اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: به بایدن گفتم انتظار تغییر مسیر ترکیه از «اس-۴۰۰» را نداشته باشد

رئیس‌جمهور ترکیه درباره دیدارش با همتای آمریکایی خود در بروکسل توضیح داد که به او گفته نباید از آنکارا انتظار داشته باشد که گام دیگری درخصوص جنگنده‌های اف-۳۵ یا سامانه‌های پدافندی روسی انجام دهد.

اردوغان: به بایدن گفتم انتظار تغییر مسیر ترکیه از «اس-۴۰۰» را نداشته باشد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) بعد از بازگشت از سفر بروکسل، به گفت‌وگو با خبرنگاران پرداخت.

اردوغان درباره اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفت: «ترجیح‌دادن سازمان‌های تروریستی که در حال جنگ با متحد آنها (ترکیه) هستند، آنهم به جای ایستادن در کنار متحدی که هدف تروریسم قرار گرفته، یک اشتباه تاریخی است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با کنایه به کشورهای غربی که از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه حمایت می‌کنند، تصریح کرد: «کسانی که از سازمان‌های تروریستی حمایت و آنها را تشویق می‌کنند، دیر یا زود متوجه می‌شوند که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره دیدارش با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود در حاشیه اجلاس ناتو توضیح داد: «من [به بایدن] گفتم انتظار نداشته باشید که ما به‌عنوان کشور ترکیه درخصوص [جنگنده‌های] اف-۳۵ و [سامانه‌] اس-۴۰۰ گام دیگری برداریم. زیرا ما سهم خود را در برنامه اف-۳۵ انجام داده‌ایم».

روابط ترکیه و آمریکا طی چند سال گذشته، بر سر مسائلی همچون حمایت های آمریکا از کردها که ترکیه آنها را گروه های تروریستی می‌خواند و همچنین اختلافات شدید در خصوص خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰، کنار گذاشتن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ به دلیل خرید تسلیحات روسی و به رسمیت شناخته شدن کشتار ارامنه از سوی آمریکا از سوی نظامیان امپراتوری عثمانی با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است.

اردوغان همچنین بدون توجه به درخواست طالبان مبنی بر خروج نظامیان ترکیه از افغانستان، ادعا کرد: «پس از تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان، ترکیه می‌تواند مسئولیت بسیار بیشتری را در آنجا به عهده بگیرد».

بر اساس این گزارش، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مناقشات منطقه «قره‌باغ کوهستانی» نیز اظهار داشت: «ارمنستان باید گام‌های اعتمادسازی را شروع کند. به اشتراک‌گذاشتن نقشه میدان‌های مین که در سرزمین جمهوری آذربایجان کار گذاشته‌اند، اولین قدم مهم در این راستا خواهد بود».

اردوغان روز سه‌شنبه نیز با اشاره به فرصتی که پایان درگیری‌ها در قره‌باغ برای همکاری‌های منطقه‌ای فراهم کرده، چارچوب شش‌جانبه‌ای را برای بازسازی این منطقه پیشنهاد داده بود (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول