اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سرویها: هیچکس نمی‌تواند تخلف تأثیرگذار در انتخابات انجام دهد

رییس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خراسان رضوی با بیان اینکه شرایط سلامت شرکت کنندگان در انتخابات را فراهم کرده‌ایم، گفت: کسی نمی‌تواند حتی یک تخلف اثرگذار در انتخابات انجام دهد، بازرس، ناظر و نمایندگان کاندیداها در شعب امکان این تخلفات را از متخلفان می‌گیرند.

سرویها: هیچکس نمی‌تواند تخلف تأثیرگذار در انتخابات انجام دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدکمال سرویها در نشست رسانه‌ای انتخابات در سالن شهید باهنر ساختمان استانداری خراسان رضوی، با تبریک ایام دهه کرامت، اظهار کرد: امیدواریم با انتخاب داوطلب اصلح مشکلات مردم به ویژه محرومان حل شود و شهد شیرین عدالت را در کشور شاهد باشیم؛ در هیأت نظارت استان جلسات خود را هر هفته برگزار کردیم؛ پروژه انتخابات یک پروژه چند وجهی است.

رییس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خراسان رضوی افزود: هیأت اجرایی، هیأت نظارت، عزیزان نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و شبکه‌ی سلامت خراسان رضوی اگر با یکدیگر با مشارکت حداکثری کار انجام دهند، نظم و امنیت روانی را در انتخابات بهتر از پیش شاهد هستیم و مردم با دغدغه کمتری با توجه به کرونا و نگرانی‌های آن‌ها در این خصوص، پای صندوق‌های رأی می‌آیند و انتخاباتی سالم به همراه سلامت رأی دهندگان را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه از سه ماه قبل شعب اخذ رأی را افزایش دادیم تا مردم با کمترین فاصله خود را به نزدیک‌ترین شعبه که در آن تمهیدات کرونایی فراهم شده است برسانند؛ تشریح کرد: پس از بازدیدها و امکان‌سنجی به شناسایی شعب دست پیدا کردیم، دوره قبل ۴ هزار و ۵۰۰ و امروز بالغ بر ۵ هزار شعبه در سراسر خراسان رضوی داریم.

سرویها نکته دوم را رعایت پروتکل ستاد ملی کرونا در شعب دانست و متذکر شد: ما مراقب مردم در نقاط تماس هستیم که اگر تعرفه‌ای را به دست شهروندان می‌دهیم عامل انتقال نشود، به مردم عزیز پیشنهاد می‌کنم خودکار همراه خود داشته باشند، فاصله‌گذاری‌ها برای افراد ما در شعب و مردم اعمال شده است و نگرانی نداریم.

رییس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خراسان رضوی اضافه کرد: در هر شعبه اخذ رأی ما با توجه به میزان آرا شعب در گذشته از دو تا پنج صندوق افزایش داشته‌ایم تا مردم در کمترین زمان رأی دهند، رأی‌گیری الکترونیک از چند سال پیش در کشور مطرح است و این دوره برای فضای شورای مشهد این اتفاق می‌افتد و ایرادات این انتخابات اگر دیده شود رفع می‌شود تا در کشور تکثیر شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تعرفه که یکی از معضلات ما است و همچنین با توجه به تذکر مقام معظم رهبری، در خراسان رضوی ما حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ واجد شرایط داریم اما ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تعرفه گرفته‌ایم تا در هیچ شعبه‌ای تعرفه کمی نداشته باشیم؛ مگر اینکه ازدحام زیادی در یک شعبه ایجاد شود و از آنجایی که آنلاین میزان تعرفه هر شعبه را می‌بینیم تعرفه به آن می‌رسانیم.

سرویها تاکید کرد: تعامل، رفاقت و همدلی میان هیأت نظارت و هیأت اجرایی موجود است، بالغ بر ۲۰ هزار نفر از ناظران و نیروهای آموزش دیده داریم و برای هر شعبه ۲ تا ۳ نفر در نظر گرفته شده‌اند که اگر مشکلی پیش آمد یک نیرو آموزش دیده برای رفع مشکل آنجا حضور داشته باشد.

مسئول شورای نگهبان در خراسان رضوی اعلام کرد: در سایت آپارات هم فیلم‌های آموزشی برای استفاده از دستگاه موجود است اما کار بسیار راحت است و افراد می‌توانند آنجا از باقی مردم هم سوالات خود را بپرسند، امیدواریم با توجه به سلامت و امنیت انتخابات، برگ زرینی در انقلاب رقم زده و با مشارکت حداکثری مردم، دشمن را مأیوس کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۴ هزار واکسن برای شعب اخذ رأی و هیأت اجرایی تحویل داده شده است؛ ادامه داد: ما ۲ ماه پیش درخواست واکسن دادیم ولی دیروز محموله به دست ما رسیده است و از آنجایی که ممکن است برخی در واکنش به تزریق واکسن تب و لرز داشته باشند؛ این واکسن‌ها برای این انتخابات کارآیی ندارند!

سرویها بیان کرد: هیأت اجرایی ۲۰ درصد تعرفه بیشتر به شعب تا پایان شب می‌دهد و تبلیغات کاندیداها پیش از شروع انتخابات توسط یک مأمور انتصابی از اطراف شعب جمع‌آوری می‌شود تا عدالت رعایت شود.

رییس هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خراسان رضوی تصریح کرد: نمی‌تواند کسی یک تخلف اثرگذار انجام دهد، بازرس، ناظر و نمایندگان کاندیداها در شعب امکان این تخلفات را از متخلفان می‌گیرند؛ در دوره قبل ۸۰ پرونده به دست ما رسید که بیش از ۷۰ مورد آن در دستگاه قضایی بررسی و رأی آن صادر شد.

خود را مکلف به اجرای دستورات رهبر می‌دانیم

در ادامه نشست رییس هیأت بازرسی انتخابات خراسان رضوی اظهار کرد: حضرت آقا می‌فرماید رأی مردم به معنی واقعی کلمه حق الناس و مراقبت از رأی مردم واجب شرعی و اسلامی است؛ این وظیفه ما را مشخص می‌کند و خودمان را ملزم می‌دانیم که این مراقبت را انجام دهیم؛ جدا از این بحث با توجه به قوانین انتخابات مجلس خبرگان و ریاست جمهوری وزارت کشور وظیفه اجرای قوانین را دارد.

محمدرضا پوراسدی در ادامه تبیین کرد: در قوانین آمده که وزارت کشور می‌تواند نمایندگانی در کشور بگمارد و ما از اسفند ماه کار خود را پس از ابلاغ از مرکز شروع کردیم، هیأت بازرسی متشکل از پنج نفر است؛ در تمام شهرستان‌ها هم نمایندگان خود را (سه نفر در هر شهرستان) نصب کرده و همه را در جلسات آموزش داده و توجیه کردیم، همچنین دبیرخانه‌ای هم در بازرسی داریم.

وی با بیان اینکه در هر شعبه یک بازرس، هر ۱۵ شعبه یک سربازرس و در هر ۱۰۰ تا ۱۵۰ صندوق بازرسان ویژه که رابط بین شعب و مرکز هستند، وجود دارند؛ تکمیل کرد: کمیته حقوقی ما هر هفته فعال بوده و کار خود را انجام می‌دهد و پیش از شروع تا پس از خاتمه انتخابات کمیته حقوقی، هیأت بازرسی و هیأت نظارت فعال هستند، تیمی متشکل از حقوق‌دانان و خبرگان باسابقه در انتخابات فعالیت می‌کنند و اگر در مورد موضوعی در این تیم به نتیجه نرسیم موضوع را با مرکز مطرح می‌کنیم.

پوراسدی متذکر شد: در این مدت جهت توجیه بازرسان، کتب قوانینی را به این عزیزان داده و مکلفشان کرده‌ایم که مطالعه کنند و به صورت قطره‌ای روزانه چند قانون را به آن‌ها با توجه به لازمه آن زمان آموزش داده‌ایم؛ کتابچه‌هایی هم تنظیم شده است که یکی وظیفه بازرس و دیگری قوانین و وظایف دیگر اعضای اجرایی انتخابات در آن نوشته شده است که بازرسان بدانند برای نظارت وظیفه هر فرد در شعب چیست.

رییس هیأت بازرسی انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه برای چند روز انتخابات یک اپلیکیشن موبایل هم توسط مرکز برای تسریع در ارائه گزارش و تخلفات در سطح استان طراحی شده است، ادامه داد: اگر در ۲۰ دقیقه این موارد تخلف گزارش شده در اپلیکیشن را پیگیری نکنیم موارد صورت خودکار به مرکز می‌روند.

گفتنی‌است؛ وزارت کشور سامانه‌ای را با عنوان (انتخاب‌گیران) طراحی کرده که شرایط کاندیداها در آن برای مناطق مختلف ذکر شده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول