اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

قطعات یدکی کشتی‌ ساخت ایران با دریافت استانداردهای بین‌المللی‌ به بازار داخلی راه می‌یابد

تولید استاندارد قطعات یدکی کشتی‌ها یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت دریایی است. قطعاتی که نقشی اثرگذار در تامین امنیت و ارتقای کیفیت خدمات در این صنعت دارد.

قطعات یدکی کشتی‌ ساخت ایران با دریافت استانداردهای بین‌المللی‌ به بازار داخلی راه می‌یابد

بر همین اساس نیز ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از اولویت‌های خود را تامین قطعات یدکی کشتی در کشور منطیق با استانداردهای بین‌المللی قرار داده است تا با این کار به نیازهای صنعت دریایی کشور با توان بومی پاسخ داده شود.

برای این کار هم ابتدا با کمک نهادهای ذیربط نیازها و قطعات یدکی راهبردی در صنعت کشتی‌سازی را احصا کرده و به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است تا با کمک توان داخلی به آن پاسخ دهد. کاری که در کنار اشتغالزایی به تامین داخلی نیازهای این صنعت هم کمک می‌کند.

اما این کار در قالب توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در شبکه تامین خودروهای سنگین و محصولات ریلی در حال اجرا است. شبکه‌ای از شرکت‌ها و تخصص‌ها که پتانسیل خوبی برای تامین قطعات مورد نیاز و کاربردی در صنعت کشتی‌رانی و کشتی‌سازی دارند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا تلاش می کند تا با اخذ استانداردهای بین‌المللی، تولید و تامین این قطعات را با اخذ پروتکل‌های جهانی و بازار بین‌المللی که یکی از مهم‌ترین نیاز صنایع دریایی است به نتیجه برساند.

صنعت دریایی کشور یکی از صنایعی است که به توان داخلی اعتماد کرده و چند سالی است به واسطه وجود تحریم‌ها در تلاش است تا به نیازهای خود را با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق پاسخ دهد. کاری که می‌تواند راهگشای کشور در روزهای سخت و دشوار اقتصادی باشد.

زیست‌بوم فناوری و نوآوری نیز در چند سال اخیر ثابت کرده که توانایی تامین نیاز صنایع کشور را دارد و به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری «در هر بخشی از کسور که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر است، ضربه‌‌پذیری کاهش می‌یابد.» بر همین اساس نیز در چند سال اخیر صنایعی که از دارایی‌های فکری و تخصصی کشور به نحو مطلوبی برخوردار شده‌اند، مسیر توسعه خود را تسهیل کرده‌اند.

یکی از این بخش‌های صنعت دریایی است که با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته در مقابل تحریم‌ها بایستد و به نیازهای خود با کمک جوانان و سرآمدان علمی کشور پاسخ دهد. این کار هم با هم‌افزایی تخصص‌ها و ظرفیت‌های موجود در صنعت ریلی میسر شده است. یعنتی سرریز فناوری صنعت ریلی به صنعت دریایی که می‌تواند گره‌گشای نیازهای هر دو صنعت باشد.

البته همه این قطعات با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منطبق با استانداردهای جهانی به تولید می‌رسد و روانه بازار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول