اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

سوءمدیریت وزارت نفت در میادین مشترک نفتی و گازی/عدم‌النفع سالانه دو میلیارد دلاری ایران در میدان فرزاد

رئیس کمیته نفت ستاد آیت الله رئیسی گفت: ایران با بیش از 160 میلیارد بشکه نفت درجا قابل استحصال به عنوان سومین دارنده ذخایر نفتی در گروه اوپک، در توسعه میدانهای مشترک سهم اندکی دارد.

سوءمدیریت وزارت نفت در میادین مشترک نفتی و گازی/عدم‌النفع سالانه دو میلیارد دلاری ایران در میدان فرزاد

حسن بهرام‌نیا رئیس کمیته نفت و عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد آیت‌الله رئیسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به عقب‌ماندگی ایران در توسعه میادین مشترک نفت و گاز به عنوان نمونه درباره میدان مشترک فروزان  اظهار داشت: تاخیر و عقب افتادگی‌های فراوان ناشی از عدم برنامه‌ریزی درست در طول سال‌های اخیر، شرایط دشواری را برای این میدان نفتی دریایی رقم زده است.

وی ادامه داد: میدان نفتی فروزان در 100 کیلومتری جنوب شرقی جزیره خارگ قرار دارد. این میدان نفتی با میدان مرجان متعلق به کشور عربستان سعودی مشترک است که سهم بهره برداری ایران 25 درصد و 75 درصد نیز کشور عربستان از آن برداشت می‌کند. این میدان در سال 1345 با ذخیره نفت درجای به میزان دو میلیارد و 309 میلیون بشکه کشف شد.

بهرام‌نیا در رابطه با میدان گازی فرزاد A و B نیز تصریح کرد: این میدان در منطقه پارس شمالی واقع شده که قرار بود در سال 1397 بهره‌برداری از آن آغاز شود،  این در حالی است که عربستان در سال 2016 روزانه 38 میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک تولید می‌نماید. لذا سالانه معادل دو میلیارد دلار گاز به بخش عربی آن مهاجرت کرده و معادل همین میزان نیز خسارت ناشی از عدم تولید برای کشور خسارت به بار می آورد.

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی با اشاره به جایگاه بی نظیر و ویژه پارس جنوبی بر لزوم تولید صیانتی از این میدان مشترک اشاره کرد و افزود: میدان گازی پارس جنوبی جایگاه ویژه و کم نظیری دارد که سهم عمده‌ای در تامین گاز مورد نیاز مصارف خانگی، خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، مراکز صنعتی و نیروگاه‌ها، میعانات گازی و صادرات را به خود اختصاص داده است. با این همه با وجود بهره‌برداری بیش از 20 سال این میدان، در بخش صیانت از میدان بی‌توجهی شده است و نیازمند کاربرد الگوی عقلایی در تصمیم‌گیری‌های راهبردی برای تولید صیانتی از  این میدان مشترک هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول