اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

شرکتی دانش‌بنیان با طراحی سامانه‌ای هوشمند از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند

در سطح شهر تانکرهایی هستند که آب را از علمک‌های آب شرب برداشت می ‌کند، شرکتی دانش بنیان با طراحی سامانه ای موفق شده است تا حد زیادی هدر رفت آب را در این قسمت کاهش دهد.

شرکتی دانش‌بنیان با طراحی سامانه‌ای هوشمند از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علمک‌‌های آب شرب که در بخش‌هایی از شهر دیده می‌شود، یکی از مسیرهای مهم و پرکاربرد انتقال این منبع حیاتی به نقاط مختلف است. تانکر آب زیر لوله بلندبالای آب قرار می‌گیرد و با گشوده شدن شیر فلکه، حجم قابل توجهی از آب زلال شهری با فشار زیاد به سمت تانکر سرازیر می‌شود. اما معمولاً تخمین درستی از ظرفیت تانکر و زمان صحیح  بستن شیر وجود ندارد و در نتیجه، حجم قابل توجهی از آب به بیرون سرریز می‌شود.

 

جلوگیری از هدررفت آب با سامانه هوشمند

سید مهدی هاشمی با بیان این‌که سرریزشدن و هدررفت آب اگرچه تنها چند ثانیه طول می‌کشد اما میزان قابل توجهی از اتلاف انرژی و این منبع کم‌یاب را به دنبال دارد، ادامه می‌دهد: کشور ایران، در شمار مناطق خشک و کم‌بهره از منابع آبی است و مدیریت و حفظ این سرمایه اهمیت زیادی دارد که بر همین ضرورت در شرکت دانش‌بنیان کوشا هوشمند کرمان، راهکاری نوآورانه و فناورانه برای مدیریت یکی از روزنه‌های هدررفت آب ارائه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، چالش میزان برداشت و مصرف واقعی آب شهری را سد راهی بر مدیریت منابع آبی می‌داند و ادامه می‌دهد: محصولی که تولید کردیم، در حوزه آب و فاضلاب شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سطح شهر تانکرهایی هستند که آب را از علمک‌های آب شرب برداشت می ‌کند. از همین رو شرکت دانش‌بنیان کوشا هوشمند کرمان، سامانه‌ای سخت‌افزاری و نرم‌افزای را برای مدیریت میزان برداشت و مصرف صحیح از این پایانه‌ها طراحی کرده است. تجهیزاتی که هاشمی درباره آن می‌گوید: این تجهیزات بر روی این علمک‌ها نصب می شود و بر اساس مقدار مجاز و میزان ظرفیتی که کاربر نیاز دارد، به صورت هوشمند، شیر آب را بازکرده و آب مورد نیاز را برداشت می کند و پس از برداشت دقیق، به صورت خودکار جریان آب را قطع می‌کند.

 

ارائه تحلیل جامع و دقیق از مصرف آب

یکی از نیازهای مدیریت مصرف آب شهری، وجود آمار دقیقی از زمان، میزان و نحوه برداشت آب است؛ دغدغه‌ای که فعالان فناور کوشا هوشمند کرمان برایش راهکار دارند. به طوری‌که مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان عنوان می‌کند: سامانه استحصال هوشمند آب می‌تواند میزان دقیق برداشت‌ها را اندازه‌گیری کرده، گزارش‌ها را در یک سامانه جامع ثبت و تحلیل‌های کاربردی را ارائه دهد.

این سامانه بر اساس یک خلأ فناورانه و ناظر به نیاز شهری طراحی و تجاری‌سازی شده است؛ هاشمی در این باره بیان می‌کند: زمانی که این کار را آغاز کردیم، آمار و کنترل صحیحی بر میزان برداشت آب شهری و خطوط انتقال وجود نداشت و برای رفع نیاز سازمان‌های متولی مانند آب و فاضلاب شهری و شهرداری‌ها با هدف حل چالش کم آبی، این کار را آغاز کردیم.

مدیرعامل کوشا هوشمند کرمان با اشاره به ضرورت داشتن تصویری از میزان آب و نحوه برداشت آن، می‌گوید: این تجهیزات دانش‌بنیان، به طور جامع و دوره‌ای مبتنی بر نیاز کاربر، تصویری روشن از روند رشد مصرف، میزان آن و مدیریت مصرف ارائه می‌کند.

از سامانه پایش و کنترل مصرف آب شهری در تمامی مناطق کشور می‌توان استفاده کرد. هاشمی با بیان این‌ نکته اضافه می‌کند: ظرفیت توسعه بازار این محصول دانش بنیان ناظر به نیاز مناطق کم آب در منطقه و دیگر کشورها نیز امکان‌پذیر است.

 

ایجاد اشتغال دانش‌بنیان

توسعه محصولات دانش‌بنیان در شرکت کوشا هوشمند کرمان زمینه‌ساز حل یک مشکل دیگر هم شده است؛ اشتغال. به طوری که هاشمی عنوان می‌کند، در حال حاضر 40 نیروی انسانی در این شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت‌اند که بخشی از آن‌ها جزو دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاهی هستند.

دستگاه پایش و مدیریت برداشت آب شامل یک بخش سخت افزاری و نرم افزاری است که در قسمت سخت افزار یک سری تجهیزات روی زیرساخت‌های انتقال آب نصب می‌شود؛ این سخت‌افزارها اطلاعات را به پایگاه داده ارسال می‌کنند و از طریق نرم‌افزار، دستورهای لازم صادر و کارها به صورت خودکار صورت می‌گیرد. هاشمی عنوان می‌کند هم بخش نرم‌افزار و هم سخت‌افزار این سامانه، ایران‌ساخت هستند.

 

تولید سامانه‌های اتوماسیون

اما کوشا هوشمند کرمان، به عرصه رفع نیاز صنایع هم گام گذاشته است و تولید و بهینه‌سازی سامانه‌های کنترل ماشین‌آلات صنعتی بخش دیگری از تولیدات این شرکت به حساب می‌آید؛ به طوری که هاشمی عنوان می‌کند: برای ارائه این خدمت فناورانه با اغلب کارخانجات تولیدی پروژه‌های موفقی را به سرانجام رساندیم.

در کارخانه‌ها، تجهیزات کنترل کننده‌ای وجود دارد که از قابلیت برنامه‌ریزی برخوردارند و با امکانات سخت‌افزاری و برنامه‌هایی که دریافت می‌کنند، می‌توانند ماشین‌آلات یا دستگاه‌ها را کنترل کنند. هاشمی بیان می‌کند کوشا هوشمند کرمان در زمینه این سامانه‌ها، خدمات خود را به صنایع فلزی، معدنی، پتروشیمی و بسیاری از حوزه‌های دیگر ارائه کرده است.

این فعال فناور، معرفی و تروجی محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت را مهم‌ترین نیاز برای بازارسازی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌داند و ادامه می‌دهد: علاوه بر این‌که به حمایت‌های مالی نیازی جدی وجود دارد، باید دیدگاه‌ مشتریان به کالای ایران‌ساخت تغییر کرده و مردم به محصول ساخت داخل اعتماد کنند. تولید یک محصول از مرحله ای که آزمون‌ها را پشت سر می‌گذارد تا به بازار برسد، فرآیندی طولانی و دشوار است که با حمایت بخش‌هایی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیل می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول