اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

هزینه اداره کردن گران تهران بر دوش مردم افتاده است

کاندیدای شورای شهر تهران با انتقاد از مدیریت شهری فعلی برای اداره گران پایتخت گفت: 400 نقطه بحرانی مانند حادثه انفجار گاز شهران وجود دارد لذا باید پیوست پدافند غیرعامل برای ابرپروژه‌ها تصویب شود.

هزینه اداره کردن گران تهران بر دوش مردم  افتاده است

خبرگزاری فارس- وحید ونایی: هفته گذشته اسامی نامزدهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران معرفی شد. 

لیست شورای ائتلاف با شعار «دوباره خدمت، تهران سربلند» برای شورای شهر تهران خود را در معرض آرای پایتخت نشینان قرار داده است. 

برای بررسی برنامه‌ها و چشم‌انداز آرا و نظرات اعضای لیست شورای ائتلاف در انتخابات شورای شهر با برخی از کاندیداهای این لیست گفت‌وگو کردیم. 

برای شناخت مواضع و دیدگاه‌ها و نظرات احمد صادقی کاندیدای شورای شهر تهران از لیست شورای ائتلاف با وی به گفت‌وگو کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه عمدتاً در حوزه امداد و نجات فعالیت دارم و پنج سال مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران بودم ضمن اینکه هفت سال جانشین شهردار تهران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بودیم می‌گوید که با توجه به سوابقی که در حوزه جمعیت هلال احمر و موضوع سازمان پیشگیری از مدیریت بحران شهر تهران دارم با مسائل شهری کاملاً آشنا بوده و سابقه مدیریت شهری من موجب شده است که تلاش کنم با توجه به تجاربم در خدمت پایتخت‌نشینان باشم.

 

فارس: متاسفانه مدیران شهری همواره از خطرات و آسیب‌های شهر تهران گفته‌اند که البته دلیل این موضوع ضعف در زیرساخت‌هاست؛ چرا برنامه منسجمی در این باره وجود ندارد و شورای شهر و شهرداری فعلی تهران را گران اداره کرده‌اند؟ 

صادقی: با توجه به اینکه شهر تهران یک شهر کاملاً خطرپذیر است و پایتخت در مقابل مخاطرات آسیب‌پذیر است و در هرگونه آسیبی هم این آسیب‌ها جبران‌ناپذیر است اگر خدای ناکرده زلزله، سیل، آتش‌سوزی، فرونشست و طوفان می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و بروز این اتفاقات می‌تواند خسارات‌های فراوانی را به جان و مال مردم تهران بزند. لذا نیاز است مدیریت شهری برنامه‌ مدون و منسجمی داشته باشد.

** مدیریت شهری فعلی، تهران را بسیار گران اداره کرد

بنا دارم در صورتی که مردم تهران به من رأی دهند با حضور در شورای شهر برنامه جامعی برای کاهش خطرپذیری در شهر تهران تدوین کنیم.

بایستی بررسی کنیم و ببینیم که مهم‌ترین کار ما در صورت در شورای شهر چیست، شهر تهران هم‌ اکنون وضعیت مناسبی ندارد؛ متأسفانه شهر تهران بسیار گران اداره می‌شود این در حالی است که اداره گران شهر تهران فشار معیشتی زیادی را به ساکنین این کلانشهر وارد می‌کند و زندگی ساکنین این شهر را سخت کرده است.

مردم شهر تهران باید در آسایش و آرامش خدمات لازم را دریافت کنند اما به دلیل اداره گران شهر تهران هزینه این خدمات هم افزایش پیدا می‌کند.

مدیریت شهری می‌تواند شهر را با منابع خودش اداره کند این در حالی است که ا ین منابع روزگاری از درون منابع شهر تهران اداره می‌شود و روزگاری خیلی راحت مدیریت شهری تصمیم می‌گیرد که دست در جیب مردم کند و با هزینه جیب مردم شهر را اداره کند و عملاً آنها راحت‌ترین کار را برای مدیریت شهری انتخاب کرده‌اند؛ کاری ندارد که با تصویب عوارض مختلف و چند برابر کردن عوارض‌های شهرداری، نوسازی، پسماند، طرح ترافیک و ... هزینه‌های شهرداری تهران تأمین شود اما فشار زیادی در این موضوع بر دوش مردم می‌افتد. در حالیکه در وضعیت معیشتی فعلی کشور اکثر مردم در تنگنا قرار دارند.

** نباید مدیریت شهری وابسته به منابع مالی دولت باشد

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نکات بسیار ارزشمندی را فرمودند که می‌تواند به عنوان کلیدواژه در مدیریت شهری از آن استفاده کرد؛ تاکنون  کسی از این واژه‌های مبنایی در مدیریت شهری استفاده نکرده است؛ مهم‌ترین واژه موضوع  خودسازی شهری است. این در حالی است که خودسازی شهری به این معنا است که یک شهر بتواند با منابع خودش روی پای خود ایستاده و به بیرون متکی نباشد؛ اگر خدای ناکرده ضربه‌ای وارد شود مدیریت شهری بتواند تاب‌آوری خودش را حفظ کند و به حیات خود سریعاً ادامه دهد.

متأسفانه شهر تهران این تاب‌آوری را در برابر کمبود منابع نداشته و به محض اینکه منابع آن کم شده و یا از بین می‌رود چون وابسته به منابع دولتی و خارج از ظرفیت خود است این شهر برای شهروندان گران تمام شده و گران اداره می‌شود و عملاً خدمات کم شده و کیفیت خدمات هم کاهش پیدا می‌کند.

** هزینه گرانی شهر تهران بر دوش مردم است

شهر تهران باید خودکفا بوده و به منابع درون خود اکتفا کند و این کار نیازمند یک برنامه جامع و مدون است که بایستی شورای شهر آن را در دستور کار خود قرار دهد. شهر تهران منابع بسیار زیادی دارد که بایستی از آن استفاده کند. بایستی یکسری منابع مالی توسط شورای شهر و شهرداری تهران خلق شود.

 

تلاش داریم تا ظرفیت‌های بزرگ شهر تهران را شناسایی کرده و از آن برای پیشبرد کارها استفاده کنیم تا این فشاری که برای اداره شهر از لحاظ اقتصادی بر دوش مردم وجود دارد کم شود.

فارس: برنامه سوم شهر تهران که توسط شورای شهر فعلی تدوین شده تا سال 1402 اعتبار دارد؛ شورای ششم تهران هم بایستی برنامه چهارم را تدوین کند آیا در این باره اقداماتی صورت گرفته و مطالعات لازم انجام شده است؟

صادقی: یک اتفاقی در برنامه پنج ساله سوم شورای شهر تهران در حوزه بحران رخ داده  که منشعب از تفکر فعلی شورای شهر تهران است آن است که آنها معتقدند که مدیریت بحران در تهران برعهده مدیریت شهری نیست و باور ندارند که این مدیریت بایستی توسط مدیران محلی انجام شود و تصور می‌کنند که حوادث شهر تهران محلی است و حاکمیت بایستی در این باره پاسخ دهد به همین جهت است که خیلی از برنامه‌های مدیریت بحران در برنامه سوم یا مصوب نشده و یا آنهایی که تصویب شده است هم چون اهمیتی نداشته است تخصیص مالی داده نشده و به مرحله اجرا نرسیده است.

**در همه دنیا مدیریت حوادث بر عهده مدیران شهری است

یکی از وظایف مهم مدیریت شهری آن است که مسئولیت مدیریت بحران شهر تهران را برعهده بگیرد و این موضوع نیازمند تغییر دیدگاه است و تمام تلاش آن است که این دیدگاه تغییر پیدا کند؛ در همه دنیا و کشورهای توسعه یافته اولین قدم برای مدیریت حوادث را به مدیران شهری سپرده‌اند.

حوادث محلی بایستی از حوادث ملی تفکیک شود که حوادث محلی کاملاً بایستی به مدیریت شهری سپرده شود و اگر این اتفاق رخ دهد شاهد آن خواهیم بود که شهرداری تهران نسبت به مدیریت حوادث مسئولیت‌پذیر باشد. لذا بایستی این موضوع  را در برنامه چهارم پنج ساله شهر تهران بگنجانیم.

فارس: با توجه به توضیحاتی که دادید گویا قرار است شورای ششم شهر تهران و مدیریت شهری شانه خود را زیر بار مسئولیت مدیریت حوادث و مدیریت بحران‌ها قرار دهد؟

صادقی: این موضوع قبلاً وجود  داشت اما متأسفانه شورای شهر فعلی و شهرداری تهران از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده‌اند. این در حالی است که در شورای شهر چهارم و شهرداری وقت چنین موضوعی وجود داشت.

** شانه خالی کردن شهرداری تهران از زیر بار مسئولیت در بحران‌ها

مدیریت شهر فعلی به جای آنکه منابع اقدامات اصولی شهر تهران را تأمین کند به سمت راحت‌ترین کار گرایش پیدا کرده و عملاً از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده‌اند. در حوزه مدیریت بحران هم چنین اتفاقی رخ داده و هر برنامه‌ای به وجود می‌آمد به این بهانه که این موضوع در زمره وظایف شهرداری تهران نیست آن برنامه کنار گذاشته می‌شد؛ تبلور این موضوع در قانون مدیریت بحران که مصوب مجلس بود وجود داشت؛ به طوری که مدیریت بحران را از شهرداری تهران گرفته و به وزارت کشور دادند. این در حالی است که وزارت کشور یک نهاد کاملاً سیاسی است و فرصت آن را ندارد که بخواهد مسئولیت بحران پایتخت را برعهده بگیرد. آنها هم با ارسال یک نامه به شهرداری تهران و انتساب شهردار به عنوان جانشین مدیریت بحران پایتخت از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کردند.

 

شهردار فعلی تهران اقتدار لازم برای بسیج کردن تمامی منابع و امکانات شهر تهران را ندارد زیرا جایگاه قانونی آن را در اختیار ندارد؛ بایستی به این سمت برویم که مسئولیت مدیریت بحران و حوادث برعهده شهردار تهران باشد و قانوناً مسئولیت باعث شود که همه سازمان‌های حاکمیتی تمامی منابع‌شان را در اختیار شهرداری تهران قرار دهند تا برای پیشگیری و مقابله با حوادث اقدامات لازم صورت گیرد.

فارس: یکی از بزرگترین دغدغه‌های پایتخت‌نشینان موضوع حمل و نقل زیرزمینی و روزمینی است که توسعه آن می‌توان در زمان بروز بحران در پایتخت مؤثر و راهگشا باشد در این زمینه چه برنامه‌هایی را در نظر دارید تا عملیاتی شود؟

صادقی: در اهمیت بحث حمل‌ونقل هیچ شکی نیست چرا که مردم تهران مشکلات عدیده‌ای را در این زمینه دارند؛ متأسفانه بزرگترین مشکل آن است که شهرداری تهران همواره چشم‌انتظار آن است که منابع و اعتبارات دولتی برای توسعه حمل و نقل تخصیص پیدا کند که این موضوع تاکنون انجام نشده است و چون در این زمینه تأخیر داریم مشکلات بیشتر شده و مردم تهران ساعات بیشتری را در ترافیک معطل می‌شوند.

** طرح‌ راه‌های اضطراری شهر تهران در مواقع بحران چه شد؟ 

بایستی قدرت گرفتن منابع مدیریت شهر از منابع دولتی را داشته باشیم و بی‌عرضگی است که نتوانیم به سراغ دولت برویم تا قوه مجریه حق مردم تهران را بدهد.

در موضوع حمل و نقل و بحران بایستی این را بگویم که یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین نکاتی که در بحث امدادرسانی در ساعات اولیه بروز بحران داریم موضوع انتقال مجموعه امدادگران در سر صحنه حادثه و انتقال مجروحین به مراکز درمانی است ولی در این مسیر موفق نیستیم چرا که هنگام بروز حادثه و بحران مسیرهای منتهی به محل حادثه قفل می‌شود و وقتی هم که محل‌های تردد قفل شود امدادرسانی مختل می‌شود که بایستی برای آن فکری عاجل کنیم.

 

بایستی قبل از اینکه امدادگران به سر صحنه برسند کار به دست مردم سپرده شود تا بتوانند کمی از مشکلات را کم کنند ولی بایستی هرچه سریع‌تر طرح‌ راه‌های اضطراری شهر تهران در مواقع بحران نهایی و عملیاتی شود هر چند مطالعات لازم در این زمینه صورت گرفته و ابلاغ هم شده اما در شورای ششم شهر تهران بایستی این موضوع با جدیت دنبال شده و به صورت اصولی عملیاتی شود.

فارس: ما همواره از سوی مدیران شهری در مورد ساختمان‌های ناایمن در تهران هشدارهایی را شنیده‌ایم آیا در این زمینه هم قرار است کارهای عملیاتی انجام شود؟

صادقی: متأسفانه ما ساختمان‌هایی شبیه پلاسکو که ناایمن هستند در شهر تهران زیاد داریم و می‌توانم تعداد آنها را بالغ بر هزاران شبیه پلاسکو اعلام کنیم؛ غیر از اینکه ما ساختمان‌های ناایمن داریم ما حدود 400 نقطه ناایمن در تهران داریم که این نقاط در تقاطع شریان‌های حیاتی شهر تهران قرار گرفته است؛ با توجه به اینکه شهر تهران امکان فرونشست زیادی در بحران و حوادث احتمالی دارد تأسیسات زیرزمینی در 400 نقطه مذکور امکان شکستگی لوله گاز و یا جرقه و پارگی کابل‌های فشار قوی برق و انفجار و آتش ‌سوزی مانند حادثه شهران را داریم و عملاً می‌توانم بگویم 400 نقطه در شهر تهران مانند واقعه شهران وجود دارد که بایستی هرچه سریع‌تر ایمن شود.

** 400 نقطه بحرانی مانند حادثه شهران در تهران داریم

اگر این تفکر و باور برای ایمن کردن ساختمان‌های پر ازدحام و نقاط حادثه‌خیز وجود نداشته باشد در آینده نزدیک دچار مشکلات متعددی خواهیم شد که آسیب‌های جانی و مالی زیادی را برای آن متصور می‌شود.

فارس:‌ مدیریت شهری و شورای شهر چقدر با پدافند غیرعامل همکاری دارد؛ آیا می‌توانیم در این زمینه کارهای مشترکی را متصور شویم؟

صادقی: در شورای عالی پدافند غیرعامل کشور مصوب شده که فرماندهی پدافند غیرعامل شهر تهران در اختیار شهردار باشد که تاکنون محقق نشده است ضمن اینکه برنامه مدونی در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران در این باره وجود ندارد.

**لزوم پیوست پدافند غیرعامل برای ابرپروژه‌ها 

به نظر می‌رسد که ما حداقل کاری که می‌توانیم در مدیریت آینده کنیم آن است که پروژه‌های بزرگ شهر تهران و ابرپروژه‌های ساختمانی و توسعه‌ایی به صورتی باشد که مدیریت شهری را ملزم کنیم که حتماً پیوست پدافند غیرعامل داشته باشد؛ خیلی تلاش کردیم در برنامه سوم پنج ساله شهر تهران چنین چیزی را بگنجانیم اما متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاد اما ضرورت دارد که هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

پروژه‌های بسیار بزرگ و مگاپروژه در حالی در کشور عملیاتی می‌شود که بعد از پایان ساخت‌وساز آن به یکبار متوجه می‌شویم که ملاحظات پدافند غیرعامل در آن رعایت نشده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول