اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

چرا اصلاحات از همتی حمایت نکرد؟

جلسات شبانه اصلاح‌طلبان جهت تصمیم‌گیری در خصوص نامزد این جریان بی‌نتیجه خاتمه یافت و این جریان هیچ نامزدی را در این دوره حمایت نمی‌کند. علت این اقدام چیست؟

چرا اصلاحات از همتی حمایت نکرد؟

فارس پلاس؛ شماره ۳۳ «انتخابات پلاس»: پس از دو جلسه دیشب و پریشب نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان، هیچ اجماعی در این جریان ایجاد نشد. در جلسه دوشنبه شب احزاب اصلاح‌طلب مسئله حمایت از همتی رای نیاورد. باردیگر در جلسه سه‌شنبه شب این مسئله مطرح می‌شود و باردیگر نظر جمعی اصلاح‌طلبان این می‌شود که در این دور از انتخابات نامزدی معرفی نکنند. حتی خاتمی که در دو دوره قبل ریاست جمهوری از روحانی حمایت کرده بود برای این دور از انتخابات ریاست جمهوری از هیچ نامزدی حمایت نکرد.

البته اغلب اصلاح‌طلبان از مردم برای مشارکت در انتخابات دعوت کرده‌اند اما مسئله آن است که این جریان نامزدی برای مردم معرفی نکرده است.

روایت اصلاح‌طلبانه از مشارکت بدون معرفی نامزد

اصلاح‌طلبان در طول بیش از یک دهه یک ادعا داشته‌اند و آن این بود که نامزدهای اصلی و قدرتمند این جریان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند. در این دوره انتخابات نیز بهزاد نبوی در پیامی مردم را به مشارکت دعوت می‌کند و در همان پیام می‌گوید ما در شورای شهر مشکلی نداریم اما در ریاست جمهوری کاندیداهای قوی‌تر ما را رد صلاحیت کرده‌اند. 

 نامزدی قوی‌تر یعنی چه کسی؟

 سه نفر اصلی لیست اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰، ظریف،‌ تاجزاده و پزشکیان بودند. ظریف که ثبت نام نکرد، تاجزاده و پزشکیان هم چه در رزومه و چه در محبوبیت افکار عمومی اگر پایین‌تر از همتی و مهرعلیزاده نباشند حتما بالاتر نبودند. 

لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان را هم یک بار دیگر مرور کنیم. اگر به جای این لیست یک لیست دیگر را جایگزین کنیم واقعا چه تغییری در رای آوری این جریان ایجاد می‌شود؟  

در انتخابات ریاست جمهوری هم وضعیت اصلاح‌طلبان کاملا مشابه وضعیتشان در شورای شهر است. تایید صلاحیت هر داوطلب اصلاح‌طلب دیگری تغییری در سطح محبوبیت و رزومه نفرات حاضر در انتخابات ایجاد نمی‌کرد.

چرا خاتمی تکرار نمی‌کند؟

روایتی از هاشمی رفسنجانی در سال ۹۴ منتشر شد که روحانی یک هفته قبل از انتخابات ۹۲ تنها ۳ درصد محبوبیت داشت و به واسطه حمایت هاشمی این ۳ درصد به ۵۰ درصد ارتقا پیدا کرد. فرض کنیم اصلاح‌طلبان چنین ظرفیتی دارند، خب چرا استفاده نمی‌کنند؟ در سال ۹۶ خاتمی از روحانی حمایت کرد تا رئیس جمهوری که برای بار دوم در انتخابات شرکت کرده است بتواند دوباره رئیس جمهور شود. اکنون چرا خاتمی از نامزدی که محبوبیتش بالاتر از محبوبیت روحانی در سال ۹۲ است حمایت نمیکنند تا رئیس جمهور شود؟

پاسخ این سوال را خود تاج‌زاده در گفت‌وگو با همشهری چند ماه قبل از انتخابات مجلس یازدهم می‌دهد. تاجزاده می‌گوید: تردید نسبت به بهبود اوضاع و امور کشور با روند جاری به حدی بالا رفته است که آقای خاتمی می‌گوید «من اگر تکرار هم کنم، دیگر مردم رأی نمی‌دهند.»

شورای نگهبان هم نبود اصلاحات حرفی برای گفتن نداشت

وقتی تاج‌زاده می‌گوید تردید نسبت به بهبود اوضاع و امور کشور بالارفته است دقیقا از کدام مقطع زمانی حرف می‌زند؟ دولت و مجلس در این سالها در اختیار کدام جریان سیاسی بود؟

فردای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ روزنامه شرق تیتر زد: پیروزی اصلاحات و اعتدال. فردای انتخابات مجلس دهم نیز این روزنامه تیتر زد: پیروزی امید، ۸ کرسی مجلس دهم به اصولگرایان رسید!

صفحه اول روزنامه شرق ۹۲/۳/۲۶ (فردای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲)

صفحه اول روزنامه شرق ۹۵/۲/۱۲ ( فردای انتخابات مجلس دهم)

اصلاحات در این دوره، هم دولت و هم مجلس را در اختیار داشته است. اگر آقای خاتمی به دلیل تردید در بهبود اوضاع نمی‌خواهد تکرار کند علت اصلی این تردید عملکرد همین دولت و مجلسی است که به واسطه تکرار قبلی آقای خاتمی قدرت را به دست گرفته است.

اصلاح‌طلبان آماده ترک قدرتند اما ...

اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند با هر گزینه‌ای که وارد میدان رقابت می‌شدند امکان توجیه وضع موجود برایشان وجود نداشت. از طرفی نمی‌توانستند ژست اپوزیسیون برای شرایط فعلی را هم داشته باشند چرا که هرچه هست عملکرد خودشان است. البته عزل همتی توسط روحانی در روزهای منتهی به انتخابات جهت سفید کردن وجهه این نامزد و امکان ایجاد فرصتی برای فاصله گذاری با این دولت آخرین امید این جریان بود که آن‌هم نتیجه نداد.

اکنون این جریان به این باور رسیده‌ است که امکان بازگشت به قدرت برایشان در این دوره انتخابات به واسطه ناکارآمدی‌های فاحش دولت و مجلس اصلاح‌طلب وجود ندارد. به همین دلیل سران این جریان به دنبال مسیری هستند که کمترین هزینه و بیشترین آورده را برای این جریان به همراه داشته باشد. سیاست اصلی، همان کناره‌گیری با ژست طلبکاری از نظام است. لذا حمایت از همتی می‌توانست این سیاست را مخدوش کند. از این جهت هرگونه تلاشی برای حمایت جبهه‌ای از همتی بی‌نتیجه ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول