اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

ماجرای پیامک‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری 1400/ پاسخ به ابهامات درباره استفاده کاندیداها از امکانات

پیامک‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری برای برخی از مردم سوال‌برانگیز شده و ابهاماتی را درباره استفاده برخی از کاندیداها از امکانات دولتی ایجاد کرده است. بررسی موضوع نشان می‌دهد که سوء استفاده و اقدام خلاف قانونی رخ نداده است.

ماجرای پیامک‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری 1400/ پاسخ به ابهامات درباره استفاده کاندیداها از امکانات

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، امروز مشترکان تلفن همراه با پیامک هایی با سرشماره نامزدهای ریاست جمهوری مواجه شدند. 

این پیامک ها همه با هم ارسال نشد و با متن های متفاوتی بود.

این تجربه جدید ابهاماتی را درباره قانونی یا غیرقانونی بودن آن ایجاد کرد. از جمله اینکه وقتی اولین پیامک تبلیغی با سرشماره یک کاندیدا ارسال شد، برخی تصور کردند که این نامزد با نزدیکی به اپراتور از امکانات دولتی و بیت المال سوء استفاده کرده است.


پیامک هایی با محتواهای مختلف از سوی نامزدهای ریاست جمهوری برای مشترکان تلفن همراه ارسال شده است

آیا اقدام غیرقانونی در ارسال پیامک تبلیغی رخ داده؟

برای شفاف سازی این موضوع، خبرنگار فارس موضوع را از اپراتورهای تلفن همراه پیگیری کرد. در پاسخ به این پرسش آنها اعلام کردند که « این رویه کاملا قانونی است؛ زیرا با دستور وزارت کشور به وزارت ارتباطات، به نامزدهای ریاست جمهوری خدمات ارتباطی از جمله سیم کارت، اینترنت و چند میلیون پیامک تخصیص داده شده است.»


ارسال پیامک تبلیغی با سرشماره نامزدهای ریاست جمهوری حساسیت برانگیز شد.

بنابراین اقدامی خلاف قانون در پیامک های تبلیغی کاندیداها رخ نداده و تا لحظه انتشار این خبر هم از بین کاندیداها رضایی، زاکانی، رئیسی و همتی از امکان پیامک استفاده کرده اند، پس تفاوتی بین کاندیداها نبوده است.

اما ابهامات به همین جا ختم نشد، زیرا یکی از کاندیداهایی که صبح امروز از ادامه رقابت در انتخابات کناره گرفته بود، پیامک تبلیغی ارسال کرد. این پیامک با واکنش کاربران مواجه شد و پرسیدند که آیا استفاده از امکاناتی که برای نامزدهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است، برای نامزدی که از کاندیداتوری انصراف داده غیرقانونی نیست؟‌‎

این موضوع هم مورد پرسش قرار گرفت و پاسخی که دریافت شد  این است که «برنامه ارسال پیامک انبوه که امکانی مشترک برای همه نامزدها از سوی ستاد انتخابات کشور است، از قبل تنظیم شده است و مانند دیگر برنامه های انتخاباتی از جمله پخش مستند و برنامه گفت وگوی ویژه طبق برنامه ریزی قبلی انجام شده است که باتوجه به عدم ارسال نامه رسمی به وزارت کشور، ارسال پیامک و پخش مستند ایراد قانونی ندارد.»


امکان بیشتری در اختیار کاندیدای خاصی قرار نگرفته است. 

پیش از این، سید اسماعیل موسوی عضو و دبیر ستاد انتخابات کشور هم در زمان ابلاغ دستورالعمل های انتخاباتی امسال، بر تضمین برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از امکانات دولتی تاکید کرده بود.

مردم چه پیامک های دیگری با موضوع انتخابات ریاست جمهوری دریافت می کنند؟

امسال در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشترکان تلفن همراه، پیامکی هایی را از سرشماره ای با عنوان entekhabat دریافت می کنند که در آن برنامه های مربوط به انتخابات اطلاع رسانی می شود. 

این سر شماره هم رسمی است و از سوی وزارت کشور در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول