اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

مسؤولیت، مسؤولیت دارد/برمردم خدمت کنید

مسؤولی که خود را خادم مردم می‌داند زندگی‌اش به سه بخش قبل، بعد وحین خدمت تبدیل می‌شود که نسبت به تمام آن مسؤولیت‌پذیر است و از پاسخگویی گریزان نیست.

مسؤولیت، مسؤولیت دارد/برمردم خدمت کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، پیش‌ازاین در گزارش‌های متعدد به برخی از بایدها در مورد شورای اسلامی شهر پرداخته شد که شامل خدمت بسیجی وار، اهل علم بودن، توجه به مختصات و هویت شهری، اخلاص، مبارزه با فساد و رشوه شهرداری‌ها و فرهنگ‌سازی بوده است. 

اما اگر بخواهیم به‌طورکلی زندگی یک عضو شورای شهر را با نگاه مسؤولیت و خدمت بررسی کنیم باید به سه بخش قبل و بعد و حین مسؤولیت توجه کرده و آن را مورد تحلیل قرار دهیم. 

قبل خدمت؛ اخلاق تبلیغاتی

زندگی قبل از خدمت یک عضو شورا همان برهه‌ای است که سرسختانه در پی تبلیغ و کاندیداتوری بوده و به‌شدت به تلاش می‌پردازد تا وارد عرصه شورا شده و خدمت کند؛ گاهی این تلاش آن‌قدری مصرانه است که گویا اگر کسی وارد شورای شهر نشود دست و پای وی را غل و زنجیر کرده و رخصت خدمت به او  در عرصه‌های دیگر نمی‌دهند.

بازه زمانی که تبلیغات کاندیداها آغاز می‌شود دقیقاً دوران ماقبل شورا است و در عرف جامعه شاید کمتر اخلاق انتخاباتی به معنای واقعی جاافتاده باشد.

مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین (ع) در همین خصوص فرمودند: رفتار داوطلبان در ریخت‌وپاش و خرج و تبلیغاتِ زیاد از اندازه‌ی لازم می‌تواند ماها و آحاد مردم را نسبت به آنچه بعداً پیش خواهد آمد، آگاه و هشیار و بیدار کند. آن‌کسی که یا از بیت‌المال هزینه می‌کند، یا از پول مشتبه به حرامِ بعضی‌ها استفاده می‌کند، نمی‌تواند اطمینان مردم را جلب کند؛ به این چیزها خیلی باید توجه کرد.

طبق گفته مقام معظم رهبری باید از ریخت‌وپاش دوری کرد که البته ریخت‌وپاش ازنظر هر فرد متفاوت است اما تبلیغات فعلی کاندیداها اسراف‌های زیادی در برداشته که در شأن مدعی خدمت به خلق نیست. 

چاپ بنرهای مختلف که جز تصویر آن کاندیدا، توضیح دیگری داده نشده و یا پوسترهایی که درجایی خارج از چارچوب معین‌شده، چهره شهر را زشت می‌کنند و ترکش‌های این تبلیغات تا ماه‌ها بر بدن خیابان‌ها می‌ماند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در همین مورد اظهار کرد: نباید فضای انتخابات به‌گونه‌ای بشود که گناهان زبانی، فکری و عملی مرتکب شده و از مسیر اخلاق خارج شویم؛ زیرا در این صورت هیچ‌کدام برنده نخواهیم بود.

همچنین آخوند رحیم صمدی امام‌جمعه اهل سنت شهرستان مرزی رازوجرگلان خراسان شمالی، بیان کرد: منظور از اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی یعنی رقابتی صحیح و سالم، فارغ از هرگونه تخریب رقبا است به‌گونه‌ای اگر داوطلبی انتخاباتی از این ویژگی برخوردار باشد در آینده نیز می‌تواند نماینده خوبی برای مردم در مدیریت کشور باشد.

کار انتخابات به‌جایی رسیده است که دیده می‌شود برخی از جوانان در فضای مجازی کمیته صیانت از اخلاق برای انتخابات تشکیل می‌دهند که حرکت خلاقانه و آتش به اختیار خوبی برای این امر است. 

به گفته‌ی مهدی سوری، مدرس دانشگاه، هرگز نباید از یاد برد ما در کشوری روزگار می‌گذرانیم که بزرگ‌ترین حادثه سیاسی قرن بیستم در آن رخ‌داده و مزین به نام جمهوری اسلامی است. با این وصف انتخابات ما نیز باید تابعی از همین اخلاق الهی باشد. اگر رقابتی هم حادث می‌شود، این رقابت باید در محدوده اخلاق اسلامی سامان یابد و کاندیداها متخلق به این اخلاق باشند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه دیده‌شده است که برخی را چنان حب قدرت و مکنت و جاه ربوده که در هنگامه مبارزات انتخاباتی اخلاق را زیر پا می‌گذارند، همچنین گه گاهی شاهد انتخاب بدون آگاهی افرادی بوده‌ایم که جز پشیمانی و اندوه چیزی به همراه نداشته است. بدیهی است که این رویکردها، از منظر نظام اخلاقی اسلام محلی از اعراب ندارد و با فلسفه وجودی انقلاب اسلامی و نظام سر سازش و تطابقی ندارد.

در حین خدمت؛ فقط خدمت!

وقتی نتیجه آرا اعلام می‌شود تکلیف سنگین خدمت به روی دوش برخی قرار می‌گیرد و برخی دیگر از آن فارغ شده و درواقع حق‌الناسی گسترده از گردن‌شان ساقط می‌شود اما عده‌ای که انتخاب می‌شوند تازه کارشان شروع و حالا باید برنامه‌هایی که وعده‌اش را دادند عملی کنند و شاید ابتدا باانگیزه کافی شروع کرده اما در ادامه با مواجهه با موانع مختلف وعده‌های خود را نیز فراموش کنند. 

اگر توان اجرای برنامه‌ها را ندارند حداقل انتظار می‌رود که در جلسات شورای شهر هشیار باشند و نسبت به پروژه‌ها و طرح‌ها با آگاهی اظهارنظر کنند.

پیش‌ازاین، بایدهای اعضای شورای شهر گفته شد و بدنیست که نیم‌نگاهی به نبایدهایی که یک خادم مردم باید در حین مسؤولیت رعایت کند نیز بیندازیم.

ازجمله نبایدها می‌توان به جناحی نبودن، عدم اختلاف شورا و شهرداری، پرهیز از جنجال سیاسی به‌جای عمل به وظایف، منع قانون‌فروشی در شهرداری و کسب درآمد از راه درست اشاره کرد.

اگر مقام معظم رهبری مختصا این موارد را برای اعضای شورا مطرح می‌کنند قطعاً حکمتی داشته و انتظار می‌رود این مسؤولین در این زمینه مطالعه کنند. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی کرجی، استادیار گروه حقوق مؤسسه آموزشی، تحقیقی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، راجع به همین موضوع اظهار کرد: یکی از وظایف شورای شهر نظارت بر شهردار و در صورت تخلف عزل آن است که این نظارت باید قوی صورت بگیرد. 

وی گفت: در قدم اول باید برای نظارت قوی، آموزش قوی در بین اعضای شورای شهر انجام شود و اعضای شورای شهر نحوه نظارت را در اوایل تحویل کار، از شهرهای موفق‌تر و طرق دیگر آموزش ببینند. 

استادیار حقوق تصریح کرد: قدم دوم این است که به نظارت محدود، اکتفا نکرده و از نظارت مردمی کمک بگیرند و به‌گونه‌ای باشد که هر فردی هر موضوعی را درجایی مشاهده کرد بتواند راحت مطلبش را به گوش اعضا برساند که لازمه‌اش ارتباط خوب اعضا با مردم است. 

بله قطعاً یکی از عواملی که موجب پایین آمدن کارآمدی می‌شود آموزش ناکافی یا فقدان آن است و به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر به‌صورت حرفه‌ای روش‌های مختلف برای تعامل با شهرداری و مبارزه با هرگونه تخلف قانونی را یاد نمی‌گیرند درحالی‌که تکلیف اصلی آن‌ها نظارتی است. 

حتی مواردی مشاهده‌شده که اعضا به‌صورت محلی و کمک گرفتن از این‌وآن و مسؤولین سابق به بخش‌های مختلف کاری خود مسلط که چه عرض کنیم شاید فقط آموخته‌ باشند.

لازم به ذکر است که البته اگر دوره‌های آموزشی‌ای نیز برگزارشده، یقیناً کافی یا به‌روز نبوده وگرنه شاهد تخلفاتی در شهرداری نبودیم ک منجر به فساد در این سازمان شده و حتی شهردار آن مجبور به استعفا شد!

خود این مسأله که تازگی‌ها باب شده و بعد از تخلفات یک مدیر به‌جای عزل شدن، ناچار به استعفا می‌شود نیز مساله‌ای است که جای تأمل دارد. 

محمدی کرجی در ادامه، راه نظارت حداکثری را کمک از خود مردم از طریق فضای مجازی معرفی می‌کند و تأکید کرد: فضای مجازی بهترین محیط برای ارتباط بیشتر اعضای شورا با مردم است چون هزینه کمتر دارد و شاید روش‌های حضوری از حوصله مردم خارج باشد؛ البته باید روش‌های متعدد مثل حضوری، تلفنی فعال باشد تا هرکس به طریقی تعامل کند.

بسیاری از امور وجود دارد که خادم مردم بعد ورود به شورا باید آن را انجام دهد و در این مقال نمی‌گنجد اما مهم این است که چقدر خود اعضا در پی فهمیدن و عملی کردن وظایف خود هستند و آیا به انجام حداقلی امور بسنده می‌کنند یا به‌صورت جهادی درخور شأن جمهوری اسلامی ایران انجام‌وظیفه می‌کنند؟

بعد از اتمام خدمت؛ شفافیت اموال

معمولاً این‌گونه است که متأسفانه هر شخص در هرسمتی منصوب بوده پایان مأموریت خود را لحظه‌ای می‌داند که تاریخ مسؤولیتش تمام می‌شود اما به نظر می‌آید خادم مردم کسی است که بعد از پایان کار نیز  نباید همه‌چیز را رها کرده و پاسخگو نباشد.

علاوه بر آن‌یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها که نشان می‌دهد یک شخص واقعاً خادم مردم بوده، این است که دارایی‌هایش بعد و قبل مسؤولیت به طور غیرمعمول تغییری نکرده باشد بلکه در مسیر خدمت شاید کمتر هم شده باشد و اگر مسئولی حقیقتاً خادم مردم است این شهامت را داشته باشد تا شفافیت مالی کند.

بماند که برخی کاندیداها میلیونی برای تبلیغ خرج می‌کنند تا به شورای شهر راه پیداکرده و خدمت کنند که این موضوع کمی با منطق زمینی ما مغایر بوده و امید است که به‌حکم روایت الاعمال بالنیات هدف آسمانی آن رضای خدا و خدمت به خلق باشد!

اگر مسؤولین ما به تکلیف و حق‌الناسی که قبل، بعد و حین پذیرفتن آن سمت و مسؤولیت بر روی دوش‌شان خواهد آمد آگاه باشند شاید هیچ‌گاه به سمت مدیریت نیامده و از طرق مختلف خادم بودن خود را اثبات کنند و کسی که به فکر خدمت باشد لزوماً آن را در پست و سمت‌های اداری نمی‌بیند.

امیدواریم شورای شهر بعدی آن‌قدری قوی کار کند که استان قوی را در دل ایران قوی رقم بزند و این تغییر و تلاش در زندگی مردم حس شود.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول