اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

استقبال چین از تأکید بایدن و پوتین بر اجتناب از جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن استقبال از تأکید رهبران روسیه و آمریکا بر ثبات راهبردی و اجتناب از جنگ اتمی گفت، پکن نیز برای گفت‌وگوهای دوجانبه در این زمینه آمادگی دارد.

استقبال چین از تأکید بایدن و پوتین بر اجتناب از جنگ هسته‌ای

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین از تأکید روسای جمهور روسیه و آمریکا بر لزوم اجتناب از وقوع جنگ هسته‌ای، استقبال کرد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه در نشست خبری روزانه گفت: «چین از توافق حاصل شده بین روسیه و ایالات متحده درخصوص گفت‌وگوهای دوجانبه بر سر ثبات راهبردی استقبال می‌کند».

لیجیان افزود: «روسیه و ایالات متحده به عنوان کشورهای دارای بزرگ‌ترین زرادخانه‌های اتمی باید از دستورالعمل‌های سازمان ملل و توافقات بین‌المللی تبعیت کنند و به مسئولیت‌های ویژه و اساسی خود درخصوص خلع سلاح اتمی پایبند بوده و ذخایر اتمی خود را به شکل قابل تأییدی کاهش دهند».

این دیپلمات چینی گفت: «همچنین دریافتیم که سران دو کشور بر این اصل تأکید کردند که جنگ اتمی برنده‌ای ندارد و هرگز نباید رخ دهد. چین نیز تأکید بر این اصل را میان پنج کشور دارای بیشترین سلاح اتمی ترویج می‌کند تا خطر وقوع جنگ اتمی را کاهش داده و از ثبات راهبردی جهانی محافظت کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «چین همواره از تلاش‌های بین‌المللی در راستای کنترل تسلیحات اتمی حمایت کرده و به گفت‌وگو با دیگر کشورها درباره طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به ثبات راهبردی در چارچوب مکانیسم‌های همکاری پنچ قدرت اتمی جهان، کنفرانس خلع سلاح اتمی و کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل ادامه می‌دهیم. ما همچنین آمادگی داریم بر اساس احترام متقابل و بر پایه برابری، با طرف‌های مربوطه گفت‌گوهایی دوجانبه داشته باشیم».

رهبران روسیه و آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) پس از دیداری طولانی در بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند: «ما "جوزف آر. بایدن"، رئیس جمهورآمریکا و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه خاطر نشان می‌کنیم که ایالات متحده و روسیه نشان داده اند که حتی در دوره‌های پرتنش می‌توانند در اهداف مشترک قابل پیش بینی در حوزه راهبردی، کاهش خطر درگیری‌های نظامی و تهدید جنگ اتمی پیشرفت کنند».

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «تمدید اخیر پیمان "نیو استارت" نمونه‌ای از تعهد ما در زمینه کنترل تسلیحات اتمی است. امروز، ما این اصل را دوباره تایید می‌کنیم که جنگ هسته‌ای فاتح ندارد و هرگز نباید وارد چنین جنگی شد».

در خاتمه این بیانیه آمده است: «مطابق با این اهداف، ایالات متحده و روسیه در آینده نزدیک یک گفت‌وگوی دوجانبه با ثبات و راهبردی را آغاز خواهند کرد. از طریق این گفت‌وگو ما در تلاشیم تا زمینه اقدامات جهت کنترل تسلیحات و کاهش خطرهای آینده را فراهم کنیم».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول