اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

نامه اعتراضی ایران به عربستان به خاطر نادیده گرفتن حق ایرانیان در حج

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با اشاره به اجازه ندادن به زائران ایرانی برای تشرف به حج گفت: در حال حاضر در عربستان فرد ایرانی وجود ندارد و این حق ملت ایران است که مانند سایر مسلمانان دیگر کشورها دراین مراسم حضور داشته باشد.

نامه اعتراضی ایران به عربستان به خاطر نادیده گرفتن حق ایرانیان در حج

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت درجلسه فوق العاده شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، با طرح این سوال که برای زیارت خانه‌ای که خداوند برای همه قرار داده است، چرا تبعیض می‌شود و مسلمانان بعضی از کشورها را محروم می‌کنید، اظهار داشت: عربستان این حق را دو سال است که از هموطنان ما گرفته و این وظیفه ما است که به عنوان خدمتگزارحق ملت و زائران کشورمان را پیگیری کنیم.

عربستان باید سهم زائران کشورمان را ادا کند

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با تاکید بر اینکه زائران ایرانی باید به هرنسبتی که سهم‌شان است در مراسم حج حضور داشته باشند، افزود: عربستان باید سهم زائران کشورمان را ادا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است ۴۵ هزار زائر غیرسعودی در مراسم حج حضورداشته باشند، شماری نیز سهم ملت ایران است، آیات ۳۴ سوره انفال، ۲۵ سوره حج و ۹۶ سوره آل عمران را یادآور شد و اضافه کرد: این حقی است که خداوند برای همه مسلمانان قرار داده است که به نسبت سهمشان در سرزمین وحی حضور داشته باشند و فرقی نمی‌کند که در عربستان باشند و یا خارج از عربستان.

حجت الاسلام والمسلمین نواب حساسیت برخی نسبت به مسایل جهان اسلام را یادآور شد و برای روشن شدن ذهن افرادی که از این موضع استقبال و یا آن را رد کردند، گفت: ای کاش این حساسیت را در همه موضوعات شاهد بودیم، شهید شدن هر روزه جوانان فلسطینی همیشه از قلم افتاده و به آن توجه نمی‌کنند، به کشته شدن روزانه مردم مظلوم و محروم جای جای جهان اسلام ، توجه نمی‌شود و کشته شدن جمع زیادی از افراد بی بضاعت در سراسر جهان به خاطر محرومیت نیز نادیده گرفته می‌شود.

حق ملت ایران است که مانند سایر مسلمانان دیگر کشورها در حج حضور داشته باشند

وی با بیان اینکه مطالب گفته شده در خصوص موضوع حج مستند قرآنی دارد به آیه ۲۵ سوره حج که می‌فرماید: کسانی که کفر ورزید و مانع راه خدا شدند و ورود افراد به مسجدالحرام را ممنوع کردند، اشاره کرد و گفت: ما نقد داشتیم که چرا ایرانی‌ها دو سال است از حضور در مراسم حج و زیارت مسجدالحرام و خانه کعبه محروم هستند، مسجدالحرامی که خداوند برای همه مردم قرار داده است و مقیم و غیر مقیم برای حضور در این مکان شریف مساوی هستند.

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت در پاسخ به واکنش برخی از رسانه‌های خارجی نسبت به انتقاد ازعدم اجازه به زائران ایرانی برای تشرف به حج تصریح کرد: در حال حاضر در عربستان فرد ایرانی وجود ندارد و این حق ملت ایران است که مانند سایر مسلمانان دیگر کشورها دراین مراسم حضور داشته باشد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: این آیه شریفه می‌فرماید: همان قدر که مسلمانان داخل سرزمین وحی در استفاده از مسجدالحرام و فضای معنوی آن حق دارند، به همان مقدار نیز مسلمانان خارج از آن حق دارند. ایران در مقابل دشمنان اسلام ایستاده است و اگرهر کشور دیگری در مقابل آمریکا می‌ایستاد، این مقدار تاب آوری نداشت. ایران چهل سال است که درمقابل ترور، جنگ و جنایات دشمنان و بویژه تحریمی که ازآن بعنوان تحریم فلج کننده یاد می کنند ایستاده و با این حال دستاوردهای زیادی برای جهان اسلام داشته است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها در مقابل ستم‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی سر خم کرده‌اند، گفت: فلسطینی‌ها امروز احساس حیات و حضور می‌کنند و به یمن خدمات جمهوری اسلامی ایران است که رژیم صهیونیستی برای اولین بار در مقابل فلسطینی‌ها، زانو زد، ما به جامعه الازهر احترام می‌گذاریم ولی مسلمانان کشورهای دیگر هم اهل فکر و تدبیر هستند و شایسته بود با آنها نیز مشورت می‌شد.

ایران به تصمیم عربستان درباره حج اعتراض کرد

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت در پایان سخنان خود از رئیس سازمان حج و زیارت خواست انتظارات جامعه ایران مبنی براینکه طبق آیه شریفه حضور در حج مانند سایر کشورها حق ایرانیان نیز هست و همچنین مشورت با ایران را به لحظه آخر نگذارند، طی نامه‌ای به عربستان منعکس شود و ابراز امیدواری کرد نگاه افرادی که مسؤولیت اداره حرمین را در اختیار دارند، فراگیر شود.

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز از حساسیت سرپرست حجاج ایرانی که پیگیر دفاع از حق زائران ایرانی است، تقدیر کرد و گفت: سازمان حج و زیارت در این زمینه نامه‌ای را برای طرف عربستانی ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه در تماس تلفنی با معاون وزیر حج عربستان به توقف فعالیت نمایندگی‌های کشورمان و عدم حضور ایرانیان در عربستان اشاره شد، افزود: پیرو تذکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای رعایت حق و حقوق زائران ایرانی مجددا با کشورمیزبان مکاتبه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول