اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

میزان تغییرات اقبال به کاندیداها بر اساس تحلیل کلان‌داده / افزایش اقبال عمومی به رئیسی با کناره‌گیر زاکانی به نفع او

در این گزارش با داده‌کاوی میلیون‌ها محتوای انتخاباتی منتشر شده در فضای مجازی، از جنبه‌های مختلف فعالیت کاربران و رویکردها به انتخابات و کاندیداها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

میزان تغییرات  اقبال به کاندیداها بر اساس تحلیل کلان‌داده  / افزایش اقبال عمومی به رئیسی با کناره‌گیر زاکانی به نفع او

به گزارش گروه سوادرسانه خبرگزاری فارس، در آستانه روز تعیین سرنوشت کشور و انتخابات ریاست جمهوری، فضای مجازی نیز رنگ و بویی انتخاباتی گرفته است. داده‌های انتخاباتی فضای مجازی در 24 ساعت گذشته نشان می‌دهد ابراهیم رئیسی با حدود 69 درصد بالاترین اقبال عمومی را دارد. با کناره‌گیری علیرضا زاکانی و قوت گرفتن گمانه قطعی بودن پیروزی رئیسی در انتخابات روند آرا وی در حال افزایش ارزیابی می‌شود. رویکردهای منفی نسبت به ایشان عموماً افرادی هستند که قصد شرکت در انتخابات ندارند.

 

همتی امروز جایگاه دوم را بدست آورده است. روند آرا وی با حمایت برخی احزاب و چهره‌های شاخص جریان اصلاحات، انصراف محسن مهرعلیزاده و فعال شدن ستادهای مردمی ادامه دارد. این پژوهش نشان می‌دهد همتی نزدیک به 10 درصد آرا را در اختیار دارد. درصد آرا منفی وی به عنوان نماینده دولت روحانی همچنان بالاست.

محسن رضایی با اختلاف کمی نسبت به همتی در جایگاه سوم قرار دارد. به نظر می‌رسد آرا قومیتی بخش زیادی از سبد رأی رضایی را تشکیل داده است. تلاش‌های امروز محسن رضایی در خصوص یارانه 450 هزار تومانی چندان مورد اقبال کاربران قرار نگرفته است.

سعید جلیلی تقریباً بدون تغییر، سبد رأی خود را در کانال 5 درصدی نگه داشته است. 

قاضی‌زاده هاشمی هم که انتظار می‌رفت همراه با زاکانی به نفع رئیسی کناره‌گیری کند، همچنان حدود 2 درصد آرا به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد انصراف وی از انتخابات آرا وی را به سبد رئیسی منتقل کند.

مراکز مختلفی در سطح کشور به تحلیل و پردازش داده‌ها می‌پردازند؛ مرکز پژوهشی بتا با استفاده از کارشناسان متخصص روش‌های جدیدی برای بالا بردن دقت نتایج بهره گرفته‌است کهحذف هوشمند ربات‌ها از جمله مهم‌ترین اقدامات جهت پالایش محتواها بوده‌است. همچنین نرمال سازی داده بر اساس ضریب نفوذ اینترنت به صورت منطقه‌ای و کشوری از جمله دیگر مزیت‌های دیگر آن می‌باشد. پایایی (reliability) و اعتبار (validity) داده‌ها نیز با توجه به استفاده از متدهای مختلف کاملا در پژوهش ارزیابی شده‌است.

 

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول