اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تکلیف بیمه «خدمات مشاوره و روانشناسی» مشخص شد

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: قرار است برای سال 1401 در مجلس ردیف بودجه در نظر گیرند تا مردم از بیمه‌ها در ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره استفاده کنند.

تکلیف بیمه «خدمات مشاوره و روانشناسی» مشخص شد

گروه سلامت خبرگزاری:سلامت روان موضوع بسیار مهمی در هر جامعه‌ای است و عدم آن آسیب‌های زیادی به افراد وارد خواهد کرد و زندگی فردی و اجتماعی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

در این میان بحث پرداخت هزینه خدمات روان شناسی و مشاوره به عنوان یکی از موانع اقبال و روی آوردن به موضوع استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی همواره مطرح بوده است.

به طوری که پرداخت هزینه بالای استفاده از مشاوران بسیاری افراد را از دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی آن هم در زمان‌های احساس نیاز شدید به مشاوره منصرف می‌کند. بحث پوشش بیمه‌ای این خدمات و استفاده از حمایت‌های مالی بیمه‌ها از خدمات یاد شده همواره خواسته افراد جامعه به ویژه جامعه مشاوران و روانشناسان بوده است.

در این راستا جمعی از مخاطبان سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس با طرح این موضوع خواستار شفاف سازی و بیان اقدامات مسؤولان و متولیان حوزه روانشناسی و مشاوره شده‌اند.

آنها بیان داشته‌اند که مهم‌ترین معضلی که سر راه مشاوران و روانشناسان برای ارائه خدمات مشاوره‌ای وجود دارد عدم پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناسی است. این مسئله موجب شده است که اقشار طبقه کم درآمد جامعه که نیازمند این خدمات هستند تمکین مالی را جهت مراجعه به اهل فن را برای درمان که به واسطه ماهیت این گونه مشکلات گاهی چندین جلسه مشاوره را می‌طلبد، نداشته باشند.

در این میان محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «تکلیف بیمه خدمات روانشناسی به کجا رسید؟»،گفت: بیمه روانشناسی براساس بند ج ماده 102 که در قانون برنامه ششم است را به صورت جدی پیگیری کردیم و با بیمه سلامت و هیأت دولت جلسه داشتیم و در نهایت قرار شد که یک ردیف بودجه برای این موضوع در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز موضوع را پیگیری کردیم تا محقق شود اما اتفاق نیافتد و الان درگیر این موضوع هستیم. قرار است برای سال 1401 در مجلس ردیف بودجه بگیرند تا مردم از بیمه‌ها در ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیان داشت: افرادی که در معرض خطر قرار دارند کسانی هستند که بنیه بسیار ضعیفی دارند و به همین خاطر مسائل و مشکلاتشان مزمن می‌شود و دچار اختلالاتی می‌شوند؛در نتیجه در آن زمان باید 10 برابر آن مبلغ اولیه خرج کنند و حتی بیمه‌ها و مشکلاتشان افزوده می‌شود.

حاتمی تصریح کرد: بهتر است بیمه پایه و خدمات اجتماعی و درمانی درست کنیم تا افراد به مشاور مراجعه کنند و از مشکلات پیشگیری شود تا تبدیل به اختلال نشود؛ اما امسال در بودجه 1400 لحاظ نشده است. 

وی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح که بیمه پایه و تکمیلی دارند و خانواده‌های آنها و بانکها بیشتر از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند. 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به درخواست این سازمان از دولت سیزدهم، گفت: در اولین روز از تشکیل دولت بیمه‌های پایه و تکمیلی را برای مردم کم درآمد وضع کنند تا بتوانند از خدمات مشاوره و روانشناسی استفاده کنند. مردم کم درآمد و در معرض خطر در حال حاضر از این خدمات بی بهره هستند.

حاتمی بیان داشت: مردم شاید نیاز زیادی به مراقبت‌های پزشکی نداشته باشند اما باید در خدمات مشاوره‌ای مهارت‌های زندگی در شرایط کرونایی، کنترل استرس و خشم، مهارت‌های ارتباطاتی را یاد بگیرند. باید فرهنگسازی استفاده از خدمات مشاوره‌ای در سطح ملی صورت بگیرد تا به سمت افزایش سطح سواد جامعه در این حوزه حرکت کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول