اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تل‌آویو به دنبال تشدید گفت‎‌وگوها با واشنگتن درباره برجام

طبق گزارش یک رسانه صهیونیستی، نخست‌وزیر این رژیم امیدوار است از چند هفته مانده تا روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در ایران برای گفت‌وگو با واشنگتن به منظور اثرگذاری بر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای استفاده کند.

تل‌آویو به دنبال تشدید گفت‎‌وگوها با واشنگتن درباره برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طبق گزارش کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم امیدوار است از چند هفته مانده تا تحلیف رئیس‌جمهور جدید در ایران برای گفت‌وگو با واشنگتن به منظور آنچه اثرگذاری «مثبت» بر بازگشت مورد انتظار آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران خوانده شده، استفاده کند.  

طبق این گزارش، بنت دستور نتانیاهو نخست‌وزیر سابق را که مقامات صهیونیست را موظف کرده بود از بحث درباره جزئیات توافق مورد انتظار برای احیای برجام خودداری کنند، لغو کرده است.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، نتانیاهو به مقام‌های امنیتی این رژیم دستور داده بود درباره جزئیات توافق با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو نکنند که طبق این گزارش، تلاشی آشکار از سوی وی برای فاصله گرفتن از آن بوده است.

بر اساس این گزارش، در همین حال روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم روز جمعه خبر داد که سه مقام ارشد سابق نظامی این رژیم به بنت هشدار داده‌اند که توافق بر سر احیای برجام می‌تواند از توافق سال ۲۰۱۵ بدتر باشد.

به نوشته تایمز اسرائیل، در نامه‌ای که در بین اعضای کابینه صهیونیستی دست به دست می‌شود، این مقام‌های سابق ادعا کرده‌اند آن‌ها اطلاعات قابل اعتماد و نگران‌کننده‌ای را دریافت کرده‌اند مبنی بر این که ایالات متحده مایل به پذیرش توافق کاهش یافته‌ای است که طبق آن بیشتر تحریم‌های تعیین شده توسط دولت ترامپ از سال ۲۰۱۸ رفع می‌شود. در عوض، ایران تنها برخی از اقداماتی که از سال ۲۰۱۹ برای ارتقای برنامه هسته‌ای خود انجام داده را به عقب برمی‌گرداند.

به ادعای این گزارش، در نامه مذکور «آهارون زیوی فرکاش» رئیس سابق اطلاعات نظامی و مقامات ارشد سابق کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند واشنگتن حاضر است فقط محدودیت‌های نسبی بر ظرفیت غنی سازی افزایش یافته ایران و بازرسی‌های کاهش یافته سازمان ملل را بپذیرد.

به ادعای این گزارش، واشنگتن به انتقادات در این خصوص به این شکل پاسخ خواهد داد که این موضوعات را در توافقی گسترده‌تر و بهبودیافته‌تر که بعداً درباره آن گفت‌وگو خواهد شد، مورد رسیدگی قرار می‌دهد اما در عین حال درباره امکان‌پذیر بودن چنین توافقی ابراز تردید می‌کند.  

بر اساس این گزارش، این مقام‌های صهیونیست مدعی هستند ایران قادر خواهد بود مخفیانه برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد و به شکلی قابل توجه زمان مورد نیاز برای دستیابی به زرادخانه اتمی را کاهش دهد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ادعاهایی که ایران قویاً رد کرده و گزارش‌های آژانس هم موید آن است.

همچنین طرح این ادعاها درباره توافق اولیه برای دستیابی به توافق گسترده‌تر آینده، در حالی است که ایران همواره تاکید کرده حاضر نیست هیچ موضوع اضافی را به توافق اولیه اضافه کند و تنها در صورتی حاضر به بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام است که آمریکا همه تحریم‌ها را به شکلی قابل راستی‌آزمایی رفع کند. 

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تاکنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول