اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

میزگرد | مطالبات اصلی بانوان درمیان شعارها گم شده است/ انتقاد از نپرداختن به مطالبات واقعی زنان در مناظرات

جمعی از دانشجویان و فعالان دانشجویی و فرهنگی در میزگردی که با موضوع « مطالبات مهم بانوان از دولت آینده » در خبرگزاری فارس برگزار شد، به بیان مهمترین مطالبات خود از دولت آینده پرداختند.

میزگرد | مطالبات اصلی بانوان درمیان شعارها گم شده است/ انتقاد از نپرداختن به مطالبات واقعی زنان در مناظرات

میزگرد- به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ نشست « مطالبات مهم بانوان از دولت آینده » با حضور جمعی از دانشجویان و فعالان دانشجویی در این خبرگزاری برگزار شد.

* باید برای تحکیم خانواده در شأن نظام اسلامی یک سبک ایرانی اسلامی تبیین شود

عاطفه رحیمی فعال دانشجویی و فعال حوزه فرهنگی در این نشست با بیان اینکه هیچگونه برنامه‌ای برای آینده دختران در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر در کشور مسایل بانوان به دو بخش خانواده و شغلشان تقسیم می‌شود.

وی افزود: اکنون اشتغال با هر شرایطی برای دختران محبوب بوده اما متأسفانه ازدواج برای آنها امری منفور شده است که این موضوع یکی از بزرگترین ضعف‌ها و دغدغه‌های جامعه ایرانی اسلامی محسوب می‌شود. این در حالیست که در جوامع غربی به زنان در حیطه خانواده به عنوان یک کمپانی تولید کننده سرمایه اجتماعی (باروری و فرزندآوری) نگاه می‌شود و هیچ وقت این مسئله مورد نقد قرار نگرفته است! با این وجود آنان جهت جبران کاستی‌های فرهنگی خود برای تشکیل خانواده، زنان را به ازدواج و فرزندآوری با روش‌های دیگری تشویق می‌کنند.

این فعال حوزه فرهنگی با بیان اهمیت نقش وزارت‌خانه آموزش و پرورش در پرورش و آگاهی بخشی به فرزندان در اهمیت تشکیل خانواده سالم و موفق، عنوان کرد: متاسفانه از گذشته تا کنون هیچگونه آموزشی برای دختران در حوزه مدیریت تحصیل و ازدواجشان توام با هم وجود ندارد. بنابراین، نتیجه این مسیر غلط، اکنون آثار خود را در جامعه به وضوح نشان داده و دختران جامعه با وجود تفاوت‌های اعتقادی، از نداشتن خانواده‌ای ایمن و سالم ابراز نارضایتی می‌کنند.

وی افزود: اکنون اگر ازدواج امری مهم تلقی می‌شود، چرا نسبت به ازدواج دختران و پسران در رده‌های سنی متفاوت آسیب‌شناسی و مدیریت صورت نمی‌پذیرد. 

 

این فعال فرهنگی تاکید کرد: جامعه‌ بانوان مجرد، به دوبخش سن آماده به ازدواج و بخش دیگر سنین بالاتر تقسیم می‌شوند، که برای هرکدام بایستی برنامه ریزی صحیح و اجرایی انجام پذیرد. اگر بانوان مجرد با سنین بالاتر،  به دست فراموشی از دید متولیان فرهنگی و دولتی سپرده شوند، باتوجه به شرایط سخت تجرد در ابعاد متفاوت، زمینه بروز مشکلات عدیده‌ای برای ایشان و هم‌چنین جامعه حاصل می‌گردد و نیز عدم برنامه ریزی فرهنگی و اجرایی برای مخاطب گروه اول هم، بانوان مجرد کم سن‌تر را ایضا به سرنوشت ناهمگون گروه دوم در آینده دچار نموده  و این چرخه ادامه‌دار خواهد شد.

رحیمی با بیان اینکه قانون تسهیل ازدواج هم‌اکنون به مدت ۱۵ سال در مرحله اجرا متوقف شده است، از مغفول ماندن پژوهش و اجراییات مسائل مهمی از این قبیل گلایه کرد.

این فعال فرهنگی تأکید کرد: در حال حاضر نهاد خانواده در کشور ما تضعیف شده که باید در این زمینه قانون‌گذاری لازم اتخاذ شده و رسانه‌ها نیز این موضوع را با جدیت پیگیری کنند. به‌عنوان مثال از تصویب قانون اخیر، جهت حمایت از ازدواج در سنین پایین‌تر یاد نمود که با هجمه‌های بسیاری مواجه شد. وی، علت این هجمه‌ها را نبود آموزش برای جامعه در مقابله با تقبیح ازدواج از طرف رسانه‌ها دانست‌.

رحیمی با بیان اینکه نباید هیچ‌یک از بانوان را مخاطب سوخته جامعه بدانیم، ادامه داد:  نباید به بانوان به عنوان عنصری برای تولید فرزند نگاه کنیم چراکه نگاه غلط به بانوان که 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند باعث تضعیف و فروپاشی خانواده خواهد شد.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر هیچگونه برنامه‌ مدونی برای امکان ازدواج یا انتخاب تجرد بانوان در کشور وجود ندارد؛  تصریح کرد: دختران و پسران دانشجو در دانشگاه درصورت انتخاب سبک زندگی به صورت مجرد بایستی به درستی آموزش ببینند، که این انتخاب برای خودشان و در ادامه جامعه، کم‌ترین آسیب را به همراه داشته باشد.

این فعال فرهنگی در پایان با اشاره به تغییر سبک زندگی خانواده‌های ایرانی گفت:‌ باید برای تحکیم خانواده ای که در شأن جمهوری اسلامی باشد یک سبک ایرانی اسلامی تبیین شود تا براساس آن بانوان در نهادهای فرهنگی به فعالیت‌های کاربردی در سطح جامعه بپردازند.

* مطالبات واقعی و ضروری بانوان درمیان شعارها گم شده است/ نیازهای زنان در حوزه سلامت

فاطمه نوروزی فعال دانشجویی و فعال حوزه درمان و سلامت هم در این نشست با بیان اینکه رسیدگی به حقوق و مسائل بانوان می بایست قدم به قدم و از نیاز های اساسی ، آنهم به صورت عملیاتی شروع شود ، گفت: اکنون نیاز های واقعی و ضروری بانوان خصوصا در حوزه سلامت و درمان لا به لای حرف های بزرگ و شعارهای فضایی از حقوق زن گم و مغفول شده است؛ تا حدی که در این فضا پرداختن به این نیاز های مهم و اساسی و پایه ای ساده انگاری تلقی می شود.

وی افزود: در حوزه درمان و سلامت دو مطالبه وجود دارد؛ یکی لزوم توجه بیشتر به تطبیق جنسیت کادر درمان و بیماران که این امر در کیفیت خدمات درمانی و بار فکری که بیمار متحمل می شود اثری غیرقابل انکار دارد لذا لازم است ؛کادر درمان خانم در همه ساعات کاری به تعداد کافی در مراکز درمانی حضور داشته باشند و نیز با افزایش تعداد نفرات و تسهیل امکانات حضور بانوان در محیط کاری درمان( مانند تنظیم شیفت ها و حجم کار با توجه به موقعیت خانواده و فرزندان و توان جسمی بانوان)کیفیت ارائه خدمات درمانی توسط ایشان ارتقاء داده شود. 

نوروزی تصریح کرد: باید در ظرفیت دانشگاهی تربیت نیروی انسانی در حوزه سلامت در نظر گرفته شده و بر ایجاد بهره وری کیفی و کمی برای کادر درمان بیشتر و عملیاتی تر تمرکز شود تا صرف گذراندن چند واحد درس تئوری در رابطه با کیفیت ارتباط گیری با بیماران. متاسفانه  در حال حاضر آموزش در این زمینه ضعیف است و در زمینه آموزش کادر درمان با حداقل کاری و رفع تکلیف مواجه‌ هستیم.

 

وی در واکنش به صحبت های برخی کاندیدای ریاست جمهوری درباره مسائل بانوان کشور اظهار کرد: در حال حاضر لازم است برنامه ای دقیق و تطبیق داده شده با نیازهای بانوان جهت آموزش سبک زندگی سلامت محور و پیشگیرانه از بیماری های زنان از دوران کودکی و نوجوانی تا همه مقاطع سنی بعد و خصوصا در سنین جوانی قرار داده شود و به طور مستمر پیگیری شود تا شاهد هزینه های هنگفت درمان نباشیم.

این فعال دانشجویی گفت: در همین راستا لازم است تسهیلاتی جهت دریافت مکمل های لازم مانند آهن و ویتامین دی و همچنین خدمات غربالگری دوره ای جهت تشخیص و درمان به موقع بیماری های محتمل قرار داده شود تا هزینه های بالای این خدمات درمانی مانع رفع نیاز بانوان و نتیجتا کاهش سطح سلامت بانوان جامعه نگردد.

وی افزود: همچنین در حوزه فرزند آوری شاهد هزینه های سرسام آور درمانی و بهداشتی هستیم که بسیاری از زوجین حتی قادر به پرداخت هزینه های پایه تولد و مراقبت از نوزاد یا چکاپ های دوره ای بارداری یا حتی درمان ناباروری نیستند و این از کیفیت زندگی ایشان  کاسته و نیز منجر به افزایش آمار بیماری هایی شده است که در این مراقبات میشد از آنها جلوگیری شود یا زودتر تشخیص داده شوند؛ شده است . لذا لازم است تسهیل این روند در اولویت های اول کشور قرار گیرد.

* عملکرد معاونت امور زنان ریاست جمهوری قابل قبول نبود/ نیازمند پرداختن جدی‌تر به مسائل زنان هستیم

طاهره زارع فعال دانشجویی در این نشست با نگاه به سبک‌‌زندگی امروزی جامعه گفت: در نگاه امروزی جامعه، دختران و پسران ما تشویق به تحصیل در فضای دانشجویی می‌شوند بدون اینکه به اقتضائات تحصیلی‌شان و تفاوت مسئولیت‌های اجتماعی‌شان توجهی شود. درنتیجه این نوع از تحصیلات، اشتغالشان هم به مشکل برمی‌خورد. زیرا که تحصیلات یک‌چیز است و رسالت اجتماعی‌شان یک چیز دیگر... در نتیجه ما سرمایه‌های کشور اعم از سرمایه‌های مادی و انسانی را صرف چیزی کرده‌ایم که به اعتلا و پیشرفت جامعه منجر نمی‌شود.

وی افزود: فرآیند فعلی رشد جامعه، تک بعدی است. ما تنها به دنبال باسواد کردن دخترانمان، آن هم به شکل ناقص هستیم. درصورتی که مهم‌ترین رکن برای سلامت یک جامعه، سلامت خانواده آن است. ما باید در تمام تصمیم‌گیری‌های خرد و کلانمان، به حفظ خانواده توجه کنیم. در راستای این نکته، باید شرایط ازدواج و فررندآوری را هم برای دختران دانشجویان و هم بانوان شاغل طوری فراهم کنیم که آنان بدون نگرانی، به این دغدغه مهم اجتماعی بپردازند. باید بپذیریم که پرداختن به مسائل مربوط به خانواده، دقیقا پرداختن به مسائل اجتماعی است.

 

این فعال اجتماعی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف مهم، لازم است زمان مرخصی‌های زایمان اصلاح شود و تدابیری برای نگهداری کودکان در مراکز دانشگاهی و محل‌های کار در نظر گرفته شود. به علاوه بانوان باید تضمین بازگشت شغلی پس از مرخصی را هم داشته باشند. تسهیلات شیردهی فرزند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. 

زارع با بیان اینکه عملکرد معاونت امور زنان ریاست جمهوری قابل قبول نبوده است و اقدام جدی در راستای حل مشکلات و اعتلای فرهنگ زنان انجام نداده، گفت:  ما نیازمند پرداختن جدی‌تر به قوانین مربوط به زنان هستیم و در این راستا، همکاری هر سه قوه لازم است. به علاوه باید نظارت بر اجرای درست قوانین نیز تشدید شود.

* دولت به بانوان به جای نگاه ارزشی نگاه ابزاری دارد

حمیده عزیزی پژوهشگر حوزه اقتصاد بین الملل هم با بیان اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری برای جمع آوری رای از بانوان سخن می گویند، گفت: اولویت بانوان اشتغال براساس تخصص و مدرک تحصیلی است اما دولت به جای نگاه ارزشی به بانوان تنها نگاه ابزاری دارد.

وی افزود: برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری متناسب با فضای انتخاباتی و شور انتخاباتی یکسری مسائل مربوط به بانوان را مطرح کردند و تنها به دنبال جمع آوری رأی بودندچراکه مموضوعاتی که به آن اشاره کردند به هیچ عنوان در اولویت زنان قرار ندارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صحبت های کاندیداهای  ریاست جمهوری درباره زنان مورد انتقاد بسیاری از بانوان قرار گرفته است، تصریح کرد: درحال حاضر بانوان که ۵۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و پرداختن به تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی انتظار دارند به‌ ازای اخذ مدرک دانشگاهی و متناسب با تخصص خود در شغل مناسبی ایفای نقش کنند.

 

وی با تاکید بر نقش خانم ها در خانواده ادامه داد: باید کار خانم ها با توجه به نقش محوری که در خانواده پیرامون همسر و تربیت فرزند دارند، از نظر ساعات کاری،محیط کار، سختی کار دارای ویژگی های متفاوت از کار مردان باشد و البته متناسب با تخصص و تحصیلات هر فرد، تا هم خانواده لطمه نبیند و هم در گردش چرخ اقتصادی کشور این قشر از جامعه نیز مشارکت داشته باشند.

پیشنهاد می شود رئیس جمهور آینده سیاست های تسهیلی و اقدامات حمایتی مانند موارد زیر را در نظر بگیرد:
۱- حمایت ویژه از اشتغال زنان و مردان سرپرست خانوار در قالب واگذاری اولویت های استخدامی، معافیت های بیمه ای برای کارفرما و.....
۲- فراهم نمودن امکان بازنشستگی زود هنگام و یا کار نیمه وقت برای زنان با حفظ حداقل امتیازات تامین اجتماعی برای آنها
۳-راه اندازی صندوق های بیمه بیکاری برای زنان سرپرست خانوار تا دستیابی به امکان شغلی جدید در صورت از دست دادن کار قبلی

* برخی نامزدهای ریاست جمهوری مطالبات واقعی بانوان را در مناظرات بیان نکردند

فاطمه نوروزی فعال فرهنگی در حوزه تشکیلات اسلامی و پژوهشگر حوزه فرهنگ و تربیت در این نشست با بیان اینکه مطالبه اصلی بانوان همان مطالبه مقام معظم رهبری در این حوزه است، گفت: متأسفانه هیچ نهادی گام مؤثری برای دغدغه اصلی بانوان بر نداشته‌اند؛ زیرا فهم درستی از جایگاه زنان در خانواده و جامعه حاصل نشده است و نهادهای مسئول اجرایی و بانوان جامعه را در شناخت و بیان مطالبه‌های ایشان به اشتباه انداخته است.

 کارشناس علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول‌الدین تهران افزود: مطالبه‌های مطرح‌شده در مناظره‌ها با دغدغه اصلی زنان و آن نقشی که در جامعه دارند، بسیار فاصله دارند. نامزدها با نگاه غرب در مورد زنان صحبت کرده و تلاش کردند نگاه جنسیتی را با بیان حضور در ورزشگاه حاکم کرده و تنزل دهند. درصورتی‌که زنان، مهم‌ترین جایگاه را در نظام تربیتی دارند. با نگاه به اندیشه رهبران انقلاب اسلامی، این مهم قابل اثبات است. رهبری، زنان را معماران جدید ایران اسلامی معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: زن مسلمان ایرانی تعریف جدیدی را برای زنان در غرب و شرق معرفی می‌کند. و یا این‌که بحث ولایت اجتماعی زنان را مطرح  می‌کنند.

 

وی افزود: اما تهاجم فرهنگی جایگاه زنان در خانواده و حوزه اجتماعی را تنزل داده است. به‌طوری‌که شاهد هستیم در دولت‌ها برنامه‌ای برای مقابله با این تهاجم ارائه نشده و یا اجرایی نشده است. و این روند ادامه داشته و تنها زمان انتخابات، از زنان و حضور آنان و جایگاه آنان، استفاده جنسیتی شده است.

این فعال فرهنگی گفت: این امر مستلزم گفتمان‌سازی است. با نگاه به سبک زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) درمی‌یابیم که فعالیت زنان در اسلام محدود به خانواده نمی‌شود و در جامعه نیز ایفای نقش جدی داشته‌اند. مطالبه من، همان مطالبه رهبری است. برنامه‌های تدوین شده و مطالبات زنان، خارج از فضای نگاه اسلام و الگوهای برجسته، تنها نام رهبر را جهت روکش مشروعیت، به آن اضافه کرده و دغدغه اصلی را مطرح نمی‌کنند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای تربیتی در این زمینه مسئولیت داشته و تقریباً هیچ گام قابل‌توجهی برنداشته است.

وی تصریح کرد: مسئله دیگری که شاهد بوده‌ایم این‌است‌که به توانمندی‌های بانوان نخبه، در عرصه‌های گوناگون فکری و پژوهشی، توجه نشده و دولت‌ها و دستگاه‌های دولتی، تلاش کرده‌اند ایشان را در چند نقطه فکری محدود کنند. درصورتی‌که بانوان توانمندی‌های بی‌نظیری در عرصه‌های مختلف راهبردی دارند که در کنار توان عملیاتی برادران، می‌تواند پیشران خوبی بوده و به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی کمک کند.

* مطالبه زنان جامعه مسئله اشتغال فارغ التحصیلان خانم است

زهرا لایق حقیقی فعال دانشجویی در این نشست با بیان اینکه مهم ترین مطالبه زنان جامعه مسئله اشتغال فارغ التحصیلان است، اظهار داشت: اگر نمایندگان انتخاباتی یک بستر شغلی مناسب در راستای رشته تحصیلی دانشجویان ایجاد کنند، بانوان با آرامش بهتری در رشته مورد علاقه خودتحصیل می‌ کنندبه طور مثال تربیت معلم که دانشجو بعداز اتمام درس در یک بستر کاری متناسب مشغول به کار می‌شود.

وی افزود: بنده به عنوان یک فارغ التحصیل رشته نرم افزار بیان می دارم که یک روش بسیار متناسب با زمان و توانمندی خانم ها چه در زمان دانشجویی چه پس از آن فعالیت در زمینه تولید محتواست. این امر هم در جهت عدالت اجتماعی موثر است، هم در زمینه به کارگیری توانمندی و تخصص دانشجویان با رشته های مختلف تحصیلی. همان گونه که در زمان کرونا هم مشاهده شد این گونه فعالیت باعث گسترش آموزش ها به صورتی متناسب در کل کشور می شود و امکانات ویژه ای را هم نمی طلبد، بنابراین با فراهم کردن بستر تولید محتوا هر خانم در هر جای کشور متناسب با تخصص و زمان خود می تواند دانش خود را به دیگران ارائه دهد.

لایق حقیقی تصریح کرد: نکته مهم دیگر که دغدغه مهم خانم ها است، حمایت از اشتعال های خانگی است، بعضی از خانم‌ها سرپرست خانوار هستند، یا به دلیل شرایط اقتصادی امروزه، خانم علاقه‌ای به کار دربیرون ندارد اما در این شرایط باید کمک حال همسر خود باشد و چون نمی خواهد به دلیل کار بیرون بستر خانه را ترک کند، به سمت اشتغال خانگی سوق داده می شود، حمایت از این نوع اشتغال ها علاوه بر گردش مالی اقتصادی خانواده ها باعث افزایش رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: نکته بعدی خانم‌های خانه‌دار هستند، که همیشه برای آرامش خانم‌ها در منزل از طرف نمایندگان با وعده‌های اجرایی نشده مواجهه می شوند.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای بیمه خانم‌های خانه‌دار، ارائه حقوق‌ به ایشان، پشتیبانی محکم از خانم‌های خانه دار به عمل خواهد آمد و این هم در ایجاد آرامش خانم‌ها کمک بسزایی شده، هم در ایجاد آرامش خانه کمک شده، زیرا آرامش خانه وابستگی شدیدی به ارامش خانم خانه دارد.

* شعارهایی که در انتخابات به عنوان اولویت حوزه زنان مطرح می‌شود غیر واقعی است

زهرا میرزایی فعال دانشجویی در این نشست با بیان اینکه به بانوان در انتخابات به عنوان ابزار سیاسی نگاه می‌شود،گفت: امروز فضای رسانه در اختیار همه خانواده‌ها و در دسترس همه است اما تا کنون نتوانسته ایم از این بستر در راستای ایجاد گفتمان در حوزه های مختلف اقتصادی و سبک زندگی و ایجاد شغل به طور صحیح و مطلوب استفاده کنیم. 

وی افزود: امروز متاسفانه به بانوان به خصوص در رقابت های انتخاباتی به عنوان ابزار نگاه می‌ شود و آدرس های غلطی داده می شود و شعارهایی به عنوان اولویت مباحث زنان مطرح می شود که غیر واقعی است و به مسائل اساسی توجه نشده است.

میرزایی تصریح کرد: رسانه ها به کمک آمده اند اما نه برای روایت مشکلات واقعی و آسیب های جدی موجود، بلکه جهت خلط مباحث و منحرف ساختن مخاطب از شناخت حقوق اولیه و اساسی خود و مطالبه نسبت به آن.

وی ادامه داد: نهادهای متولی در جامعه حقیقی و مجازی از جمله صداوسیما در جهت معرفی، آموزش و حمایت، مسئله حقوق بانوان در اجتماع و خانواده هیچ گامی بر نداشته اند. همواره مباحث بانوان دست آویز نگاه های جنسیتی بوده و سرگرم بحث هایی غیر منطقی پیرامون حجاب شده اند. در صورتی که مباحثی چون شغل، بیمه، تحصیل فراجنسیتی هست و لازم هست در جامعه برای همه اقشار فارغ از جنسیت به خوبی دیده و تدبیر شود.

وی تاکید کرد: در این دوره انتظار می رود کاندیداهای محترم برنامه هایی پیرامون مدیریت فضای افسار گسیخته رسانه داشته باشند البته که مدیریت نازل بر تقویت کیفیت بهره وری نه به معنای ایجاد محدودیت متاسفانه جریان های مختلف در کشور از انقلابی اصلاح طلب و اصولگرا هیچ کدام به معنای واقعی داعیه دار حل مسائل اساسی کشور نبوده اند افراد شاخص از هر طیف در فضای رسانه همچنان درگیر مباحث حاشیه ای بوده و بیشتر می‌شود گفت در مسیر انحراف گفتمان اصلی کمک های شایانی کرده اند.

میرزایی گفت: مدیریت گفتمان در بستر مجازی افسار گسیخته و رها است نتیجه می‌شود همین چیزی که مشاهده می‌شود همواره ما در دور باطل مباحث تکراری می چرخیم اما اگر نهادها وظایف خود را درست انجام داده بودند و خانواده ها نسبت به حقوق خود اطلاعات کافی داشتند دیگر نمی‌‌شد اولویت مردم را از مشکلات کلان که به معاش آنان وابسته است منحرف ساخت و به نوعی اغفال کرد.

این فعال دانشجویی اشاره کرد باید نگاه جنسیتی به بانوان برداشته شود و شایسته‌سالاری جایگزین آن شود.

 

او خاطر نشان کرد: عزت نفس، عبارت است از احساس ارزشمند بودن، این حس از مجموعه ی افکار، احساسات، عواطف و تجربیات ما در طول زندگی ناشی می شود. در واقع می اندیشیم که فردی با هوش یا کودن هستیم، احساس ما نسبت به اینکه شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم، مورد قبول و اطمینان هستیم یا خیر؟ خود را دوست داریم یا نداریم؟

وی گفت: در واقع ﺗﺼﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻀﻮ یک اجتماع ﺩﺍﺭم، موجب عزت نفس و اعتماد به نفس می شود. اما موانعی در مسیرهای متعدد زندگی وجود دارد که بعضا موجب می‌شود این عزت نفس که پله اول تشکیل دهنده شخصیت هر فرد هست علی الخصوص یک خانم که قرار هست نقش مربی داشته باشد و تربیت فرزند کند خدشه دار شود.

میرزایی تصریح کرد: به عنوان مثال در بستر اشتغال، بنده به عنوان یک خانم شاغل زمانی، احساس عزت نفس و امنیت می کنم که بتوانم شغلی متناسب با تخصص و تجربه و علاقه خود داشته باشم و مراحل پیشرفت را طی کنم.

این فعال دانشجویی افزود: در مراحل کار هر فرد انتظار دارد این سیر را سپری کند. اما وقتی مواجه می‌شود با نگاه غربی به بانوان و محول کردن کارهای حاشیه ای اما زمان بر با هزینه ناچیز و بعضا قرار گرفتن در موقعیتی که بین یک خانم و آقای شاغل صرفا با نگاه جنسیتی که حتما مدیر و مسئول باید یک آقا باشد تمام تخصص و توانایی های یک فرد زیر سوال می رود.

وی گفت: در حال حاضر می‌توان گفت موضوع جایگاه بانوان در کشور مغفول مانده است و براساس رشته و تخصصی که دارند این جایگاه در جامعه دیده نشده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول