اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اعتراض حقوق بشری به دیدار بی‌سروصدای جانسون با ولی‌عهد بحرین

دیدار مقامات دولت انگلیس و رژیم آل خلیفه بحرین به‌منظور عقد قرارداد تجاری، اعتراض فعالان حقوق بشر را موجب شد.

اعتراض حقوق بشری به دیدار بی‌سروصدای جانسون با ولی‌عهد بحرین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فعالان حقوق بشر انگلیس به دیدار سروصدای «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور با مقامات رژیم «آل خلیفه»بحرین اعتراض کردند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، وزارت امور خارجه و دفتر نخست‌وزیری انگلیس، به بهانه مسائل امنیتی پیش از انجام دیدار جانسون و «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولی‌عهد بحرین خبری درباره آن منتشر نکردند.

با این حال پس از این دیدارها، دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد دو طرف درخصوص‌ «تقویت همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک» به توافق رسیدند.

انگلیس در تلاش است معامله تجاری جدیدی با کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس از جمله بحرین، عربستان سعودی، عمان و امارات متحده عربی منعقد کند. با این حال به نظر می‌رسد به‌دلیل سوابق حقوق بشری برخی از این کشورها، چنین توافقات تجاری با مخالفت اعضای پارلمان انگلیس مواجه شود.

«پل اسکریوِن» از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات مجلس اعیان پارلمان انگلیس در واکنش دیدار مقامات رژیم آل خلیفه با مقامات دولت انگلیس گفت: «اینکه نخست‌وزیر فرش قرمزی پهن کرد و در دیدار با ولی‌عهد تجارت را به شکنجه ارجح دانست، مرا مبهوت کرد اما متأسفانه غافلگیر نشدم. حتی در بیانیه رسمی نیز اشاره‌ای به نقض حقوق بشر [در بحرین] نشد».

از سوی دیگر مدیر موسسه حقوق و دموکراسی بحرین در این‌باره گفت:‌ «اگر بریتانیا واقعاً به‌دنبال توافق تجاری با رژیمی است که زندانیان سیاسی را به‌عنوان گروگان نگه می‌دارد، کودکان و حتی منتقدان میانه‌رو را شکنجه می‌کند، ضروری است که مسائل حقوق بشری را در هرگونه روابط تجاری در آینده به عنوان یک اصل قرار دهد».

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، یکی از اعضای سازمان حقوق بشری «پرایو» نیز گفت: «دولت انگلیس اغلب با افتخار درباره روابط با بحرین صحبت می‌کند. پس چرا ولی‌عهد بحرین را از درب پشتی می‌برند و این دیدار را اعلام نمی‌کنند؟»

این فعال بحرینی افزود: «حقیقت این است که مقامات دولت بریتانیا می‌دانند که مقامات بحرینی به‌طور سیستماتیک از حکم مرگ و شکنجه برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کنند و با این وجود، بریتانیا از نهادهای مجری این آزارها حمایت سخاوتمندانه‌ای می‌کند. این حمایت‌ها با ارزش‌های بریتانیایی مغایر هستند و [دولت بریتانیا] باید تا زمانی که دولت بحرین استفاده از شکنجه برای اعتراف گرفتن و محکوم کردن مخالفان به مرگ را متوقف نکرده است، از حمایت از آنان دست بردارد».

گروه انگلیسی «کمپین علیه فروش تسلیحات» اخیراً اعلام کرد دولت این کشور از سال 2001 مجوز فروش صد و بیست میلیون دلار تسلیحات به رژیم بحرین را صادر کرده است که چهل میلیون دلار آن به تسلیحات سبک اختصاص داشته است.

«اندرو اسمیت» سخنگوی این گروه حقوق بشری گفت: «رژیم بحرین تاریخچه طولانی و شرم‌آوری از آزار و قساوت دارد. تصویر خوشامدگویی بوریس جانسون به یکی از بالاترین مقامات این رژیم در دفتر نخست‌وزیری تهوع‌آور است. این کار نشانه‌ای واضح و بدون ابهام از حمایت از دیکتاتوری و تحت‌الشعاع قرار دادن فعالیت‌های مدافعان حقوق بشر است».

اسمیت در ادامه گفت، به نظر می‌رسد دیدگاه بوریس جانسون درباره «بریتانیای جهانی»، «حرف زدن درباره اهمیت دموکراسی را به یدک می‌کشد اما به سرکوب‌ها دامن زده و ناقضان [حقوق بشر] را تقویت می‌کند».

چندی پیش،  معترضان بحرینی دو روز متوالی در برابر سفارت بحرین در انگلیس تجمع کردند و خواستار آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی شدند.

همچنین ۲۰ سازمان حقوقی اخیراً از مسئولان بحرینی خواستند که فعالان معارض و مدافعان حقوق بشر را آزاد کنند. این سازمانها تأکید کردند که جان این افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارد و باید هر چه سریعتر آزاد شوند.

رژیم آل خلیفه بحرین از جمله حکومت‌هایی است که با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا به طور رسمی در کاخ سفید توافق عادی‌سازی روابط امضاء کردند و به دنبال این اقدام، در زمینه‌های مختلفی توافق همکاری امضاء کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول