اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

مناظره در المیادین: زیباکلام: رئیسی نامزد نظام پس قطعا پیروز است؛ ایزدی: پس چرا 4سال پیش روحانی انتخاب شد؟

زیباکلام و ایزدی دو استاد دانشگاه تهران در ویژه‌برنامه انتخاباتی شبکه المیادین حاضر شدند و زیباکلام ادعا کرد که رئیسی چون نامزد نظام است قطعا پیروز انتخابات است اما ایزدی گفت، اگر اینطوراست چرا چهار سال پیش حسن روحانی پیروز انتخابات شد.

مناظره در المیادین: زیباکلام: رئیسی نامزد نظام پس قطعا پیروز است؛ ایزدی: پس چرا 4سال پیش روحانی انتخاب شد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین صبح امروز جمعه،  همزمان با برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری میزبان «صادق زیباکلام» و «فؤاد ایزدی»‌ از اساتید دانشگاه تهران بود که گفت‌وگوی این دو تبدیل به نوعی شبه‌مناظره شد. 

صادق زیباکلام با اشاره به تصاویر زنده شبکه المیادین از حضور مردم در صف‌های اخذ رأی در ساعات نخستین روز و در چند استان از جمله تهران، کرمان و مشهد، گفت، آنچه واضح است، در ساعات اولیه، مردمِ هوادار نظام که عموما هم از صبح زود پای صندوق می‌آیند، در انتخابات شرکت می‌کنند. مهم در انتخابات امروز، آراء خاکستری است که در رأی دادن مردد هستند که مشارکت بکنند یا خیر. در انتخابات‌های گذشته نیز رأی خاکستری داشتیم اما به اندازه این انتخابات زیاد نبود. ما منتظریم ببینیم که آراء خاکستری چه تصمیمی می‌گیرد. 

 

فؤاد ایزدی نیز در پاسخ به سوال المیادین در خصوص روز انتخابات و آراء خاکستری گفت، می‌دانید که انتخابات امسال در حالی برگزار می‌شود که خیلی‌ها در داخل یا خارج از کشور دعوت به تحریم کرده‌اند و البته این جدید نیست و از ابتدای انقلاب این دعوت‌ها بوده است. چون حکومتی که در ایران شکل گرفت، دلخواه غربی‌ها نیست. 

المیادین از چهار نامزد باقی مانده در انتخابات پرسید و زیباکلام گفت، هر چهار نفر فعلی دارای جایگاه سیاسی و اجتماعی هستند اما با هم تناسبی ندارند. آقای رئیسی رئیس قوه قضاییه و نامزد مورد حمایت نظام است و قطعا در این انتخابات پیروز می‌شود. معلوم بود که رئیس‌جمهور آینده آقای رئیسی است. 

المیادین پرسید چطور می‌گویید آقای رئیسی نامزد نظام است و زیباکلام صرف حمایت رجال دینی و رسانه‌های اصولگرا را حمایت نظام از ابراهیم رئیسی توصیف کرد. او گفت که اینها این حمایت خود را مخفی نمی‌کنند و نگاهی ساده نشان می‌دهد که مجموعه نظام از رئیسی حمایت می‌کند. 

ایزدی در پاسخ به این سخن زیباکلام گفت، ببینید هر چهارسال که انتخاباتی در ایران برگزار می‌شود، یک عده تبلیغ می‌کنند که یکی از نامزدها نامزد نظام است. این چیز جدیدی نیست که دکتر زیباکلام از آن سخن می‌گوید. خب چهار سال پیش هم آقای رئیسی نامزد انتخابات شد اما آقای حسن روحانی انتخاب شد. همچنین قبلا همین حرف را درباره آقای سعید جلیلی می‌زدند که وی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است و او نامزد مورد حمایت نظام است اما او رئیس جمهور نشد. قبلتر هم با حضور محمد خاتمی و ناطق نوری می‌گفتند ناطق نامزد نظام است اما چه کسی رأی آورد؟‌ آقای خاتمی. در طول چهل سال گذشته این حرفها را زده‌اند. بله خب در این انتخابات‌ها یک نامزد بیشتر به نامزدی که گفته می‌شود نامزد نظام است نزدیک‌تر بوده اما اینطور نبوده که پیروزی او تضمین‌شده باشد بلکه آنچه تعیین‌کننده بوده، رأی مردم بوده است و اگر دموکراسی نبود که همیشه نامزد مد نظر نظام رأی می‌آورد و پیروز می‌شد. امسال در کل کشور تمایل عمومی به نامزدی است که آقای زیباکلام از او نام بردند. حتی امسال اهل سنت نیز تمایل به نامزدی دارند که دکتر زیباکلام او را نامزد نظام می‌نامد. حال آنکه همه نامزدها در مناظرات از حمایت از اهل سنت هم حرف زدند. 

 

مجری المیادین از چرایی حمایت خجولانه جبهه اصلاحات از عبدالناصر همتی پرسید و زیباکلام گفت، همانطور که اشاره کردم سطح نارضایتی عمومی و حل نشدن مشکلات و فساد زیاد است. مجری المیادین پرسید، آیا منظورتان در دوره ریاست حسن روحانی است؟ و زیباکلام گفت، نه، به شکل کلی می‌گویم. همه این مسائل تبعاتش گردن روحانی نیست و در این هشت سال فقط به وجود نیامده است... تعداد زیادی از مردم میگویند رأی ما تاثیری ندارد و هیچ یک از سیاست‌ها را تغییر نداده.  

 

ایزدی گفت، زیباکلام در چند ماهه گذشته این حرف را مدام تکرار کرده که انتخابات فایده‌ای ندارد و اثر ندارد. خب البته ایشان آزاد است در بیان خودش. این دموکراسی است و برخی اصلاح‌طلبان این حرفها را می‌زنند. یکی از دلایل این چیزها که میگوید مردم میگویند رأی ما اثر ندارد، مشکلات فعلی دولت روحانی است... که اصلاح‌طلبان هشت سال پیش او را که نامزدی ضعیف بود با قوت حمایت کردند.. به هر حال اصلاح‌طلبان الان نیاز به دستاویزی دارند که عدم اقبال مردم را گردن آن بیندازند. بنابراین الان برخی اصلاح‌طلبان از آقای همتی اصلا حمایت نکرده‌اند و برخی سکوت کرده‌اند... بنابراین یکی از دلایل نارضایتی عملکرد دولت است... در هر صورت کسی که از نظام حمایت کرده مردم بوده‌اند که در انتخابات حاضر شده‌اند. 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول