان چندین بار شهردار پایتخت را عوض کردند. نظر شما درباره شهرداران پایتخت چه بوده است؟

در این مدت فقط سه شهردار عوض شد و مدیریت شهری با فراز و فرودهای زیادی همراه بود و فقط تثبیت‌شده‌ترین شهرداری در این دوره از مدیریت شهری را در دوره حناچی داشتیم و از شهرداران قبل و پس از قالیباف نتوانستند اقدامات خوبی را انجام دهند. رویکرد کلی و بردار برآیند حرکت کم‌رمق مدیران شهری بوده است و این افراد فقط اقدامات به نوعی فانتزی و کوچک انجام دادند. خبری هم از کار عمرانی، اجتماعی و یا اقدامات سازنده هم نبود. در حالی که 12 سال قالیباف برای شهر اقدامات بزرگی را انجام داد. تهران ام‌القرای جهان اسلام است و نیاز به برنامه‌های فراتری در حوزه اجتماعی، عمرانی، اقتصادی و موضوعات مختلف شهری دارد و باید هر چه بیشتر به این مسأله توجه شود.

 شهرداری را باید  انتخاب کرد که رویکرد جوانانه داشته و متناسب با نگاه‌های سند گام دوم باشد

اکنون شهرداری را باید  انتخاب کرد که رویکرد جوانانه داشته و متناسب با نگاه‌های سند گام دوم باشد و این ویژگی‌ها را باید در افراد مختلف جستجو کرد؛ سپس تلاش کنیم بهترین فردی که این فضا را می‌شناسد و در پیشبرد اهداف و نیازهای امروز تهران کارآمد است، روی کار بیاید.الحمدالله در این دوره موقعیت خوبی فراهم شده تا یک نقد خوب از اتفاقات هشت سال گذشته صورت گیرد و جریان انقلابی در این مورد محکم وارد صحنه شده است.

بی توجهی به عدالت، مردم سالاری دینی و حمایت از مستضعفان در شورای شهر/ شفافیت یک بعدی نیست/باید انقلابی عمل شود

سؤال: اعضای شورای شهر تهران در 4 سال اخیر شعار شفافیت سر دادند، نظر شما در این زمینه چگونه است؟

عدالت، مردم سالاری دینی و حمایت از مستضعفان از مسائلی است که در اجرا، مدیران شهری کنونی به سراغ آن نرفته‌اند، مردم نظارت را با شفافیت اعمال می‌کنند که به نظرم دوستان در مدیریت شهری در این حوزه عقب هستند. در عملکردها، دیدگاه‌ها، ارائه دارایی‌ها و در خصوص تصمیمات باید شفافیت باشد، شفافیت یک بعدی نیست و همه ابعاد آن باید سنجیده شود و ما اگر به شورا ورود یابیم قطعا این کاستی‌ها را پیگیری می‌کنیم. در برخی از مفاهیم به جای اینکه انقلابی عمل شود و خدمت صادقانه صورت گیرد، فقط در مفاهیم شعار داده می‌شود و در جا می‌زنند.

 عملکرد مدیریت شهری بسیار پایین بود/ کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تعطیل‌ترین کمیسیون/اعضای شورا فقط در نامگذاری‌ها فعال بوده‌اند

نمره شما به مدیریت شهری کنونی چند است؟

من در مقام نمره دادن نیستم، ولی عملکرد مدیریت شهری بسیار پایین بوده است. اگر به نتیجه عملکردها و گزارش ارائه شده توسط مدیران شهری مراجعه کنیم، وضعیت مشخص است. اوضاع در کمیسیون‌های شورا هم خوب نیست. به طور مثال؛ کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تعطیل‌ترین کمیسیون بوده است و اعضای شورا فقط در نامگذاری‌ها فعال بوده‌اند.

قالیباف 12 سال جهادی عمل کرد/طی 4 سال گذشته هیچ مگاپروژه‌ای در تهران نداشته‌ایم

 این دوره از مدیریت شهری به دلیل ساخته نشدن بزرگراه‌ها و یا انجام نگرفتن فعالیت‌های عمرانی مورد نقد بوده است، نظر شما در این راستا چیست؟

قالیباف 12 سال جهادی عمل کرد و کارهای فراوان در حوزه عمرانی، نرم افزاری و اجتماعی انجام داد که در مقایسه با شهرداران قبل و بعد از خودش قابل مقایسه نیست. طی 4 سال گذشته هیچ مگاپروژه‌ای در تهران نداشته‌ایم. همه کارها کوچک و در وسعت پایین بوده است.

می‌گویند قالیباف دیگر کار انجام نشده‌ای بر زمین نگذاشته بود/ الگوهای ایرانی ـ اسلامی یک سرمشق است

البته برخی می‌گویند قالیباف دیگر کار انجام نشده‌ای بر زمین نگذاشته بود که ما انجام دهیم، در حالی که این چنین نیست و تهران بزرگ مجموعه‌ای از مشکلات است و انباشت جمعیت در آن داریم، بنابراین حتما باید برای رفع مشکلات و دغدغه‌ها از جمله آلودگی و ترافیک اقدامات مناسبی انجام داد. به نظرم پایتخت برای بهبود آن نیاز به سال‌ها تلاش دارد و نمی‌توان گفت به انتهای کار رسیده‌ایم.

متأسفانه 4 سال تهران به نوعی تعطیل شده و به جهت اجتماعی و عمرانی اقدامی صورت نگرفته، در حالی که الگوهای ایرانی ـ اسلامی به عنوان یک سرمشق جلوی ما بوده است. البته اکنون جریان انقلابی کارش را بلد است و  فکر می‌کنم در این روزها اتفاقات جدیدی در راه باشد و از خداوند متعال می‌خواهیم که آنچه که به نفع ملت و کشور است رقم بخورد.

تهران شهری برای همه نشد/ سیاست مدیران سبب بی‌انضباطی و بهم ریختگی شهر/تهران شهرداری تحول‌گر، جسور و پیشرو  نیاز دارد

 به نظر شما در حال حاضر تهران شهری برای همه است؟ و مدیران شهری توانسته‌اند این شعار خود را عملیاتی کنند؟

خیر، شهر تبدیل به شهری همه افراد نشده است، بین شمال و جنوب پایتخت فاصله زیاد است. آسیب‌های اجتماعی در جنوب تهران همچون حضور معتادان متجاهر در برخی از بوستان‌ها و بزرگراه‌ها وجهه خوشایندی ندارد و شهر را دچار بی‌انضباطی و بهم ریختگی کرده است. برای تبدیل تهران به شهری برای همه نیاز به حرکت جهادی داریم و به نظرم غفلت شورا به این مسأله به مشکلات دامن زده است و اکنون از شهروندان درخواست دارم برای انتخاب اعضای شورای اصلح به پای صندوق‌های رأی بیایند تا شاهد حضور شهرداری تحول‌گر، جسور و پیشرو در تهران باشیم؛ چراکه پایتخت به شهرداری با چنین ویژگی‌هایی نیازمند است.

مهمترین هدف ما در شورای ائتلاف، خدمت به خلق خداوند است و باید با این نگرش، تلاش حداکثری داشت، اگر چنین اعتقادی وجود نداشته باشد شهری مانند تهران که باید ام‌القرای جهان اسلام باشد رها می‌شود.

شهروندان خانواده‌شان را پای صندوق رای بیاورند/ بی توجهی دولت روحانی به مشکلات

 نظر شما در باره انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

در آستانه 28 خرداد قرار داریم و به نظرم مردم در انتخابات به یک خودآگاهی رسیده‌اند. متأسفانه برخی از لجبازی‌ها ناشی از تبلیغات برخی درون کشور است که الان حتی خودشان کاندیدا شده‌اند. مباحث اقتصادی، نرخ دلار، برجام، تحریم و فروش نفت را پیش می‌کشند و به جای پاسخگویی به آنها در مورد فیلترینگ صحبت می‌کنند و یا مبحث دیوارکشی و محدودسازی را بیان می‌سازند در حالی که اصلا این چنین نیست. بنابراین از مردم خواسته‌ایم خود و خانواده‌هایشان را پای صندوق‌های رأی بیاورند و با مشارکت بالا شاهد برنامه‌های مناسبی در کشور و شهرها شویم. برنامه‌هایی که در دولت کنونی به آن توجه نشد و این مسأله یأس مردم را به همراه داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول