اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

کلنگ احداث اولین شهرک تخصصی بادام در چهارمحال و بختیاری به زمین خورد/ دست سودجویان از قیمتی‌ترین محصول استان کوتاه می‌شود؟

استاندار چهارمحال و بختیاری در آئین کلنگ‌زنی پروژه احداث اولین شهرک تخصصی بادام گفت: افراد مرتبط همه مأموریت‌ها را تعطیل و این شهرک را تکمیل کنند زیراکه هم اشتغال و تولید رونق می‌گیرد و هم پول به استان می‌آورد.

کلنگ احداث اولین شهرک تخصصی بادام در چهارمحال و بختیاری به زمین خورد/ دست سودجویان از قیمتی‌ترین محصول استان کوتاه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، صبح امروز آئین کلنگ‌زنی پروژه احداث اولین شهرک تخصصی بادام در قطب تولید بادام استان شهرستان سامان برگزار شد.

اقبال عباسی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه این شهرک یکی از پررونق‌ترین شهرک‌های کشور خواهد بود، گفت: این شهرک تنها مخصوص بادام نیست و سایر محصولات سردرختی و صنایع تبدیلی را نیز شامل می‌شود لذا ضرورت دارد فرماندار و سایر افراد مرتبط همه مأموریت‌ها را تعطیل و این شهرک را تکمیل کنند زیراکه هم اشتغال و تولید رونق می‌گیرد و هم پول به استان می‌آورد.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: دست کسانی که در خفا محصولات را سر درخت می‌خرند و در اطراف استان بهره‌برداری می‌کنند باید کوتاه شود و مردم بومی محصولات را بخرند و در همین شهرک آماده و با برند این استان خرید و فروش کنند.

سود دو هزار میلیارد تومانی تجار غیربومی از بادام چهارمحال و بختیاری

عباسی با بیان اینکه امروز از تولید پنج هزار تن بادام مامایی آمار می‌دهند و مدیرکل قبلی از تولید 24 هزار تن بادام در استان آمار می‌داد که عده‌ای مافیا آن را به دست گرفتند و حتی فرآوری آن هم در استان انجام نمی‌شود، افزود: بعد از دریافت آمار اولیه از گمرک نیز آمار گرفتیم و دریافتیم که 80 درصد بادام کشور از بندر انزلی و جلفا صادر می‌شود که مقصد این بنادر اروپا و روسیه است نه هندوستان که ما به تفاوت قیمت هر کیلوگرم بادام 200 هزار تومان است.

وی ادامه داد: این قیمت در 20 هزار تن بادام با متوسط اختلاف قیمت 100 هزار تومان سود به 2 هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر کل اعتبارات استان می‌رسد یعنی تجار بادام این استان چه داخلی و چه خارجی قریب به 2 هزار میلیارد تومان پول برداشت می‌کنند که خودتان می‌دانید چه کسانی هستند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سوال اینجاست چرا سود بادام این استان در نجف‌آباد و اطراف آن به نتیجه می‌رسد و این محصول نیز مانند گز بلداجی که به اسم اصفهان خرید و فروش می‌شود به اسم نجف‌آباد و اطراف صادر می‌شود؟

وی در پایان با بیان اینکه جهاد کشاورزی می‌تواند موتور و محور توسعه کشور و به ویژه این استان که مردم آن دامدار و کشاورز هستند، باشد، گفت: لوازم و ابزار کافی، همچنین خاصیت درون‌زدایی در جهادکشاورزی و مهمتر از آن امتیاز برون‌گرایی در استان وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری رتبه اول تولید بادام آبی کشور

عطاالله ابراهیمی در ادامه این مراسم با بیان اینکه در استان 17 هزار و 300 هکتار باغ بادام آبی وجود دارد، که از این مساحت 23 هزار و 900 تن بادام تولید می‌شود، گفت: همچنین 880 هکتار بادام دیم وجود دارد که از این مساحت 200 تن بادام تولید می‌شود که با این میزان تولیدات چهارمحال و بختیاری رتبه اول تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داد.

مدیرکل جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در حال حاضر به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 30 هزار بهره‌بردار در تولید بادام اشتغال دارند، افزود: عمده ارقام صادراتی استان مامایی و ربیع است که به طور متوسط سالانه هزار تن مغز بادام مامایی به ارزش چهار میلیون و 100 هزار ریال صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری هر کیلو مغز بادام با ارزش 300 تا 400 هزار تومان قیمت خورده و هر کیلو پوست سبز جدا شده از بادام نیز با قیمت یک هزار و 800 تومان فروخته شد.

ابراهیمی در پایان اظهار کرد: گمرک استان گمرک تخصصی بادام بوده که هر کیلو بادام را 18 دلار قیمت‌گذاری می‌کند ولی سایر گمرکات استان‌های دیگر هر کیلوگرم بادام را 7 دلار قیمت‌گذاری می‌نماید و چون پول حاصل بایستی به کشور برگردد خوبه‌خود صادرات بادام از گمرک استان برای صادرکننده جذابیت کمی دارد.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول